Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Stefan62

Medlem
Jag stänger aldrig av. Risken att slå ut kommunikationsutrustning är större när alla slår på sina radiosändare samtidigt när planet redan är i luften.

Det görs över 30 miljoner kommersiella flygningar i världen varje år. Mobiltelefonen har varit etablerad i snart 20 år... säg att vi alltså har en sample size på 500 miljoner flygningar. Ingen har någonsin fallerat på grund av mobiltelefonen.

Definiera "fallerat" - det finns mängder av rapporter där flygplan plötsligt ändrat kurs pga mobiltelefoner och andra sändare.
 

helgonet

Medlem
Jag sätter på mobilen på flight mode men stänger aldrig av den helt. Ipaden (ej 3g) är också på under lock. Datorn i standby under start och landning.
 
Last edited:

karho

Medlem
Jag måste bekänna att jag ofta lyssnar på musik under start och landning. Har dock aldrig dator eller telefon med sändare/mottagare på. Att min musikspelare dock skulle påverka i någon utsträckning finner både jag och Mythbusters som extremt osannolikt.

TACK! Trodde jag var ensam i hela världen om detta... :)
 

T_J

Medlem
Brukar stänga av för start men ibland har man ju vaknat till vid gaten med musiken spelande i öronen, då har luren varit i flight-mode under landning.
 

463829

Medlem
Är väl ganska bevisat idag att elektroniken från våra datorer och mobiltelefoner INTE stör ut någonting på ett flygplan. Jag brukar om möjligt sätta telefonen i flightmode under flygningen, men händer att jag glömmer, då jag samtidigt använder den till att lyssna musik.
Tycker det är lite väl mycket hysteri i den här frågan.

Edit1 jag är nog av den åsikten att hade det varit farligt, då hade man blivit av med sin padda/telefon direkt vid säkerhetskontrollen.

Och bara för att en myndighet inte tar bort en "lag?" så betyder väl det ingenting. Bara se alla meningslösa lagar/regler vi har i samhället.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Har du någongång haft en mobil som ringer i närheten av en högtalare? Kan bli ett rätt irriterande, störande ljud. Tänk dig nu att du är en pilot som taxar ut när flygledningen beordrar dig att stanna för ett annat plan. Men du hör inte det för någon passagerare har på sin mobil, och den ringer just då, vilket ger det välbekanta ljudet. Känns det tryggt?
Jag ett par pilotvänner och båda har upplevt samma störningar på kommunikationen som du får när en mobil ringer. Så störningar existerar i verkligheten.
Det går att teoretisera att risken är en på miljonen att det skulle vara ett problem med mobiler, men med några miljoner flighter per år totalt över hela världen så är det plötsligt ett reellt problem.
Så respektera piloterna, cabin crew och dina medpassagerare genom att stänga av din mobil ett par minuter. Det är så enkelt.
 

463829

Medlem
Har du någongång haft en mobil som ringer i närheten av en högtalare? Kan bli ett rätt irriterande, störande ljud. Tänk dig nu att du är en pilot som taxar ut när flygledningen beordrar dig att stanna för ett annat plan. Men du hör inte det för någon passagerare har på sin mobil, och den ringer just då, vilket ger det välbekanta ljudet. Känns det tryggt?
Jag ett par pilotvänner och båda har upplevt samma störningar på kommunikationen som du får när en mobil ringer. Så störningar existerar i verkligheten.
Det går att teoretisera att risken är en på miljonen att det skulle vara ett problem med mobiler, men med några miljoner flighter per år totalt över hela världen så är det plötsligt ett reellt problem.
Så respektera piloterna, cabin crew och dina medpassagerare genom att stänga av din mobil ett par minuter. Det är så enkelt.

Vad var det för typ av plan? Jag gissar ett modell mindre?
Har du källa på det nedre jag fetmarkerat?
 

Sakoz

Medlem
Men hallå! :) EU kommissonen godkände 2008 att samtliga flygbolag inom EU får låta sina passagerare använda mobiltelefon ombord, detta efter att rigorösa undersökningar gjorts under flera års tid.

EUROPA - PRESS RELEASES - Press Release - Commission paves the way for in-flight mobile phone use across Europe

GSM störningar i högtalarsystem och kommuniktionsutrustning vilket påverkat piloterna är alldeles korrekt. Och var ett problem en bit in på 2000 talet, när telefonerna sände på högre effekt. Men nu jobbar många teleoperatörer med micro-celler även på GSM sidan där 3G inte kan användas. Telefonerna går då inte upp på högre effekt, och kan "tvingas" anpassa sig. Vidare har ju även kommunikationsutrustningen i planen skärmats bättre, vad jag läst. (Rätta mig gärna om jag har fel, det är säkert 5 år sedan jag läste det).
 
Last edited:

palmen

Moderator
Har du någongång haft en mobil som ringer i närheten av en högtalare? Kan bli ett rätt irriterande, störande ljud. Tänk dig nu att du är en pilot som taxar ut när flygledningen beordrar dig att stanna för ett annat plan. Men du hör inte det för någon passagerare har på sin mobil, och den ringer just då, vilket ger det välbekanta ljudet. Känns det tryggt?

Hur ofta har en passagerare sin mobiltelefon i närheten av piloterna när man flyger? (och nu pratar vi inte om en cesna).
Klart att det finns en mikroskopisk risk att något kanske skulle kunna hända och det är dumt att utmana ödet. Men så länge man inte ringer eller håller på med telefonen och har den i flight mode nedstoppad under start/landning tycker jag att det är "ok".
 
Toppen