Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

agehall

Medlem
Vilken rutt man ska åka beror lite på vad man är ute efter. Jag har åkt Royal Caribbieans östra och västra karibien-rutt. Dessa inkluderar en massa stopp på öar och man får se mycket. (Östra var bäst imho!) Dock har vi kommit fram till att det är det avslappnade livet ombord man vill åt för att inte känna att man stressar, så därför kommer nästa kryssning att innefatta 3 dagar till sjöss.

Vad gäller hytt så anser jag att man ska ha balkong, det är prio 1. Sedan kan man fundera på vilken våning man vill bo på, men det är sekundärt.
Kotten: Vilka bolag har du tittat på? Jag känner spontant inte till något som inte är all inclusive vad gäller mat, förutom vissa specialresturanger.
 

Alx

Medlem
Det finns tre generella ganska grova indelningar av kryssningsbolagen: Mainstream, Premium och Luxury.

Så här fördelar sig några av de redan nämnda kryssningsbolagen:

Mainstream: Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean och Costa.

Premium: Celebrity Cruises, Oceania Cruises och Cunard Line.

Luxury: Regent Seven Seas, Seabourn och Silversea Cruises.

Så vilket kryssningsbolag man bör välja avgörs bl.a. beroende på vilken service man förväntar sig. Om man vill ha en aktiv semester eller mer avslappnad. Om man föredrar casual eller formal. Om man föredrar stora eller mindre fartyg. Vilken underhållning man vill ha på kvällen. osv.

Efter att ha en hel del (20+ de senaste 6 åren) kryssningar i bagaget så vågar jag påstå att det finns kryssningar som passar alla. Det svåra är att hitta just rätt kryssningsbolag och sedan rätt fartyg inom det rederiet.

På ALLA riktiga kryssningsbolag jag känner till ingår alltid maten, vilket innebär att ord som "all-inclusive" sällan nämns. Däremot är det olika huruvida dryck ingår. På flertalet av de kryssningsbolag där dryck INTE ingår brukar det numera gå att köpa diverse dryckespaket för den som vet med sig att han/hon kommer att vara törstig under resan.

Huruvida alkoholhaltigadrycker ingår eller ej styrs som så ofta av nivån på kryssningsbolaget:

Mainstreamkryssningar: Ingår så gott som aldrig.
Premiumkryssningar: 50/50
Luxurykryssningar: Vanligtvis ingår alkoholhaltiga drycker.
 
Last edited:

Kotten

Medlem
Balkong känns ju verkligen som ett måste! agehall har kikat på NCL, RCCL samt Celebrity. Tycker det framgår på vissa men inte alla om det ingår all-inclusive eller ej. Bör man vara med i ngt lojalitetsprogram för dessa och hur har ni gjort när ni bokat, antar att man kan komma ner i pris och få uppgraderingar etc, men finns det något stalltips?
 

agehall

Medlem
Mat ingår på samtliga bolag du radar upp. På RCCL får du köpa dricka (alla sorters). Ett alkoholfritt paket brukar kosta runt 100kr/dygn ojmr. Om man vill ha fri alkohol är det dyrare, runt 500kr/dygn och då börjar det bli svårt att motivera om man inte tänker supa rejält. För att ha vin till maten förbokar man paket med 5, 7 eller 10 flaskor som kostar runt 200kr/flaska.

Jag tycker Alx gör en bra sammanfattning av hur det ser ut. Vi har bara åkt med RCCL och jag tycker det är riktigt bra. Klart det kan bli bättre, men det är inte dåligt på något sätt.
 

Alx

Medlem
Har man tänkt att göra mer än en kryssning så bör man absolut gå med i kryssningsbolagets lojalitetsprogram. Det kostar inte mer än de två minuter det tar att registrera sig. Även inom kryssningsvärlden så genomförs eviga enhancements MEN medlemskapen ger trots allt en del förmåner. Upgrades är numera mycket ovanliga men visst förekommer det.

Jag har bott i allt i från insideshytt till sviter. Personligen låter jag priset och rutten avgöra. Balkong är trevligt men IMHO inte värt ett tillägg om 3.000:-/pers och vecka. Jag spenderar minimalt med tid i hytten. Reser man lite off season så brukar dock balkonghytter kosta nästan lika lite som insideshytter.

Ett hett tips när det gäller RCCL och Celebrity är att hålla koll på om de sänker priserna på t.ex. balkonghytter eller sviter även efter det att man har bokat. Det kostar några hundralappar att boka om men man får då ta del av det nya lägre priset. Jag har flera gånger gått från insideshytt till balkonghytt eller svit utan att betala mer än ombokningsavgiften.
 

Alx

Medlem
Så lite så. Överväg att flyga med något annat än Norwegian. Det kan vara lite bökigt att ta sig till vissa hamnar i Karibien om DY får nya problem med Dreamlinern! ;)

Ps. Jag håller med agehall om att östra karibien är trevligare än västra.
 

gdaily

Medlem
Jag har bott i allt i från insideshytt till sviter. Personligen låter jag priset och rutten avgöra. Balkong är trevligt men IMHO inte värt ett tillägg om 3.000:-/pers och vecka. Jag spenderar minimalt med tid i hytten. Reser man lite off season så brukar dock balkonghytter kosta nästan lika lite som insideshytter.
Håller fullständigt med. Dock, är det första kryssningen man gör så tycker jag definitivt att man ska ta en balkonghytt, speciellt om man åker med hjärtevännen.

Tredje kryssen, well då får plånboken avgöra.
 

Alx

Medlem
Absolut tanken är att försöka få till en C upplevelse om jag kan få med frun på det tåget :D

Det är väl klart att du får med dig frun på tåget?! Om inte kryssningen räcker som argument får du väl locka med att smycken och märkesklockor fortfarande är mycket prisvärt i Karibien! :D
 
Toppen