Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad av tredjepart vid resa?

maba

Medlem
Jeg synes det er fint og ærligt at du beretter om dit triks! Det er sjovt, frækt og godt fundet på. Jeg ville aldrig turde gøre det selv. Ovenfor kan jeg se at mange er moralsk forargede og dømmende. Det irriterer mig lidt da jeg er sikker på at de fleste af os på dette forum af og til har fået uretmæssige og ufortjente fordele som vi ikke har klaget over eller bedt ændret tilbage. Eller vi har fordrejet sandheden eller løjet lidt for at få en opgrade eller stolerække for sig selv? Eller en statusmatching hvor man måske har overdrevet behovet... "De er sure" sagde ræven om rønnebærene (den kunne ikke nå dem)

Visst är vi många här på forumet som dragit nytta av fördelar som man inte riktigt är berättigad till som exempelvis en statusmatchning. Här kan dock bolaget/kedjan nergradera dig till nästa år om de märker att du inte lever upp till förväntningarna.

Jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på att skicka ett mejl till hotellet med förfrågan om möjlighet till uppgradering än att stå på flygplatsen och ljuga en annan människa rakt upp i ansiktet för att eventuellt få en uppgradering.

Det jag reagerar över och kanske flera med mig är:
1. Att han tänkt ut en plan med syfte att lura andra människor.
2. Att han väntar med att checka in så att de skall bli ännu mer stressade.
3. Att han låtsas vara hjälpsam men istället tillhandahålla ett dokument med ett fejkat telefonnummer
4. Att han blandat in en kompis som ska låtsas vara någon annan och ljuga för hans sak när de ringer för att kontrollera hans uppgifter
5. Att detta är satt i system då han enligt egen utsago lyckats bli uppgraderad ett flertal gånger med denna historia.

Du skriver även om räven och rönnbären, jag kan meddela att jag hellre flyger metall med rent samvete än sitter i business och skäms som en hund.
 
M

Monkey_Class

Guest
:)
Jösses vad det rörde om. Jag vet inte riktigt var jag skall börja någonstans.

Först bör man nog sätta saker och ting i sitt rätta perspektiv innan invektiven börjar hagla. Ord som vidrigt har förekommit och för mig, återigen, så har ordet en djupare innebörd än lite "kreativitet" som balanserar på moralens stup.
Vidrigt för mig är t.ex att slänga människor i fängelse för en åsikt, bli misshandlad för sin hudfärg, spottad på för man tillhör fel kast, trafficing med människor inom sexhandelsindustrin, israelernas internering av palistinerna, plågade ebolasmittade människor som inte får vård pga av att de medel vi skickar "försvinner" genom korrumption.
Att vara lojal mot ett program och alltid resa med dem och lite då och då skumma av lite av det kapital som pytsas in är inte i min bok vidrigt. På sin höjd fräckt och egoistiskt men långt ifrån vidrigt. Det drabbar ju ingen "fattig" annan än bolaget. Där brukar jag lura mig själv och försöka övertyga mig själv om att min lojalitet mot bolaget genom minst 40 tal resor per år ändå går med vinst då mitt syfte med det hela är enbart att få tillgång till en annars tom stol för att kunna sträcka ut på mig för att kunna starta återhämtningen tidigare. Jag bälgar ingen skumpa, GT eller en vällagrad Pinot. Jag äter inte ens utan jag sover och sover och den lilla kostnad som ett glas cola innan landing kostar dem lär inte påverka balansräkningen.
Jag skulle inte ens inbegripa en award i F med hela familjen till Aruba som vidrigt trots att de som gör de awardresorna tar arbetsgivarens poäng för privat bruk och dessutom, som oftast, inte har mage att skatta för förmånen. Nä! Inte ens det är vidrigt i min bok.
Vi är alla mer eller mindre bedrägliga - allt beror enbart på sammanhang, tillfälle och hur högt den moraliska ribban ligger i givet tillfälle.
Hur många har inte här utnyttjat sina i tjänsten intjänade poäng privat. Jag vet en som inte använder dem privat - jag. Jag tycker det det är fel att om min arbetsgivare betalar för mig skall denne också äga det hela. Att jag sedan använder poäng för uppgradering i tjänsten är helt OK tycker jag. Se där - nu finns det säkert de som tycker att vad är skillnaden? Precis som att vissa tycker det är ok att köra för fort trots att det är förbjudet eller parkera utan att betala för sig och chansa på att man inte blir upptäckt.

Sedan är det en oxymoron för mig när man använder ord som moral och resebranch i samma mening. Är det någon branch som kör på "tjänster och gentjänster" så är det just reseindustrin.
Efter mina år i den branchen så har jag sett såpass mycket att om jag skulle skriva om det skulle min lilla kretivitet framstå som ett litet pojkstreck. Jag vet att många här vet precis vad jag talar om.

Nåväl! All respekt för att det finns olika uppfattningar men mitt lilla råd är att först se till sig själv innan man dömer någon annan :)

PS Blir det hela än värre om jag berättar att kompisen jobbar på SAS ? DS
 
  • Gilla
Reactions: Gus
M

Monkey_Class

Guest
Rätt många är nog eniga om att detta är ett rent bedrägeri, vilket per definition är ett lagbrott och därmed straffbart.

Tur för mig då att vi har ett rättsväsende som går på fakta och inte en enighet i relation till ett personligt tyckande för då skulle nog många här bli skönstaxerade.
Sedan är inte bedrägeri eller bedrägligt beteende alltid ett "lagbrott" oavsett enighet :) Är övertygad om att du vet om att det är en skillnad på vad man faktiskt blir lagförd på och vad som egentligen tycks.
 
Toppen