Halvårsstatistik Arlanda/Landvetter

Diskussion i 'Flygplatser' startad av MarcusC, 7 Juli 2012.

  1. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite statistik från Swedavia;

    ARN ökar under första halvåret med 5% (totalt 9 659 015 passagerare) Dock minskar antalet landningar. Juni innebar en ökning med 4%.

    "Den sammanlagda ökningen av resenärer var under perioden januari – juni drygt fem procent jämfört med förra året och uppgick till totalt 9 659 015 passagerare. Samtidigt minskade antalet landningar på Arlanda under samma period med en halv procent till totalt 52*200.

    I juni reste 1 843 552 passagerare till eller från Arlanda vilket är en ökning med nästan fyra procent jämfört med juni 2011. Utrikesresenärerna ökade med fem procent till 1*455 039, medan inrikesresandet under juni däremot låg kvar på 389 000 passagerare – i princip samma siffra som motsvarande period förra året. Landningarna minskade med drygt två procent jämfört med samma period förra året."


    GOT ökade med 3% under första halvåret (totalt 2 397 083 passagerare) Dock har antalet landningar minskat hela 12% vilket ju måste bero på bortfall av ett antal aktörer (city, malev och austrian från GOT)


    "2 397 082 resenärer flög till och från Göteborg Landvetter Airport under första halvåret 2012. Det är en ökning med tre procent jämfört med samma period föregående år. Inrikestrafiken ökade med fem procent medan utrikestrafiken ökade med två procent.
    Inrikes gjordes det 4 906 landningar, en minskning med två procent och utrikes 10 634 landningar, en minskning med 12 procent."
     
  2. Om Göteborg inte fått flera wide-body plan än förra året, hur förklarar man mer passagerare fast mindre landningar(avgångar)?
     
    1 person likes this.
  3. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mer välfyllda plan?
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle tro Gbgs siffror bärs upp av större flygplanstyper (737-8 & A321) men även att siffrorna kommer dala. Sedan hade ju City många flighter med små maskiner så det kan ju spela in?! Men GOTs siffror kommer nog sjunka, även om säkert beläggningen ökat hos många bolag?!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×