Senaste nytt

Ha en bra mask med er när ni reser till Beijing (pga luftförorening)

MaBe

Medlem
Luften i Shanghai var dåligt i lördags. Det såg ut så här på Shanghai Hongqiao.
Visa bifogad bild 43801

Luften i Beijing en vecka före var avsevärt bättre än i Shanghai. Jag kunde se blå himmel!
Visa bifogad bild 43802

Angående ditt andra foto så upplevde jag något liknande i november 2014.
Mina kinesiska kollegor kallade det Apec blue för att ett par hundra fabriker hade fått stänga för Apecmötet som hölls i Beijing då.
 
Angående ditt andra foto så upplevde jag något liknande i november 2014.
Mina kinesiska kollegor kallade det Apec blue för att ett par hundra fabriker hade fått stänga för Apecmötet som hölls i Beijing då.
November 2014 var det ju underbart väder i Beijing (under själva mötet, dagarna innan och efter då fabrikerna gick mer än normalt var det inte lika trevligt).
 

Homer

Medlem
Mask kan man göra av jympadojjor då är dessutom riktigt hip (de kanske bör vara nya annars kanske det inte är så trevligt :D )

161207130638-wang-zhijun-pollution-mask-6-exlarge-169.jpg

161207132937-wang-zhijun-pollution-mask-20-exlarge-169.jpg


Chinese designer turns sneakers into pollution masks - CNN.com
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: m10

Homer

Medlem
Kineserna tänker öka mängden kolproducerad el rejält

Updated Nov. 8, 2016 12:00 a.m. ET
BEIJING—China’s government said it would raise coal power capacity by as much as 20% by 2020, ensuring a continuing strong role for the commodity in the country’s energy sector despite a pledge to bring down pollution levels.

In a new five-year plan for electricity released Monday, the National Energy Administration said it would raise coal-fired power capacity from around 900 gigawatts last year to as high as 1,100 gigawatts by 2020. The roughly 200-gigawatt increase alone is more than the total power capacity of Canada.
China Doubles Down on Coal Despite Climate Pledge - WSJ

...och sälja till bl.a. Tyskland (där det kommer att råda brist på el pga av nedläggning av kol- och kärnkraft)

China looks to export surplus energy to Germany - Financial Times
Selling power to central Asia and beyond falls into Beijing’s ‘one belt, one road’ ambitions
Subscribe to read
 

troligt

Medlem
Vi var i Peking för några veckor sedan, och även om jag hade läst här och på andra ställen innan så var jag nog inte riktigt förberedd på det jag möttes av.

Nu var vi bara där i mindre än ett dygn - vid två olika tillfällen, men om vi hade stannat längre än så hade vi definitivt införskaffat masker. Även inne i flygplatsen var det en doft och luft som låg permanent och gjorde sig påmind.
 
Toppen