Senaste nytt

Ha en bra mask med er när ni reser till Beijing (pga luftförorening)

joa

Medlem
När jag var i Nanjing i Dec låg värdet som mest på 479.
Barnen fick för första gången någonsin vara hemma från skolan pga av luften i två dagar
 

clarkkent

Medlem
Sitter just nu i Peking och när solen skiner och det blåser lite är det helt OK. I måndags var det lite molnigt och det blev sämre. Jag har åkt till Peking sedan 2006 i snitt 5 gånger per år och jag tycker inte luften har blivit sämre, men det är nog värre för de som bor här permanent.
 

EMA

Medlem
Var där i måndags i förra veckan och det var nog det värsta jag någonsin varit med om. I fredags däremot var det helt ok. Det olika från dag till dag men det var första gången jag på allvar funderat på att utrusta mig med mask.
 

Nemo

Medlem
Ska du köpa en andningsmask så ta då en som också filtrerar bort farliga partiklar och gaser. Det står då N95 (eller R95 eller P95) alternativt FFP2 (båda tar bort 95%) eller N100 (eller R100 eller P100) alternativt FFP3 (båda tar bort 99,9%). Masker utan sådan märkning ger en falsk säkerhet så att man exponeras ännu mer för skadliga partiklar och gaser. Sedan gäller det att använda den på rätt sätt. Skäggstubb gör att endast 10% av skyddseffekten kvarstår. Rengör du masken med tryckluft har då blåst bort all skyddeffekt. Är det kraftiga luftföroreningar och du använder masken 8 timmar, men tar av den under 5 minuter, så är det totalt sett bara 10% skydd du haft under hela dagen*. Så kallade kirurgmasker skyddar enbart patienten från att du dreglar över operationssåret, skyddar inte bäraren ett dugg. Hepa-filter finns i olika skyddsgrader och är ett mer avancerat filter. Kallas filtret däremot Hepa-type, Hepa-like etc försöker de bara snylta på renommén och har troligen ingen verkan.

U.S. Department of State Air Quality Monitoring Program
Extremely high levels of PM2.5: Steps to reduce your exposure | Embassy of the United States Beijing, China
Wildfire Smoke A Guide for Public Health Officials | pdf
Andningsskydd - Arbetsmiljöverket
Produktkatalog 3M
HEPA - Wikipedia, the free encyclopedia
Skyddsklasser och skyddsfaktorer | Andningsskydd
City Mask | Respro®
Respro om sina flashiga masker. Note: This mask should only be used to reduce discomfort caused by exposure to non-toxic particles where the concentrations do not exceed the National permissible exposure limit for the work place. Således är det mest för syns skull då den inte har någon skyddseffekt.
EDIT: * Uppgiften tagen från Arbetsmiljöverket. Rent matematiskt borde det vid 8h/5min med FFP3 ge 10 ggr (900%) så mkt partiklar jmf med andningsskydd hela tiden och med FFP2 ge 20% extra partiklar.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
I förr veckan var det för ovanlighets skull kunde jag se blå himmel. Antagligen tack vare kraftig vind.

När jag var väl frammr vid Simatai och Jinshangling (båda är kinesiska muren som ligger ca 140-160 km bort från Beijing), kunde jag inte se eller känna spår av luftföroreningar.
 

Andrew

Medlem
Nog har man läst en del om luftföroreningar i Beijing men att läget skulle vara så allvarligt att det krävs mask! Nu var det dock över tio år sedan jag var där senast men att läget blivit så dåligt hade jag ingen aning om.
 
K

KavlingeDude

Guest
Det finns bra dagar och det finns dåliga. Skillnaden nu som jag upplever det är att det är betydligt fler sämre dagar att de kan toppa högre än innan.
Har man varit där vid 500 nivåer så förstår man varför antalet fall med lungcancer ökar i stan.
 

jumbooze

Medlem
image-2998999082.jpg

Hotellen har ju fina masker redan, ska man ha med sig extra?
 
Toppen