Senaste nytt

Handbagage vägs i Wien

AABack2ARN

Medlem
Imponerande att säkerhetspersonalen vet viktreglerna för handbaggage för alla flygbolag ;) Eller var det Austrians personal (eftersom F/G i första hand - men inte enbart - hanterar just Austrian)?

Swiss och Austrian har 1x8 kg eller 2x8 kg beroende på kabin.

Lot (som också flyger från F-piren) har följande regelverk
  • lot Business Class - 2 pieces each up to 9 kg
  • lot Premium Economy (intercontinental flights) - 2 pieces, both up to 12 kg (1 piece max. 8 kg)
  • lot Premium Economy (international flights) - 1 piece up to 8 kg
  • lot Economy Class - 1 piece up to 8 kg
  • lot Economy Simple - 1 piece up to 8 kg
Och tar man BA (som förvisso inte flyger från F/G-piren) så är det i praktiken enbart storleken som är avgörande. Maxvikten är 23 kg.

Jag tycker inte flygplatsens personal eller säkerhetspersonalen skall ägna sig åt detta men väl flygbolagens personal.
 

InTheWind

Medlem
I morse (23/10) blev alla påväg in genom säkerhetskontrollen på Wiens flygplats T3, gates F/G invinkade att väga sitt handbagage för att sedan eventuellt få det godkänt med en Cabin baggage-tagg.
Bra där VIE!

Detta sker ofta strax innan säken på VIE. Det är en våg med storleksram, så det kan bli dubbeljobbigt för en del. Det tråkiga är att de nästan alltid sätter en ung oerfaren person där som får ta smällarna. Jag kanske ligger ett kilo eller två för högt av och till, så istf att ta diskussionen med personen ifråga går jag istället mot servicediskarna som ligger mittemot. Dock mittemot dessa ligger grinden in till priosäken. Den tar jag.
 

rsimon

Medlem
Kontrollerade Austrians personal även andra flygbolags passagerare? Om inte, att säga bra gjort av VIE (Wien flygplats) är kanske lite missvisande.

Det har du rätt i. Bra av Austrian, är korrekt.
De kontrollerade alla. Själv åkte jag med Swiss och de frågade inte hur/var jag skulle resa eller i vilken kabin.
 
Toppen