Senaste nytt

Handla på Coop och tjäna Eurobonus poäng (Google spreadsheet)

Hej igen alla glada eurobonusjägare,

Jag har satt ihop ett dokument som är ämnat att hjälpa personer att räkna ut intjäningen av eurobonus när man handlar på Coop. Dokumentet ligger på Google Drive (docs).

Handla på COOP och tjäna Eurobonus poäng - uppdaterad 2018-05-21 - Google Sheets

Dokumentet innehåller 2 flikar enligt följande.

DATA
Detta ark är dold men går att se genom att gå genom menyn "Visa->dolda arbetsblad". Detta ark ligger till grund för uträkningar i de övriga flikarna. Denna flik behöver du inte bry dig om.

Handla på Coop och tjäna Eurobonus poäng
Detta ark låter dig ange din spend på Coop per månad. Kalkylen ger dig sedan en överblick över intjänade Medmerapoäng samt hur många Eurobonuspoäng dessa är värda vid nuvarande växelkurs. Kalkylen ger dig även en sammanställning på hur intjäningen ser ut om du kombinerar inköpen med ett AMEX Elite/Premium eller SAS Mastercard World/Premium.

Senaste ändring (up-to-date?)
Jag kommer vid förändringar uppdatera dokumentet löpande - samt göra en 'edit' på denna post.
DATA-arket, med aktuella poängtrappa från Coop samt intjäningsmodeller från kreditkort, är uppdaterat 21 maj, 2018.

Feedback
Kom gärna med åsikter och feedback

Om du vill kopiera kalkylbladet till din egen google drive gör du det genom att klicka på följande länk:
Google Sheets - create and edit spreadsheets online, for free.

Om du vill läsa mer om hur Coop´s poängtrappa fungerar kan du göra det här:
Poängtrappan - tjäna poäng på det du handlar | Coop
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag orkar inte sätta mig in i detta kalkylark, men pekar det på att det finns något bättre än att använda COOPs medlemskort + AmEx Elite och sedan växla när det är kampanj? Den vanliga växelkursen är ju numera usel tyvärr.
 
Jag orkar inte sätta mig in i detta kalkylark, men pekar det på att det finns något bättre än att använda COOPs medlemskort + AmEx Elite och sedan växla när det är kampanj? Den vanliga växelkursen är ju numera usel tyvärr.

Det är inget att sätta sig in i, det räknar helt enkelt bara ut vad du tjänar för poäng genom Coops poängtrappa, för att hjälpa folk att uppskatta om det är "värt" att samla sina inköp hos Coop.

Poängen är snarare att eftersom poängintjäningen inte är linjär, utan ökar efter varje spenderad tusenlapp, så är skillnaden markant efter att man nått den hösta nivån. När man nått 5poäng´s nivån har du en extra intjäning på 50 eurobonuspoäng per 100kr (efter växling), vilket i sig är ett bra påslag till den intjäning du genererar genom ditt kreditkort.

Som sagt, detta är ett kalkylblad för att underlätta en sådan uträkning, inget annat.
 

mha321

Medlem
Man kan alltså konstatera att bäst vore att göra hela årets inköp av mat och hushållsprodukter (åtminstone sådana som inte har ett bäst före-datum) under en månad.
Fast då blir det rätt trist käk framåt slutet...

En annan variant kan vara att gå ihop med grannarna och ta en månad var?
 
Man kan alltså konstatera att bäst vore att göra hela årets inköp av mat och hushållsprodukter (åtminstone sådana som inte har ett bäst före-datum) under en månad.

Ja exakt.

Exempel 1:
Månadsspend på 5000 kr (60,000kr/år) om du gör inköpen varje månad.
Detta genererar totalt 126,000 Cooppoäng på ett år.

Exempel 2:
Att spendera hela årets inköp redan första månaden, dvs 60,000kr.
Detta genererar 285,500 Cooppoäng.
 

Thornado

Medlem
Noterade detta i Coops villkor:

Coop skrev:
Hur många poäng kan jag maximalt samla?
För poäng som tjänats in vid köp hos Coop och/eller hos våra partners finns i dagsläget ingen begränsning hur många poäng totalt ett hushåll kan tjäna. Dock finns det ett maxtak på 235 500 poäng per månad (motsvarande 50 000 kr), för köp hos Coop. Även vid köp med Coops betalkort utanför Coop finns det en maxgräns på 50 000 poäng per månad.

Så du borde lägga in en gräns i ditt kalkylark vid spend på 50k per månad.

En annan fråga. Jag antar att om man köper presentkort hos Coop så genererar det inga Coop-poäng, utan dessa kan man sen få när man använder presentkortet?
 
Noterade detta i Coops villkor:

Så du borde lägga in en gräns i ditt kalkylark vid spend på 50k per månad.

En annan fråga. Jag antar att om man köper presentkort hos Coop så genererar det inga Coop-poäng, utan dessa kan man sen få när man använder presentkortet?

Det stämmer!

"Poäng registreras inte avseende köp av tobak, spel, lotter, presentkort och förmedlade tjänster samt avseende andra särskilt uttryckta undantag. Poäng registreras inte heller för kontantuttag i kassan, automatuttag eller för betalning med pant."

Kalkylen är nu uppdaterad med maxspend, tack för feedback!
 
Last edited:
Toppen