Har Air France som policy att sabba mina resor!?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av agehall, 8 Juli 2011.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jaha, så sitter man i Delhi och väntar på AF225 mot CDG och vidare till ARN. Måste gnälla lite...

    Tyvärr så är flyget som vanligt försenat precis så mycket att jag missar min anslutning och istället får sitta på CDG och häcka i 3 timmar.

    Det är långt ifrån första gången detta händer mig (från olika resmål!), så jag börjar undra om AF helt enkelt bara jävlas med mig. Är det fler som upplever att flyg som ska komma till CDG tidigt på morgonen ofta blir försenade med en timme eller så?

    Jag är egentligen inget stort fan av SkyTeam, så det här blir nog sista gången jag flyger AF på ett par år. AMS är ju en betydligt bättre flygplats och deras lounger är imho ljusår bättre...
     
  2. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Finns en anledning till att frasen "Take a chance, fly Air France" myntats :D CDG har ett välförtjänt rykte som Europas värsta stor- flygplats. Har talat med Piloter där ingen av dessa lyckats förstå varför ATC väljer att starta och landa på samma banor vilket leder till lång väntan på start samt stökig approach. Enda fördelen är kortare taxi på marken till respektive terminaler.

    Vänta dock bara tills ni åker genom Orly... Folk missar flighter regelbundet/dagligen p.g.a. bristande infrastruktur och organisatorisk härdsmälta.

    Gillar dock skarpt att du får god ost i alla kabiner på AF.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ah, ytterligare en nackdel med AF. Jag hatar ost. Det borde förbjudas, i alla former.
     
    1 person likes this.
  4. Jag har inte haft mycket probem med Air France, men med deras dotterbolag KLM.

    --
    1. Köpt biljetten på KLMs webbsida och skulle flyga samma dag.

    KLM hade inte biljetterat min biljett än när jag kom till check-in disken på Arlanda.
    Check-in personalen bad mig att gå till biljettdisken.
    Det var ca 1:10 timme före avgång och en dam på biljettdisken sa att hon kunde hitta bokning men inte betalningen.
    Hon bad mig att betala med kreditkort och jag gjorde det.Fö
    Problemet var att de tog manuel service avgift 50 EUR trots att det inte var mitt fel. Jag argumenterade det på platsen, men jag hade inte mycket tid. Så lät det vara och claimade senare via e-mail.
    Det tog över 3 månader innan jag fick tillbaka de 50 EUR.

    --
    2. Försening orsakade övernattning i Amsterdam och re-routing via Paris.

    Flighten Stockholm->Amsterdam var försenad pga diversion till Rotterdam orsakad av kraftig regn.
    När mitt plan anlände till Amsterdam, min anslutningsflight ill Tokyo hade redan gått. Men det fanns JAL flight till Tokyo senare.
    Jag och andra japaner köade till KLM service disken och fick ombokade till JAL flighten på kvällen samma dag.

    När jag kom till gaten för ombordstigning, gatepersonalen sa "Ursäkta herr AHO, vi kan inte hitta ditt namn i passagerarlistan.".
    Jag visade mitt nyutskrivet bordingpass(på JAL flighten) och förklarade att jag fick ombokning på denna flight.
    Gatepersonalen var japanska och hon försökte verkligen att få mig på planet, men dörren stängdes utan mig när JAL station manger i Amsterdam sa att de har fått "alla" passagerare på listan.
    Jag gick tillbaka till KLM servicedisken och det var kaos och många KLM personal har gått hem. Det var bara 3 bemannade diskar.
    Efter två timmars väntan fick jag min biljett ombokad och det var flighten dagen efter, men via Paris med Air France!

    Eftersom det var orsakad av naturfenomen(kraftig regn), självklart fick jag betala min hotellnota själv.

    --
    3. KLM förlorade mitt bagage och tvungen att avboka resan.

    Jag flög Stockholm-Amsterdam-Bankok och skulle flyga vidare till Taipei.
    Mitt bagage var försenat och de skulle köra till mitt hotell dagen efter.
    Dag 2 kom bagaget inte till mig.
    Dag 3 kom bagaget inte till mig.
    Dag 4 skulle jag flyga vidare till Taipei och jag behövde min demomaskin som fanns i bagaget.
    Utan demomaskin var det ingen vits att besöka kundens fabrik, så fick jag avboka Bangkok-Taipei och ändrade min hemresma till från Bangkok istället.

    Mitt bagage var fortfarande på villospår efter jag kom hem till Sverige.
    Efter 1 månad gjorde jag ersättningsanmälan via KLMs webbsida.
    Jag fick automatsvar samma dag, men sedan fick jag ingen kommunication varken från KLM eller från Arlanda.

    Efter 2 månader från anmälan skickade jag en ny anmälan igen och då kontaktade en KLM personal via e-mail.
    Jag fick ersättning av bagaget och utblivet flyg mellan Bangkok-Taipei. Men det tog nästan halvår från den dagen jag missade mitt bagage.
     
    2 personer gillar detta.
  5. Jag vill tillägga att jag har flugit med KLM bara 10 flighter sammanlagt...
     
  6. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Det låter bedrövligt AHO.
     
  7. Kanske AF har en svartlista av de personer som hatar ost...
     
  8. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    CDG och connections är på min lista att undvika så långt som möjligt, speciellt med bagage.
     
  9. Sakoz

    Sakoz Medlem

    Ort:
    GVX
    Land:
    Sverige Sverige
    Själv är jag en ostälskare, men KLM står inte högt i mina ögon. (relevant mening :) ) Har flugit två gånger med KLM (2 ToR) bägge gångerna tappade dom bort mitt baggage, min väska hamnade i USA medans jag var i Calcutta. Det tog dem 10 dagar att få väskan till Calcutta. Andra gången hade den hamnat i Finland, men då körde dom hem den till mig dagen efter.
    KLM? Nej tack då tar jag hellre cykeln.
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det här blir helt klart sista gången jag flyger AF.

    Vi satte ner hjulen på CDG 0645, vilket jag tyckte borde räcka för att springa 2C->2F och hinna med mitt plan 0735. Tänk vad fel jag hade...

    Jag börjar ana oråd när vi i sakta mak taxar *FÖRBI* 2C och vidare ner mot änden av terminal 2. Till slut svänger vi in vid någon ny terminalbyggnad som de håller på att bygga. Där står det mobila trappor och bussar... Nåja, det behöver ju inte vara så dåligt.

    Problemet är bara att trapporna inte åker fram till planet. Efter en stund upplyser kaptenen oss om att servicepersonalen har åsikter om var vi bör parkera och vill att vi ska flytta oss. Det tar över 20 minuter innan vi börjar gå av och ganska precis 30 minuter tills jag är inne i 2C.

    Väl där ville jag springa till 2F istället för att ta bussen. Men det tyckte inte markpersonalen utan hänvisade mig till bussarna. Som tur var kom en precis, så jag kom över till 2F ganska snabbt.

    Passkontrollen var inga problem, men däremot säkerhetskontrollen. De klåfingriga puckona började stuva om mina backar och vägrade prata engelska med mig. Allt tog evigheter. När jag till slut kom till gaten, hade flighten gått för 10 minuter sedan.

    Enligt en tråd på FT så ska man kunna söka kompensation för förseningar på över 3h till slutdestination, så denna gång ska jag försöka få AF att betala. Dock är €600 knappast tillräcklig kompensation för att missa 3h hemma en helg. :(
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×