Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Homer

Medlem
Jag håller med om att SAS är lite snikna med vikten, men å andra sidan har de aldrig kollat mig på säkert 50-100 flighter....
SAS har vägt mitt handbaggage 4-5ggr, samtliga i MAN

Om priority fungerade är det säkert fler som skulle checka in


BTW. Är det inte Air Berlin som har max 6kg som handbagage....? Om man har en "vanlig" kabinväska på 3.5kg har man alltså 2.5kg kvar....:p
sepåfan
Handbagaget får väga högst 6 kg (med bärbar dator: 8 kg)
 

Homer

Medlem
Det som verkligen fyller upp baggage hyllorna är ytterkläder,
Sverige inrikes på vintern, då är det Canada Goose jackor och vargskinspälsar som gäller.
 

Palazzi

Medlem
SAS har vägt mitt handbaggage 4-5ggr, samtliga i MAN

Om priority fungerade är det säkert fler som skulle checka in



sepåfan
Handbagaget får väga högst 6 kg (med bärbar dator: 8 kg)



OK, aldrig flugit till MAN med SAS..... Håller med om Priority Boardingen........ och det ska alltid krångla mest på de brittiska öarna....:mad:
 

Tjaeng

Medlem
Bra gräns....då får man med sig ett par snusnäsdukar och ett anteckingsblock.....:p Jag var nästan säker på att Air Berlin skulle ha den lägsta gränsen, men icke!

Fast alla som någonsin åkt med Air China vet precis hur mycket deras regler för kabinbaggage är värda...
5kg gräns brukar också vara legio hos många charterflygbolag.
 

Palazzi

Medlem
Fast alla som någonsin åkt med Air China vet precis hur mycket deras regler för kabinbaggage är värda...
5kg gräns brukar också vara legio hos många charterflygbolag.

Jag har lyckats missa både charter och Air China.... Kan iaf tänka mig att testa den sistnämnda :)
 
Så du tycker jag ska checka in min kamerautrustning som har nypris upp mot 70000kr?

Fast man kan ju välja att lämna den hemma, även när man åker på en fotoresa... Eller så tar man bilen, till Nya Zeeland... :cool:

Om det fanns ett sätt att köpa tjänsten "incheckat och försäkrat baggage med särskilld hantering" så skulle jag gärna göra det. Men som det är idag så skulle väl ingen reseförsäkring i världen täcka om väskan "kom bort" i bagagehanteringen eller om grejerna var trasiga när de kom fram.

Eller så väljer du helt enkelt en tjänst där du får ta med mer vikt. Ser inte riktigt problemet här. Det är ingen som tvingar dig att flyga med ett visst bolag ;)



Well - reser man som jag gör och besöker kunder för demonstration av våra produkter, så väger bara själva ström adaptern till min router halv kilo. Ska man sedan ha kostym, två skjortor, underkläder och skor, så blir det lätt över 6 kilo. Visserligen går det att checka in - men vänta på bagaget efter varje resa är jag inte så sugen på.

15kg skulle nog vara lagom :)

Det finns säkert miljoner liknande ursäkter till varför. Men vad spelar det för roll? Använd en tjänst som tillåter mer vikt.
 

Homer

Medlem
Eller så väljer du helt enkelt en tjänst där du får ta med mer vikt. Ser inte riktigt problemet här. Det är ingen som tvingar dig att flyga med ett visst bolag ;)
.

Enligt hans profil är hemorten KRN så valet är väl mellan det statligt ägda bolaget och egen jet...
 
Last edited:

Homer

Medlem
Det finns säkert miljoner liknande ursäkter till varför. Men vad spelar det för roll? Använd en tjänst som tillåter mer vikt.

Vet inte om din läskunnighet är begränsad eller om det är din fattningsförmåga som är obefintlig
Tjaeng har ju mycket tydligt påpekat att tjänsten inte går att köpa.

osv osv osv. Det som utmärker SAS i fallet är knappast att gränsen för vikten är lågt satt (det är den inte) utan att de på kortrutter inte tilltåter högre baggagevikt och/eller fler antal handbaggage för folk i premiumkabin.
 

lnixon

Medlem
I förrgår på FLR fanns det vakter som cirkulerade runt gaterna och slog ner på folk som såg ut att ha för mycket handbagage och tvingade dem att gå ut till incheckningen igen. Lustigt nog såg jag bara att de slog ner på turister och inte på affärsmän som hade minst lika stora väskor.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte om din läskunnighet är begränsad eller om det är din fattningsförmåga som är obefintlig
Tjaeng har ju mycket tydligt påpekat att tjänsten inte går att köpa.

De där påhoppen höjde väl iofs inte diskussionsnivån märkbart, om det var vad vi eftersökte...?
 
Toppen