Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

vega

Medlem
Kan bara hålla med Alx och ski.
Åkte med Celebrity Solstice i Aqua klass hytt för två år sen. Var helt suveränt bra. Speciellt Blu, restaurangen för Aqua klass passagerare. Hade bokat bord och betalt för middag i en av special restaurangerna innan vi åkte, vilket var helt bortkastade pengar. Var mycket bättre mat i vår "vanliga" restaurang Blu. :)
Kan helt klart rekommendera Celebrity. Lagom stora båtar, fantastisk service och mat.
 

FF#1

Medlem
Det låter som att det perfekta kryssningsbolaget för er är RCCL (Royal Caribbean). Med barnklubbar och massvis av aktiviteter så det kanon! Det lilla formella som är ombord går lätt att undvika om man inte känner för att delta. På en 4-6 dagar lång kryssning är det EN "formal night" i main dining room. Den kvällen undviker man enkelt genom att antingen gå till bufférestaurangen eller boka bord på någon utav specialrestaurangerna.

På 4-6 dagar hinner man inte med så mycket, kan ni tänka er att utöka till 7 dagar? Då ökar de bra alternativen markant.

Vi kan nog tänka oss 7 dagar med, några formella aktiviteter skadar inte så barnen skolas in i det med men inte varje kväll för det blir trist för dem.

tack för tipsen.
 

Kotten

Medlem
Väcker denna tråd till liv..
Funderar på att åka på en kryssning i Karibien i februari/mars 2014.
Utgå från miami och vara borta 7-9 dagar. Har aldrig åkt på kryssning förut så vill inte gå på någon mina.
Vilka rederier är bra? Skall man köra all-inclusive eller är det relativt billigt att köpa mat på båten separat? Ngt annat man ska tänka på?
 

agehall

Medlem
Finns det ens alternativ som inte är all inclusive!?

Håll dig till de stora båtarna - Royal Caribbean eller Celeberty Cruises är väl två heta tips. Med dessa är du rätt safe.
 

Stefan62

Medlem
Jag har i modern tid gjort två kryssningar med Norwegian Cruise Line.

Den första i Medelhavet 2012 och den andra i Karibien 2013.

Norwegian Cruise Lines koncept med "Free Style Dining" passar mig alldeles utmärkt då det innebär att man inte har fasta sittningar vid middag och lunch. Istället har man ca 20 restauranger som är öppna från morgon till kväll samt några 24/7. Det är bara gå till den restaruang man vill besöka och det har aldrig varit problem att få bord. Skulle det tillfälligt vara fullt erbjuds man att vänta ca 20 minuter i närmaste bar med ett glas fri champagne. Allt ingår i konceptet, dock ej alkohol. Du väljer fritt från menyerna och vill Du ha flera förrätter eller varmrätter/desserter så är det bara att beställa. Maten håller hög klass och är av internationell karaktär. Room-service är fritt dygnet runt och man kan välja ur en något begränsad meny - men fullt ok.

Ombord ingår även all underhållning, men bokning krävs. Underhållningen är varierad och av hög klass.

Kryssar man med barn så är möjligheterna oändliga ombord på fartyget Norwegian Epic, med vatten-rutschkanor, bassänger, klättervägg, tonårsdisco, tv-spelsanläggning, bowlingbanor, Nickelodeon-evenemang etc.
 
Last edited:

Tockstew

Medlem
Håller med Agehall. Håll dig till de stora rederierna. Har testat RCL 2008. Mkt trevligt och klart prisvärt. Åkte från Miami och östra karibien.
 

agehall

Medlem
Norwegian har jag inte testat, men jag skulle nog räkna dem till "de stora" som är helt OK att åka med. Jag är lite skeptisk till deras middagsservering dock - det är väldigt trevligt att sitta vid ett och samma bord varje kväll och prata med personerna där. Då lär man känna dem och det brukar bli väldigt trevligt.
 

Kotten

Medlem
Tackar för alla tips och råd! Tycker det verkar luddigt om det är all-inclusive eller ej när man kikar på deras hemsidor. Avseende rutter har ni någon åsikt där? Vilken typ av hytt ska man välja anser ni? Något annat man ska tänka på?
 
Hej, jag har ingen större erfarenhet av kryssningar, däremot av resor, mat och service generellt. Den enda riktiga kryssningen jag varit på är när vi åkte en vecka i medelhavet med Regent Seven Seas Cruises, och det var bland det bästa jag varit med om. Fantastisk mat, service, utflykter, hytter (enbart sviter med balkong) etc. De fyllde på kylen med vin/champagne/dricka det var bara att säga till vår "maid", dock fick man max en flaska starksprit om dagen ;-), och hon fixade vad vi än behövde. Rumsservice ingick naturligtvis så det var bara att beställa vad man ville ha. Största problemet var att inte göra en supersize-me, eller bli alkoholist på kuppen. Det fanns mycket vin att prova. Vi avslutade med att åka in stora kanalen i Venedig, drickande champagne på vår balkong på 7'e däck med Pavarotti i högtalarna (hur oväntat var det av ett amerikanskt bolag ;-)) och se hela Venedig breda ut sig "under" oss.

Hela resan var oerhört bra, och jag kan verkligen rekommendera det bolaget.
 
Toppen