Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Palazzi

Medlem
Senaste kryssningen för min del blev QM2 från New York till Southampton. Perfekt överresa och ett mycket trevligt alternativ till att flyga samma sträcka. Jag skrev ett resereportage på Landgången:

QM2-överfart den 28 oktober 2012

Verkligen imponerande reportage och "båt"! Jag har själv tittat på QM2 och häpnat över det låga priset :)

Jag har dock haft folk i min närhet (inte familj) som befunnit sig ombord på Estonia, och därefter har jag undvikit allt vad kryssning heter. Har flertalet gånger vunnit kryssningar under åren, men givit bort samtliga....

PS. Tack för länken till "landgangen.se" också... Främmande forum för mig, men verkar vara intressant :)
 
Verkligen imponerande reportage och "båt"! Jag har själv tittat på QM2 och häpnat över det låga priset :)

Jag har dock haft folk i min närhet (inte familj) som befunnit sig ombord på Estonia, och därefter har jag undvikit allt vad kryssning heter. Har flertalet gånger vunnit kryssningar under åren, men givit bort samtliga....

PS. Tack för länken till "landgangen.se" också... Främmande forum för mig, men verkar vara intressant :)

Jag blir inte avskräckt av olyckor, vare sig när det gäller flyg eller sjöfart eftersom båda är mycket säkra transportmedel och majoriteten av händelserna handlar om mänskliga faktorer eller underhåll o.dyl - saker som enkelt kan undvikas genom att hålla sig till seriösa operatörer. Det är som med flyget: väljer man svartlistade afrikanska bolag leker man med elden, tar man ett etablerat bolag såsom SAS eller BA t.ex är det lugnt.

Estonia är ett komplicerat ämne men är i grunden en underhållsfråga och säkerhetskulturdito. Nämnda färja och rederi kan snarast jämföras med något svartlistat afrikanskt flygbolag med dåligt underhållen flotta - även om det ägde rum på Östersjön.

Personligen studerar jag haverier noga, läser rapporter etc men har aldrig känt mig rädd ombord på vare sig fartyg eller flygplan trots att jag vet vad som kan gå fel samt konsekvenserna.
 

agehall

Medlem
Jag har rest två gånger med Royal Caribbean International, som nog får anses vara ett av de bättre rederierna, iaf när det gäller semesterkryssningar. Ena gången var det östra karibien och andra gången västra.

Servicen ombord på dessa fartyg är utmärkt imho. Det är nästan en besättningsmedlem per passagerare och de som är customer facing är väldigt serviceinriktade.

Egentligen ser jag bara ett par dåliga saker med kryssningar:

1) Det är för mycket aktiviteter - man hinner ju aldrig slappa!
2) Man kan behöva flytta från ena sidan i matsalen till den andra då de stänger frukosten och öppnar lunchen.
3) Det är svårt att välja vad man ska äta alt orka 3 huvudrätter (vilket blev standard på sista kryssningen)

Jag borde gräva fram lite fina bilder från bröllopsresan, men de ligger just nu på en DVD som jag måste leta fram. När jag hittar dem ska jag posta de som tål att postas offentligt. :)
 

Alx

Medlem
Vi är grava kryssningsmissbrukare och har de senaste åren gjort 4-8 kryssningar per år. Första kryssningen gjorde vi med RCCL 2007 och är sedan dess fast i kryssningsträsket. Totalt är vi nog uppe i 35-40 kryssningar. Vi har näst högsta medlemsstatus hos RCCL (når den allra högsta på nästa kryssning) och högsta statusnivå hos Celebrity.

De första 15-20 kryssningarna gick med RCCL som vi inbillade oss var riktigt bra. Efter att ha testat Celebrity Cruises som är minst dubbelt så bra som RCCL så åker vi nästan uteslutande med Celebrity. Det finns såklart ännu bättre kryssningsbolag än både RCCL och antagligen Celebrity. Efter ett par år med nedskärningar och besparingar känns det som att vi börjar bli klara med RCCL och Celebrity för ett tag. Nu är vi ordentligt sugna på att testa något av de "riktiga" finkryssningsbolagen.

Vi har bott i allt ifrån insideshytter till Owners Suites. Dock aldrig Royal Suite (RCCL) eller President Suites (Celebrity).
 

Alx

Medlem
Fråga: Vad är det som gör att du tycker Celebrity är bättre än RCCL?

Bortsett från hyfsat stor egen erfarenhet av de båda. Det faktum att Celebrity av oberoende bedömmare betygssätts högre och säljs som en premiumkryssning medans RCCL säljs som (och är) standardkryssningar.

Celebrity håller, som sig bör, en rakt av betydligt högre nivå än RCCL. Maten, servicen, hytterna, dryckerna, kort och gott ALLT är bättre på Celebrity. Enda undantaget där RCCL är bättre är när det gäller aktiviteter för barnfamiljer. Där är RCCL tillsammans med Disney oslagbara. Men som icke-småbarnsfamilj ser jag bara positivt på Celebrity's satsning på vuxna istället för barn. Det budgeteras helt enkelt mer för kvalitet än barnklubbar och familjeaktiviteter.

Attention to details är även den betydligt bättre på Celebrity. T.ex. serveras maten på riktigt porslin, så inga plasttallrikar i matsalen där inte. Samma sak med glas och muggar, inget plast där (förutom vid poolen).

Testa gärna Celebrity vid tillfälle. Marginellt dyrare än RCCL och otroligt mycket mer värde för pengarna (barnfamiljer undantaget). Jag är helt övertygad om att du aldrig skulle återvända till RCCL efter en kryssning med någon utav Celebrity's Solstice class fartyg.
 

agehall

Medlem
Tack Alx. Det är lite intressant, för jag har hört motsatsen från bekanta. Undrar om de blandade ihop Celebrity med något annat.

Hsh, jag ska nog ta och testa dem vid tillfälle, men härnäst blir det nog en tur till Bahamas med RCCL över jul - det råkade ju passa så bra med resan vi bokat till NYC...
 
Toppen