Senaste nytt

Handla med sig hem från USA?

obs

Medlem
Jeg går altid forbi mindst én, og gerne flere, Abercrombie & Fitch butikker derovre. Deres tøj er ret dyrt her i Danmark men kan indimellem fås ganske billigt derovre.
 

ESSA

Medlem
...så ofta är det inte, rent skattemässigt, lönsamt att åka ut till New Jersey.

Jag bodde i NJ precis vid stationen där tåg in till NY gick. Handlade massor på Newport Center och mediciner, iPad mini på Target. Kan inte minnas att det lades på någon tax på det då.

Sparade flera hundra genom att köpa där isf NY. Fick dessutom kupong på 50$ efter köp av iPad att använda på allt annat som inhandlades på Target.
iPhone tvingades jag köpa i NY eftersom jag ville ha den olåst. Target hade bara m abonnemang.
 

Kenny

Medlem
Så, nu har jag dator och kan skriva lite mer! :)

Det är rätt hård konkurrens mellan NYC och kringliggande delar av New Jersey. Ska man handla kläder (och nu pratar vi vardagskläder, såsom piké-tröjor, jeans etc) så är det 3,875% skatt i NYC. Detta gäller upp till $110/pryl, så ofta är det inte, rent skattemässigt, lönsamt att åka ut till New Jersey.

New Jersey har en sales tax på 7% i normala fall mot NYC som har 8,875%. Det som komplicerar det hela ytterligare är att New Jersey infört vad de kallar Urban Enterprise Zones, UEZ, där skatten halveras. Så det gäller att hålla koll på var man handlar om man vill minimera skatten... Helst ska man helt undvika NY och NJ och istället bege sig till någon av de delstater som tillåter tax refunds av sales tax. Jag har sett detta i både Texas och Louisiana nu, så det verkar vara ett fenomen som sprider sig lite.

Rätt ska väl vara att det i NYC är noll state och local tax på klädesplagg som kostar max 110 dollar styck. Local tax kan utgå i andra delar av New York State.
 

RickardG

Medlem
Projektorer är, dollarkursen till trots, fortfarande en lönande affär, speciellt vissa märken. Det finns tusenlappar att spara på en hel del modeller, förutsatt att du inte åker på moms och tull.
Annars tycker jag du ska köpa på dig kaneltuggummi.
Spikpistoler från Senco och verktyg från Makita och Milwaukee har jag köpt tidigare och sparat många sköna tusenlappar.
 
J

JPMorgan

Guest
Jag tycker helt du ska skippa att shoppa och hitta något se värt. Priserna är inte så bra att det gör sig bra med den lilla tid man har. Allt finns hemma och vill du spara en krona kan du lika gärna beställa från internet hemifrån.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

fcx

Medlem
Jag tycker helt du ska skippa att shoppa och hitta något se värt. Priserna är inte så bra att det gör sig bra med den lilla tid man har. Allt finns hemma och vill du spara en krona kan du lika gärna beställa från internet hemifrån.

Håller nästan helt med. En hel del saker finns inte hemma, och det är ju roligt att handla sådant. Dessutom kan det vara en kulturupplevelse att shoppa i USA.

Att offra en dag på att spara några kronor är dock ovärt.
 
Last edited:

kristerj

Medlem
I NJ är det dock ingen sales tax alls på bl a kläder och skor, varför det kan löna sig att åka dit o handla om man är New York.
 
Toppen