Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Dr. Miles

Expert
Innan det blir hetsig diskussion vill jag varna mjukt att personlig påhopp är inte tillåten i forumet.
Vi vill inte ha Instagram-upproret liknande problem här. :)
 
Jag måste bekänna att jag ofta lyssnar på musik under start och landning. Har dock aldrig dator eller telefon med sändare/mottagare på. Att min musikspelare dock skulle påverka i någon utsträckning finner både jag och Mythbusters som extremt osannolikt.
 
Jag har störst problem med att förstå varför jag inte får fortsätta läsa på min Kindle, men jag stänger gärna av telefonen och annat med radiosändare i. Jag tror att det är förändringar på gång, inte minst när antalet läsplattor ökar. Det finns intressanta artiklar på NY Times om det vi diskuterar för den som är intresserad av att följa utvecklingen i USA, vars regler ofta får genomslag i Europa:

http://www.nytimes.com/2012/08/29/business/faa-to-review-rules-on-use-of-electronic-devices.html
Fliers Still Must Turn Off Devices, but It's Not Clear Why - NYTimes.com

Nu är det färdigrest för i år och jag önskar alla en God Jul och Ett Gott Nytt År, och vill tacka för alla intressanta artiklar och inlägg.
 
Last edited:

David

Medlem
Jag stänger alltid av telefonen men iPad:en brukar få ligga med stängt lock, dvs fortfarande påslagen fast i flight mode. Har oftast inte speciellt bråttom med att slå på telefonen, det brukar bli ganska lagom när man står och väntar på att få gå av.

Dr Miles skrev om förbudet hos Air China att ha på telefon även om den är i flight mode. Jag har inte råkat ut med problem hos dem med hos West Air China så blev kompisen strängeligen tillsagd att inte ha telefonen på (att den var på flight mode brydde de sig inte om). Hos något annat kinesiskt flygbolag som jag inte minns vilket det var fick jag inte ha på min iPod under flygning, någon omkring hade klagat då de trott att det var en telefon. Jag ville inte tjafsa med FA utan stängde av och flög den sista biten utan musik i öronen.
 
jag har slutat bry mig..kommer alltid finnas viktiga människor som tycker att dom är för mer än andra och regler är till för att bryta osv..låt dessa vara..dom är ett slöseri med din tid och energi..jag är inte heller lagens bästa barn men jag skyltar inte med det.

och jag slår av mina prylar och sätter mobilen i flight mode så jag kan lyssna på musik efter vi kommit upp på höjd.
 

Timotey

Medlem
Tycker som sagt att det handlar mest om respekt för någon som utför sitt yrke. Dr.Miles hade vart lite roligt ändå med upplopp i Business Loungen.
 

Napapijri

Medlem
Jag stänger aldrig av. Risken att slå ut kommunikationsutrustning är större när alla slår på sina radiosändare samtidigt när planet redan är i luften.

Det görs över 30 miljoner kommersiella flygningar i världen varje år. Mobiltelefonen har varit etablerad i snart 20 år... säg att vi alltså har en sample size på 500 miljoner flygningar. Ingen har någonsin fallerat på grund av mobiltelefonen.
 
Toppen