Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

FF#1

Medlem
Bra tråd, sitter och tittar lite på att stoppa in en kryssning på nästa års familjesemster i Florida i mars-maj någon gång ( vi ska vara där ca 4 veckor men datum är ej spikade).
Känns lite svårt att komma igång med planeringen, finns en del att välja på.

Vi är två vuxna och 2 barn, då 6 år respektive knappa året, så nått mindre formellt med lagom tempo skulle nog vara passande.
någon som har några bra idéer på en kryssning 4-6 dagar?
 

Alx

Medlem
Bra tråd, sitter och tittar lite på att stoppa in en kryssning på nästa års familjesemster i Florida i mars-maj någon gång ( vi ska vara där ca 4 veckor men datum är ej spikade).
Känns lite svårt att komma igång med planeringen, finns en del att välja på.

Vi är två vuxna och 2 barn, då 6 år respektive knappa året, så nått mindre formellt med lagom tempo skulle nog vara passande.
någon som har några bra idéer på en kryssning 4-6 dagar?

Det låter som att det perfekta kryssningsbolaget för er är RCCL (Royal Caribbean). Med barnklubbar och massvis av aktiviteter så det kanon! Det lilla formella som är ombord går lätt att undvika om man inte känner för att delta. På en 4-6 dagar lång kryssning är det EN "formal night" i main dining room. Den kvällen undviker man enkelt genom att antingen gå till bufférestaurangen eller boka bord på någon utav specialrestaurangerna.

På 4-6 dagar hinner man inte med så mycket, kan ni tänka er att utöka till 7 dagar? Då ökar de bra alternativen markant.
 

Alx

Medlem
Har tittat lite på en resa med Serenade Of The Seas är det en av fartygen man borde passa sig för ur Radiance-klassen? Har tidigare rest med Voyager of the Seas och Celebrity Eclipse och varit mycket nöjd med båda kryssningarna.

Just Serenade of the Seas är ett av de fartyg ur Radiance-klassen som jag faktiskt tycker är helt OK. Det är nästan lika bra som fartyget Voyager of the Seas. Personligen skulle jag bara välja Serenade och Voyager om de har en rutt jag inte kan hitta med ett ännu trevligare fartyg.

Det blir Explorer of the Seas från Cape Liberty, dvs Newark. Planen är att ta SAS över till EWR, spendera ett par nätter på hotell i NJ och ta hand om shopping, sedan kryssa, komma tillbaka och ta ett par nätter till i NJ och slutföra shopping sedan åka hem.



Jag skulle nog inte åka med något som var mindre än Voyager-klassen. Det är en av anledningarna till att vi inte åkt genom panamakanalen än.

Trevligt! Jag har vare sig rest ut från NYC eller med Explorer! Den utresan ska tydligen vara något speciellt. Men varför ska ni bo i NJ??? Bortsett från Woodbury Common Outlet (i NY men norr om NJ) så ligger ju shoppingen i NYC!!! Fru Agehall (om det finns en sådan) lär bli besviken. ;)

Senast jag reste med Serenade of the Seas var just genom Panamakanalen! Mycket trevlig rutt som varmt rekommenderas! OM det blir en nästa gång blir det dock med Celebrity eller bättre för min del.
 

ski

Medlem
Har rest på två kryssningar Celebrity Equinox 2010 Östra/Södra Karibien 10 nätter och Celebrity Eclipse 2013 Södra Karibien 14 nätter. Bägge var mycket bra. Vi bokade Aquaclass hytt som har bra läge och tack vare ett utmärkt forum som heter Cruisecritics Cruise Lines "A - O" - Cruise Critic Message Board Forums lärde jag mig vilka hytter som har bättre placering än andra med större balkong. Man får även äta i en mindre personligare matsal som heter Blu. Nästa kryssning 2015 är också bokad med Celebrity Equinox i hytt 1605 men då västra Karibien. Vårt ressällskap som kryssade för första gången blev eld och lågor och ville boka direkt när vi kom hem igen. Celebrity S-class passar oss bra. Fina fartyg, bra service och bra mix på passagerare även om medelåldern ligger kring 70 men inget som stör. Vi är i 60-årsåldern. För tonåringar kanske det inte är den ultimata. Vi gillar också lite längre kryssningar eftersom man då hinna "boa" in sig ordentligt och verkligen slappna av. Sedan planerar vi inte så mycket i detalj i förväg utan tar oftast en taxi i hamnen.
Jag vill verkligen slå ytterligare ett slag för cruisecritics. Där går att få reda på allt. Det finns även sk Rollcall där trådar startas av folk på just din kryssning. Där har vi lärt känna folk i förväg, fått tips om utflykter. Vi har även haft några gemensamma aktiviteter som presentbyte, sailawayparty mm. Det finns även en massa reseberättelser och recensioner om hamnar etc. Mycket bra komplement till Tripadvisor.
 

Alx

Medlem
Fina fartyg, bra service och bra mix på passagerare även om medelåldern ligger kring 70 men inget som stör. Vi är i 60-årsåldern. För tonåringar kanske det inte är den ultimata. Vi gillar också lite längre kryssningar eftersom man då hinna "boa" in sig ordentligt och verkligen slappna av. Jag vill verkligen slå ytterligare ett slag för cruisecritics. Där går att få reda på allt.

Som 32-åring hade jag fått panik om medelåldern alltid hade varit hög ombord på Celebrity. Efter mängder av kryssningar har vi kommit fram till att ju längre kryssningen är, desto högre blir medelåldern. Antagligen för att pensionärer helt enkelt har mer tid. Men en medelålder på 70 känns lite väl överdriven även på de allra längsta transatlantiska kryssningarna (kända för sin höga medelålder).

Cruisecritics är en riktigt bra källa till information. Lite utav ett BC.se för kryssningsnördar. :)
 

ski

Medlem
Som 32-åring hade jag fått panik om medelåldern alltid hade varit hög ombord på Celebrity. Efter mängder av kryssningar har vi kommit fram till att ju längre kryssningen är, desto högre blir medelåldern. Antagligen för att pensionärer helt enkelt har mer tid. Men en medelålder på 70 känns lite väl överdriven även på de allra längsta transatlantiska kryssningarna (kända för sin höga medelålder).

Cruisecritics är en riktigt bra källa till information. Lite utav ett BC.se för kryssningsnördar. :)
Nja 70 år var nog överdrivet faktiskt. Det var många i 40 årsåldern också och eftersom vi åkte över påsk så var det en hel del barnfamiljer. Men vi har haft mycket utbyte även med äldre resenärer. De har mycket att berätta
 

gdaily

Medlem
Som den 18-årige 43-åring jag är så är jag helt förälskad i Royal Caribbean Oasisklassen. Perfekt blandning av folk.
 

Alx

Medlem
Nja 70 år var nog överdrivet faktiskt. Det var många i 40 årsåldern också och eftersom vi åkte över påsk så var det en hel del barnfamiljer. Men vi har haft mycket utbyte även med äldre resenärer. De har mycket att berätta

Absolut! Äldre behöver absolut inte vara trista. De mest intressanta personer jag någonsin suttit tillsammans med vid middagen på en kryssning var ett par i 90-årsåldern som flydde från Nazityskland till USA. Helt underbara människor med en väldigt innehållsrik livshistoria och som fortfarande idag är oerhört tacksamma över alla de möjligheter amerika har gett de. De var de ända äldre vid det bordet men höll låda varenda kväll och trollband alla vid bordet med sina historier om Nazityskland, flykten därifrån och uppbyggnaden av ett nytt liv i amerika.
 

Alx

Medlem
Kryssningsbolagen blir allt "bättre" på att göra något vettigt av repositioneringskryssningarna. Självklart för att kunna ta så bra betalt som möjligt för en trist rutt. För några år sedan kryllade det av repokryssningar som var så gott som gratis. En stående klassiker är fortfarande transatlantiska repositioneringskryssningar på våren och hösten. De brukade förr innehålla mängder av stopp, men går idag mer rakt på. Priserna nära inpå avgång brukar kunna vara så låga som 2-3.000:-/pers för 12-16 dygn.

Det finns i mitt tycke dock ingen som helst prismässig anledning att gå omvägar för att hitta billiga repokryssningar. Kryssningsbolagen säljer de ju själva. Däremot brukar jag boka via United Cruises för att passa på och tjäna lite UA miles på mina kryssningar.

Sen finns det något det talas tystare om på kryssningsforum som jag själv lyckats med vid tre-fyra tillfällen. Nämligen kryssningarnas motsvarighet till flygets "mistake-fare". Vanligast är felaktiga valutakurser. Vi har t.ex. bokat Owners suites för 1.000:- på en 5-dagars under högssäsong. Dagen efter kostade samma hyttkategori och kryssning 15.000:-/pers.
 
Toppen