Senaste nytt

Handelsbanken höjer årsavgiften på kreditkorten.

nota bene

Medlem
Kolla om man då måste stänga sitt konto p.g.a det.
Lite det jag hade i åtanke... Har dock bolån, valutakonton, och diverse annat som de borde tycka om att jag har där!

EU-reglerna ger väl en rätt till ett konto oavsett?
Det vore ju bra om det är så... Vet att jag haft denna diskussion med en annan bank tidigare. Har dock konton i två banker utan att ha några kort kopplade dit [Skandiabanken och Swedbank].
 

SNIFF

Medlem
EU-reglerna ger väl en rätt till ett konto oavsett?
Utveckla gärna.

@nota bene kanske samma tankar jag har. Se min långa historia.

Off topic: Lång historia lång...

Jag har ett ICA Maestro och ett ICA MC.
Varje kort har var sitt konto kopplat till sig. Detta eftersom jag först skaffade Maestro när jag var omyndig och sedan ansökte om MC när jag fick göra det. Fick då ett till konto öppnat i ICA Banken som var kopplat till MC-kortet.

Konto Maestro och Konto MC.

Jag klippte omgående Maestro eftersom det var ett onödigt kort, och försökte säga upp det. Fick då berättat för mig att om jag skulle säga upp det kortet så var de även tvungna av avsluta kontot som kortet var kopplat till. Jag gav upp omgående. Försökte två, fem, sju samt tio år senare att säga upp det men fick samma svar varje gång.

Anledningen till att jag inte vill säga upp kontot är att jag har inbetalningar, lön, övriga tvivelaktiga transaktioner och dylikt till Maestro-kontot och MC-kontot som kortkonto.

Deras användaravtal säger tydligt att kortet är en tjänst kopplad till kontot så det finns inget från deras sida som hjälper dem, förutom att personerna i kundtjänst och juristavdelningen inte vill samarbeta med mig.

Nu driver jag på fritiden en process mot ICA Banken... :p
 

thh

Medlem
Utveckla gärna.

@nota bene kanske samma tankar jag har. Se min långa historia.

Off topic: Lång historia lång...

Jag har ett ICA Maestro och ett ICA MC.
Varje kort har var sitt konto kopplat till sig. Detta eftersom jag först skaffade Maestro när jag var omyndig och sedan ansökte om MC när jag fick göra det. Fick då ett till konto öppnat i ICA Banken som var kopplat till MC-kortet.

Konto Maestro och Konto MC.

Jag klippte omgående Maestro eftersom det var ett onödigt kort, och försökte säga upp det. Fick då berättat för mig att om jag skulle säga upp det kortet så var de även tvungna av avsluta kontot som kortet var kopplat till. Jag gav upp omgående. Försökte två, fem, sju samt tio år senare att säga upp det men fick samma svar varje gång.

Anledningen till att jag inte vill säga upp kontot är att jag har inbetalningar, lön, övriga tvivelaktiga transaktioner och dylikt till Maestro-kontot och MC-kontot som kortkonto.

Deras användaravtal säger tydligt att kortet är en tjänst kopplad till kontot så det finns inget från deras sida som hjälper dem, förutom att personerna i kundtjänst och juristavdelningen inte vill samarbeta med mig.

Nu driver jag på fritiden en process mot ICA Banken... :p

Jag har ett kort och 2 konton via ICA banken. Så det går utan problem att ha flera konton. På 10 år kan man tycka att du kunnat uppdatera inbetalningarna dock.
 

SNIFF

Medlem
Jag har ett kort och 2 konton via ICA banken. Så det går utan problem att ha flera konton. På 10 år kan man tycka att du kunnat uppdatera inbetalningarna dock.

Ja, man kan ju tycka det. :p Det har bara gradvis blivit ett mer reellt problem. Jag har fyra konton i ICA banken, varav två kortkonton.

Det är just bemötandet gentemot en lojal kund (sedan de startade) och det faktum att man inte kan tänka sig avsluta tjänsten som stör mig något överjävligt.
 

Moco

Medlem
Utveckla gärna.

@nota bene kanske samma tankar jag har. Se min långa historia.

Off topic: Lång historia lång...

Jag har ett ICA Maestro och ett ICA MC.
Varje kort har var sitt konto kopplat till sig. Detta eftersom jag först skaffade Maestro när jag var omyndig och sedan ansökte om MC när jag fick göra det. Fick då ett till konto öppnat i ICA Banken som var kopplat till MC-kortet.

Konto Maestro och Konto MC.

Jag klippte omgående Maestro eftersom det var ett onödigt kort, och försökte säga upp det. Fick då berättat för mig att om jag skulle säga upp det kortet så var de även tvungna av avsluta kontot som kortet var kopplat till. Jag gav upp omgående. Försökte två, fem, sju samt tio år senare att säga upp det men fick samma svar varje gång.

Anledningen till att jag inte vill säga upp kontot är att jag har inbetalningar, lön, övriga tvivelaktiga transaktioner och dylikt till Maestro-kontot och MC-kontot som kortkonto.

Deras användaravtal säger tydligt att kortet är en tjänst kopplad till kontot så det finns inget från deras sida som hjälper dem, förutom att personerna i kundtjänst och juristavdelningen inte vill samarbeta med mig.

Nu driver jag på fritiden en process mot ICA Banken... :p

Ett vanligt transaktionskonto har man, i princip, enligt EU-regler rätt att öppna i vilken vanlig bank dom helst inom unionen. Att de tjafsar är en annan femma.

Juridiskt sett blir det svårt att tvinga dig att ha ett kort, snarare tvärt om. Men är nu kortet avgiftsfritt spelar det kanske mindre roll?
 

SNIFF

Medlem
Men kortet kostar ju ca 40000 miljarder (240kr/år). Jag kan ha roligare för de pengarna. Speciellt för 240 kr/år * 10 år.
Det kan vara en smal sak att bråka om men någonstans tycker jag att rätt ska vara rätt och de har säkerligen tjänat mer än så på de pengar jag haft på kontot...
 

Moco

Medlem
Men kortet kostar ju ca 40000 miljarder (240kr/år). Jag kan ha roligare för de pengarna. Speciellt för 240 kr/år * 10 år.
Det kan vara en smal sak att bråka om men någonstans tycker jag att rätt ska vara rätt och de har säkerligen tjänat mer än så på de pengar jag haft på kontot...

Självklart.
 

falling

Medlem
Kolla om man då måste stänga sitt konto p.g.a det. QUOTE]

Jag sa upp mitt bankkort när de bytte från Visa till Mastercard. Det gick alldeles utmärkt att ha konto utan kort. Enda gången jag stött på problem var när jag var inne på banken och skulle teckna om mitt bolån. "Sätt i ditt bankkort i dosan här för att signera..." Slutade med att de fick skriva ut alla papper så jag fick ta hem för underskrift och skicka tillbaka. Men det kan jag leva med :)
 
A

Aurora

Guest
Jeg sa opp MasterCardet mitt nylig, null problem å bare ha bankkonto hos Handelsbanken :)

Veldig fornøyd, sparer nå en 600kr/året med alle kortene jeg har sagt opp.
 
Jag gick in och klagade lite. Och sa att jag var osäker på om jag skulle ha kvar mitt kort.

Jag älskar dock mitt priority pass som man får.

Så då när jag pratat lite med min bankman. Sänkte han min ränta med 10 punkter. Och vips har jag tjänat in höjningen. Plus lite till.
 
Toppen