Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

NyfikenGrau

Medlem
Stort tack @Kimmen00 för konkreta tips, uppskattas verkligen!
Börjar iofs fundera på om inte en resa direkt till Yucatan vore bättre just för snorkling.
Har hört att det finns väldigt bra snorklingsställen i östra också, som Turks&Caicos och Jungfruöarna.
Men hsh måste vi ju prova kryssning nån gång ändå.

Får fartygen för övrigt lägga till i Kuba numera med alla lättnader, eller cirklar de fortfarande runt hela landet som ju i praktiken ligger och blockerar på en runda i västra Karibien?
 

Kimmen00

Medlem
Stort tack @Kimmen00 för konkreta tips, uppskattas verkligen!
Börjar iofs fundera på om inte en resa direkt till Yucatan vore bättre just för snorkling.
Har hört att det finns väldigt bra snorklingsställen i östra också, som Turks&Caicos och Jungfruöarna.
Men hsh måste vi ju prova kryssning nån gång ändå.

Får fartygen för övrigt lägga till i Kuba numera med alla lättnader, eller cirklar de fortfarande runt hela landet som ju i praktiken ligger och blockerar på en runda i västra Karibien?

Vissa kryssningar går to Cuba o lägger till i Havanna 1-2 dygn.

Om man flyger till San Juan så kan man kryssa i södra Karibien, ABC-öarna, santa lucia, Barbados etc.

Rörande Jungfruöarna så är St Thomas amerikanska jungfruöarna. Reven där är som sagt ok men inget spektakulärt. Vill man ha riktig dykning o snorkling får man åka till Palau, Saipan eller andra öar i Micronesien. Palau i somras var det bästa vi sett dykmässigt, ljusår från Karibien. Men det är off topic.
 

Kimmen00

Medlem
Har tittat på Oasisklassen och deras juniorsviter. Någon som bott i en sådan?

Hade en balkonghytt förra resan junior sviten är bara nån kvadrat större. Egentligen tycker jag hytten inte är så intressant. Hur ofta är du i den? När du sover eller byter om typ. Det är alltid trevligt med balkong men vi har ofta haft insideshytt. Vi är i den så sällan iaf.
 

bhen

Medlem
Vi har bokat Liberty Of The seas i Februari (7 dagar från Galveston, TX) och tänkte att det var ”stor nog” båt.
Bokat en grand suite med balkong då vi är familj kommer vi vara på rummet på kvällarna. Första cruisen för oss, borde vi ha hittat en Oasis-klass Cruise?

Hade inneburit flyg först för oss, är det värt det? (Bor i Texas, inga oasis-Cruise härifrån tror jag i Februari).
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Kimmen00

Medlem
Liberty räcker gott!

Men vara på rummet på kvällarna? Då är det ju shower, underhållning, parader etc. Våra kids älskar showerna på båtarna. Sen vid 22 någongång lägger man kidsen och då är det såklart najs med drinkar på balkongen. Hoppas ni får kul. Det är en bra rutt från Galveston.
 

nissefalk

Medlem
Tack @Kimmen00 för tipset med att status matcha med MSC, jag matchade mitt Hilton Diamond och fick MSC Black deras högsta tier, matchade frugan mot hennes IHG Platinum men hon fick bara silver med MSC.

Lite strul med status matchen för mig så det tog över 2 veckor innan det var fixat så jag hade hunnit boka innan jag fick min matching och mitt voyager club medlemsnummer, påpekade detta efter matchningen var klar och man har nu krediterat tillbaka 5% av priset som man får med deras status, bra jobbar där.

Skall åka i Januari med MSC Seaside från Miami blir stop i Puerto Rico, St Marteen Bahamas och något mer ställe. Vi har alltid haft balkong hytt men skall nu prova inside hytt och se hur det är, antar att det tvingar en ut ur hytten mer än med balkong hytt, har tidigare suttit en del på balkongen med en drink och läst min bok nu kan man ju göra det på däck någonstans istället.
 

Kimmen00

Medlem
Vi åker samma rutt med Seaside nu på höstlovet. Ska bli kul med ny båt. Ställena har vi besökt flera ggr förut men finns alltid nya saker att göra och se.
 

Gus

Medlem
Jag har bara 4 länder kvar till 100 länder och därför skulle en kryssning passa bra för mig (har åkt två gånger tidigare i Karibien). Jag funderar på att åka med Carnival Fascination (Carnival Cruises) från Puerto Rico i februari. Priset för 7 dagar är 16 200 kr i insideshytt, 4 personer (två vuxna och två små barn).

-Är detta ett "normalt" pris? Vi är inte ute efter lyx utan "basic" räcker för oss för att hålla nere priset, vi kommer mest hänga vid poolen :).
-Någon som har erfarenhet av detta rederi och/eller båt? Det ingår i alla fall room service och det är en kul detalj tycker jag :).
-För länge sedan när vi åkte med Royal Caribbean så dukade de upp mat på stranden på Haiti. Alltså att det ingick mat även om man gjord en utflykt. Hur brukar det vara nuförtiden?

Något annat vi ska tänka på? Vi tänkte flyga från Miami till Puerto Rico. Efter kryssningen vill vi åka till Kuba från Puerto Rico. Är det bäst att boka allt detta separat eller ska man anlita någon resebyrå för att få något sorts paketpris? Tänker mig typ en amerikansk Apollo/Ving?
 

naredi

Ny medlem
Jag har bara 4 länder kvar till 100 länder och därför skulle en kryssning passa bra för mig (har åkt två gånger tidigare i Karibien). Jag funderar på att åka med Carnival Fascination (Carnival Cruises) från Puerto Rico i februari. Priset för 7 dagar är 16 200 kr i insideshytt, 4 personer (två vuxna och två små barn).

-Är detta ett "normalt" pris? Vi är inte ute efter lyx utan "basic" räcker för oss för att hålla nere priset, vi kommer mest hänga vid poolen :).
-Någon som har erfarenhet av detta rederi och/eller båt? Det ingår i alla fall room service och det är en kul detalj tycker jag :).
-För länge sedan när vi åkte med Royal Caribbean så dukade de upp mat på stranden på Haiti. Alltså att det ingick mat även om man gjord en utflykt. Hur brukar det vara nuförtiden?

Något annat vi ska tänka på? Vi tänkte flyga från Miami till Puerto Rico. Efter kryssningen vill vi åka till Kuba från Puerto Rico. Är det bäst att boka allt detta separat eller ska man anlita någon resebyrå för att få något sorts paketpris? Tänker mig typ en amerikansk Apollo/Ving?

Tycker inte det låter så billigt om ni delar på en hytt. Å andra sidan är ju dollarn dyr. Kolla seascanner.com om du hittar något bättre. Jag tror du nästan kan hitta en balkonghytt för det priset.

Har åkt med Carnival en gång. Känslan var att det vat ungdomligt/stökigt (får man säga att övriga passagerare var lite dummare?). Då har jag absolut inget krav på klass och stil, har åkt en del med NCL som har sin freestyle cruising. I övrigt har jag inga minnen av att carnival var sämre på något sätt.

I övrigt så är ett stort tips att boka direkt av rederiet. Alltid lättare när något skiter sig eller om du vill uppgradera.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen