Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

vegasbaby

Medlem
Vad säger kryssningsspecialisterna, är det vanligt att fartyget ligger över en natt på en viss destination? En av grejerna som gör mig lite skeptisk till kryssningar är den knappa tiden i varje hamn, typ ut efter ankomst, fixa taxi till vart man nu vill åka och se till att vara tillbaka med mycket god tidsmarginal så man för allt i världen inte missar avfärden på kvällen(?) Iaf som jag förstått det angör man ofta hamnen på morgon/tidig förmiddag och så avgår fartyget sen eftermiddag/tidig kväll, eller?

Da anbefaler jeg Bermuda. Cruise dit innebærer nesten alltid at man ligger i land tre netter i Bermuda. Flere alternative startsteder: New York og Boston er de to sentrale.
 
Da anbefaler jeg Bermuda. Cruise dit innebærer nesten alltid at man ligger i land tre netter i Bermuda. Flere alternative startsteder: New York og Boston er de to sentrale.

Just det! Vi åkte NCL till Bermuda och var där 3 dagar. Mkt mkt trevligt ! En supernajs ö.
Bodde på Fairmont Southampton i en vecka. Fantastiskt vacker ö och larvigt dyr, vilket är bra att veta om man vill dra dit. Kul gravsättning (uppåt ovanpå varandra), tak som samlar vatten under husen, grottor och fina stränder. Hyr vattenskotrar och åk runt i är ett tips, det är ingen stor ö, som Manhattan ungefär.
IMG_0932.jpg

IMG_0885.jpg

IMG_0844.jpg

IMG_0893.jpg
 
Vill man ha flytande nöjespalats/stad är Oasis-klassen optimalt, zip-line, rutschkanor, surfin, golf, skidskor, spel och dobbel (för de som vill ha det), barer, discon, massa pooler, adults-only-zoner, kids-zones etc etc. Har allt för alla. Mycket lämpligt för barnfamiljer. Tyvärr går oasis-båtarna ofta de vanliga "tråkiga" turerna, dvs östa/västra karibien (dvs haiti-st thomas-st martin-bahamas eller jamacia-(cayman)-cozumel) Vill man ha mer udda turer som ner till södra karibien (ABC-öarna, Roatan etc) är det ofta "mindre" båtar med RCCL. Mindre i detta fallet är Freedom/Navigator-klassen.

Vi är näst högsta nivån på RCCLs club-program och blir inbjudan till diverse "exklusiva event". Olika free-champagne-samlingar, gratis vinprovningar etc. Det som var en höjdare senast var bakom kulisserna i deras gigantiska kök med en 5 rätters och fria drinkar.. eller tex motsvarande för deras teater-shower. Mycket trevligt.

Jag är av den uppfattningen att man väljer Oasis-klassen för fartyget i sig snarare än själva itineraryn. Personligen skulle jag inte gå iland förrän efter kryssningen då det snarare finns goda möjligheter till utforskning ombord under hamnuppehållen och specialerbjudanden för t.ex spa-behandlingar och annat.

D.v.s syftet med att välja just denna fartygsklass är att komma ombord på en "megaresort" med allt som dagens moderna teknik kan erbjuda snarare än att tillbringa tiden i land, fartyget utgör istället destinationen.

Om det är destinationerna som är prioriterade är det ofta en fördel med mindre fartyg då de kan besöka fler hamnar och hamnar närmare centrum. Personligen är jag lite svag för Medelhavet när det gäller den inriktningen på kryssandet.

För min egen del skall jag erkänna att det enda som lockar mig hos RCCL är just Oasisklassen, skall jag ner i storlek börjar jag omgående dra mig mer åt Cunardhållet men det är en smakfråga som allt annat inom kryssningar.

Tyvärr måste jag säga att jag är lite skeptisk mot Norwegian Cruise Line som jag känner är väldigt fokuserade på upsell via specialrestauranter och annat. Dock skall jag också lägga till sålänge jag kan boka ett Speciality Dining Package och ordna bord i dessa etablissemang före ombordstigningen har jag inget emot att prova någon gång. Däremot är jag inte så lockad av att borda ett fartyg och racka upp en massa restaurantnotor på mitt ombordkonto eller betala kuvertavgifter på $40 eller mer per person utan väljer då hellre ett mer inkluderande alternativ (den billiga kryssningen blir inte så billig längre när man lägger till sådana saker).

Det är alltid värt att kolla nivån på inkluderade saker hos rederiet, det är inte nödvändigtvis så att "billigt" ifråga om initialpris faktiskt är speciellt billigt när allt extra räknas in. Om rederiet är väldigt fokuserat på sina specialrestauranter och extra cost this och extra cost that - räkna och jämför. Kolla även vilka möjligheter som finns till förhandsbeställning och annat.

Edit: Min skepsis är framförallt riktad mot konceptet: "Vill du ha en bra stek, besök Steak House för $50/person, vill du ha något bra italienskt har vi Italiana här för $40 per person, vill du ha något grillat vid poolen har vi grillen här och tar $9.95 för en burgare, är du sugen på en glass finns det, $3.95 för en och vill du ha lite sött har vi caféet här och tar $4.95 för kaka och så kaffe på det".

När man måste betala extra vid poolgrillen etc tycker jag en gräns passerats. Då är Cunards koncept exempelvis mer resonabelt, framförallt idag med Carinthia Lounge och den uppgraderade King´s Court på QM2. Den förstnämnda gör att man inte behöver betala för sötsakerna i Sir Samuels/Godiva-baren utan kan hugga in smidigt utan extra kostnad i Carinthia (det har blivit en stor succé).

För mig är mycket av njutningen med en kryssning att INTE betala extra för ditten och datten utan att komma ombord och ta för mig utan att fundera på att det ena eller andra kostar extra.

Ett fartyg med ett stort antal extra cost items känns för mig mer som en färja.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Sugen på att åka en kryssning från Miami igen snart. Har åkt med NCL tidigare i kategori "balcony" som jag personligen tycker är mycket mer värde i än minisuite som endast är nån ynka m2 större. Haven hade dock varit väldigt trevligt men kostar alltid x antal ggr mer. Finns det båttricks likt vi ofta får tag i C biljetter lite rimligare, någon som vet?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Det är värt att kolla runt mellan olika resebyråer och rederier då priserna varierar, dessutom kan det vara värt att kolla om man får OBC (OnBoard Credit) samt huruvida det är värt att ordna flyget separat eller ej. Det är också värt att jämföra rederier.

Man bör alltså inte bara boka sådär rakt av utan gärna kolla på t.ex Cruise Critic och jämföra. I vissa fall tycker jag att bokningar från Sverige verkar extremt dyra jämfört med de erbjudanden jag brukar få (Carnival brukar t.ex spamma min mailbox varje dag med kryssningar från $50/dag).

Jag brukar räkna ungefär $100-150/dag som ett rimligt pris och vill man ha mer lyx kan man gå uppåt. Dock när man rör sig uppåt är det värt att utvärdera alternativen då t.ex Azamara, Oceania m.fl snabbt kommer in då eller varför inte Viking som är stora på flodkryssningar men nu även börjat ge sig ut på öppet hav med Viking Ocean-divisionen och som har modern skandinavisk design.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag är nästan lite överväldigad över ämneskunskaperna inom kryssning här, men visst, jag ser likheterna med att flyga business/first, att (lyx)resan blir målet.

Jag är nog ändå mest av allt resintresserad och vill använda kryssning för att på ett roligt och effektivt sätt upptäcka flera smådestinationer. Jag gissar att Karibien är idealiskt för detta tack vare relativt korta avstånd mellan länderna/öarna, relativt dyr region annars att åka runt i mellan öarna på egen hand samt, lite elakt sagt kanske, för att det inte finns så mycket att se på varje destination så en dag ofta räcker. Vi har varit runt i franska Karibien drygt två veckor och kände oss väldigt klara med Martinique, Guadeloupe och St Martin efteråt.

För min del finns det ett samband mellan klädkoder (i de fall de gäller *hela* fartyget kvällstid) och kort tid på destinationer - jag gillar generellt inte sådant som begränsar min frihet på resor.

Men för att bli konkret - en vecka till tio dagars kryssande mellan ett flertal små öar/länder som intro/prova-på-kryss, är det Östra Karibien som är bäst lämpat då? Jag tänker nära mellan destinationerna och relativt nära "basen" man utgår ifrån, Fort Lauderdale oftast eller kanske San Juan som jag sett ibland? Viktigt: Vårt specialintresse är snorkling, från land. Alltså inga ställen som kräver organiserade båtturer.

PS. Jag har noterat tipsen och inläggen om Bermuda, men det ligger mycket långt från allt och 3 dagar på en bara 50 kvadratkilometer stor ö som dessutom verkar rätt dyr ger nästan omvända problemet, att det blir för mycket tid på ett ställe. Det är inte lätt att vara kräsen..;)
 
Last edited:
Jag har en bekännelse här på BC och det är att jag inte känner dragning till att flyga med syftet "resan är målet" - där ligger fartyget långt före i min bok. Den upplevelse man får ombord på ett fartyg kan inget flygbolag matcha. Möjligen kunde flyget konkurrera delvis på den tiden Short Solent, Boeing 314 Clipper och Boeing 377 Stratocruiser samt Tupolev Tu-114 fanns men även med dagens C och F känner jag att möjligheterna är allt för begränsade (det skulle krävas en väldigt annorlunda flygplanskropp för att riktigt få till det).

Jag gillar att flyga men undantaget att jag finner flygplan mycket intressanta som de tekniska mästerverk de är betraktar jag det mest som ett rent transportmedel som tar mig från A till B. Den glamorösa delen av flyget för mig är mer åt hållet affärsjet. För mig kan höjden av lyx endast uppnås ombord på ett lyxtåg eller ombord på ett exklusivt fartyg (t.ex Seven Seas Explorer).

Känslan av att sitta till bords med havsutsikt och äta en riktigt god middag samtidigt som omvärlden glider förbi är magisk. Redan en in/utsegling i Stockholms skärgård ger en känsla som jag inte upplever på marschhöjd i ett flygplan oavsett var i kabinen jag sitter.

Edit: Grejen med kryssningsfartyg är att man får en perfekt avkoppling, man kan göra absolut ingenting eller så kan man göra en hel del. Finns ingen annan resform som är så avstressande enligt mig. Allt finns inom bekvämt räckhåll och vill man äta något finns det alltid ett alternativ redo. Det är som ett perfekt anordnat samhälle där man har stora valmöjligheter och allt bara är serverat och så ingen disk eller andra chores. Även upplevelsen i hamnen när man kliver ombord är ofta överlägsen flygplatsens (jag syftar på säkerhetskontroller och liknande).
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Jag är nästan lite överväldigad över ämneskunskaperna inom kryssning här, men visst, jag ser likheterna med att flyga business/first, att (lyx)resan blir målet.

Jag är nog ändå mest av allt resintresserad och vill använda kryssning för att på ett roligt och effektivt sätt upptäcka flera smådestinationer. Jag gissar att Karibien är idealiskt för detta tack vare relativt korta avstånd mellan länderna/öarna, relativt dyr region annars att åka runt i mellan öarna på egen hand samt, lite elakt sagt kanske, för att det inte finns så mycket att se på varje destination så en dag ofta räcker. Vi har varit runt i franska Karibien drygt två veckor och kände oss väldigt klara med Martinique, Guadeloupe och St Martin efteråt.

För min del finns det ett samband mellan klädkoder (i de fall de gäller *hela* fartyget kvällstid) och kort tid på destinationer - jag gillar generellt inte sådant som begränsar min frihet på resor.

Men för att bli konkret - en vecka till tio dagars kryssande mellan ett flertal små öar/länder som intro/prova-på-kryss, är det Östra Karibien som är bäst lämpat då? Jag tänker nära mellan destinationerna och relativt nära "basen" man utgår ifrån, Fort Lauderdale oftast eller kanske San Juan som jag sett ibland? Viktigt: Vårt specialintresse är snorkling, från land. Alltså inga ställen som kräver organiserade båtturer.

PS. Jag har noterat tipsen och inläggen om Bermuda, men det ligger mycket långt från allt och 3 dagar på en bara 50 kvadratkilometer stor ö som dessutom verkar rätt dyr ger nästan omvända problemet, att det blir för mycket tid på ett ställe. Det är inte lätt att vara kräsen..;)


1, Bermuda - de dagarna spenderades lätt på olika delar av ön på olika kända stränder. Vi snorklade från stranden 2 olika dar och det faktiskt helt OK. 3e dagen tog vi organiserad trip med båt som var riktigt bra. Vi tog taxi-minibuss till/från stränderna och det kostade inte mycket.

2, Gällande snorkling så är Västra karibien alltid (imho) bättre än östra. Vi har kryssat säkert 5 ggr väster, 5 ggr öster och rutten som går Cayman/Jamaica/Cozumel/Costa Maya/ Belize (västra) är brutalt mycket bättre snorkling. Utanför cozumel och utmed hela den mexikanska kusten går ju ett gigantiskt rev. Generellt väldigt bra snorkling/dyking med +20 meter sikt. Såg havssköldpaddor,stingrockor, baraccuda etc när vi var där senast på sportlovet 2018. Gällande öarna är Cozumel extremt turistig med massor av jänkare.. Grand Cayman är väldigt trevlig med 7 mile beach. Jamaica är inte en favorit alls. Men Costa Maya och Belize har bra snorkling (Belize har riktigt vackra atoller en +20 min ut i havet).

Östra med Haiti/St thomas/st marteen/bahamas/san juan (puerto rico) är inte alls lika bra snorkling även om den iof inte är dålig. På bahamas kan man se mkt citron- och sandhajar men oftast lite mer "vanliga" tråkiga fiskar och tyvärr extremt skadade (döda) koraller. Därmot är öarna där mysiga. St Marteen är mkt charmig och på Nassau är trevligt på bahamas.
 
Toppen