Senaste nytt

Hans Majestät Kung Bhumibol Adulyadej (Thailand) har avlidit, kan det påverka resande till landet?

henrik l

Medlem
Jag kan varmt rekommendera history channels dokumentär om H.K.H Bhumibol som finns på youtube.
Jag har en mycket stor respekt för honom som person och hans arbete i Thailand. Om fler monarker hade varit som honom hade vi haft en bättre värld! Världen och Thailand kommer alltid komma ihåg och sakna honom!

RIP.



Med risk för att bli lite OT. Jag kunde inte motstå och titta på dokumentären och det är först nu som jag inser varför han var så populär som han var. Jag kan definitivt rekommendera alla att se den. Efter att ha sett dokumentären förstår man att Bhumibol var hyfsat inisktsful.... Men nu ska jag inte gå mera OT
 

Dr. Miles

Expert
Med risk för att bli lite OT. Jag kunde inte motstå och titta på dokumentären och det är först nu som jag inser varför han var så populär som han var. Jag kan definitivt rekommendera alla att se den. Efter att ha sett dokumentären förstår man att Bhumibol var hyfsat inisktsful.... Men nu ska jag inte gå mera OT
När man är på bio i Thailand får man titta en minifilm om thailändska kungen varje gång innan filmen börjar.
 

apknug

Medlem
Märk väl att Thailands nationalsång spelas under denna filmvisning. Thailands nationalsång spelas också kl 08.00 och 18.00 i "samtliga officella kanaler" så som på tågstationer och dylikt. Då skall man stanna upp och visa respekt för Thailand och kungahuset.
 
Last edited:
Som boende och företagare i Thailand under ett antal år har jag fått insikt i kungens betydelse för det thailänska folket.

Att det just nu är lite oklart vad som gäller och vad som tillåtet och inte tillåtet är naturligt efter den tragiska bortgången av kungen.

Personligen tror jag inte det finns en avsikt att stjälpa ekonomin genom att mer eller mindre stänga ner landet.

Officiellt finns det inget förbud mot servering av alcohol men det är upp till var och en om att sälja eller att server.

Det blir dock tystare då “Live music and entertainment” inte är tillåtet. Detta ser jag som välsignelse att få det lite tystare ett tag framöver.

Bästa tipset som besökare är att visa respekt och inte klä sig i skrikiga färger och hålla en låg profil de kommande 30 dagarna.

Förhoppningsvis återgår allt till det normal igen inom en snar framtid.
 

pep

Medlem
Bhumipol var en stor fan af skrigende farver!! Skrigende gul er f.eks. hans favorit! En komplet (britisk??) misforståelse at gå i sort....
 
Toppen