Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 24 April 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

Under maj kommer Swedavia tillsammans med de stora flygbolagen på Arlanda fokusera extra mycket på handbagage. Vid säkerhetskontrollerna kommer personal stoppa passagerare som antingen har för mycket eller för stort handbagage och upplysa om att dessa bör checkas in.

SAS är ett av flygbolagen som är med och gör det för att förbättra punktligheten och kabinkomforten. Mycket handbagage gör att ombordstigningen tar längre tid vilket leder till förseningar.

Enligt statistiken 2011 berodde 311 av de totalt 1701 registrerade förseningarna på just handbagage.
    Stockholm-Köpenhamn ligger i topp men även Oslo, London/LHR, Frankfurt, Göteborg och Moskva ligger högt.

4 personer gillar detta.
  2. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter som en bra idé. Tycker det händer väldigt ofta att folk har alldeles för stora handbagage med sig ombord, som egentligen borde checkas in.

3. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt klart en bra ide. Som sagt ofta det är stora väskor etc som inte får plats och personalen får försöka stuva undan...

Vad har SAS förresten för regler för antal handbagage i Business & Ekonomi extra egentligen?

Edit;lägger till länk. Verkar som alla inom Europa oavsett klass endast får ha ett kabinbagage. Endast Business & Extra longhaul får ha två?! Kan tycka man som C resenär inom Europa borde få ha med två väskor dock?

http://www.sas.se/allt-om-resan/Bagage/Handbagage/

Last edited: 24 April 2012
  4. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Strålande idé, så länge de har koll på reglerna själva! :)

5. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De kan väl anställa några från Ryanairs bagagepoliser så löser det sig.

4 personer gillar detta.
  6. Det var på tiden. Vikten tycker jag inte spelar så stor roll, men en del resenärer skulle säkert ta med sig ett skidfodral in i kabinen om ingen kontrollant fanns....

7. doc

doc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara de inte väger väskorna är jag nöjd. Får väl erkänna att även om min väska följer storleksreglerna kanske den är lite tung ibland. :rolleyes:

8. Perra

Perra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Uppskattat och efterlängtat, väntar med spänning på resultatet bara jag själv kommer "undan" ;)

9. Bringman

Bringman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Själv har jag aldrig för stor väska men nästan alltid för tung.

10. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min brukar faktiskt inte bara vara tung, utan sjukt tung!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!