Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

agehall

Medlem
Nja, det är lite mer teknisk skillnad än så som faktiskt spelar in. Sitter på mobilen så jag har svårt att utveckla nu.
 

Crater

Medlem
Det har varit tal om att tillåta allt men vet inte varför det föll?
Det kanske var så att folk vill ha en sista mobilfri zon, eller att det finns andra säkerhetstänk, att man ska ha uppmärksamhet?

Hittade en äldre artikel:
Airlines cleared for mobile phone use during flights - BBC News (gäller British Airways)
"But they block voice-calls, because whenever they survey passengers, most baulk at the idea of everyone around them talking on the phone during a flight."
 
Last edited:
När det gäller EFBs är de certifierade för ändamålet så det är inte riktigt off-the-shelf tablets men iPad har genomgått processen och Panasonic tillverkar diverse varianter - allt testat noga avseende tryck/dekompression och elektromagnetisk strålning etc. Sedan finns ju fast integrerad EFB.

I fallet WestJet och deras app-IFE på B737 brukar kabinpersonalen upplysa om att man kan använda sina vanliga handhållna enheter sålänge man har flight mode på. Hela systemet bygger ju på att paxen laddar ner nämnda app och sedan använder sin befintliga enhet.

På området ringa mobilsamtal med mobilradion påslagen kan det låta sig göras om flygplanet har en s.k picocell ombord. Lösningar existerar men det är bolagens val att köpa in detta eller ej.

Jag ser helt enkelt inget hinder mot användning av elektroniska enheter av typen smartphone med flight mode, tablet med detta eller WiFi only alternativt bärbar dator och utvecklingen med flygplans-WiFi och allt stödjer den tesen.
 

Mikael S

Medlem
Nog alltid förekommer det störningar från elektronik. Största orosmomentet är dock batterierna, som överhettas och börjar brinna vid olika fel.

CRJ200 First Officer reports compass system malfunctions during initial climb. When passengers are asked to verify that all electronic devices are turned off the compass system returns to normal.

CRJ-200 Captain experiences interference in his Bose X headset possibly caused by a cell phone.

Air Carrier Captain experiences localizer oscillations during approach in VMC that he suspects may have been caused by an electronic device.

B767 flight crew reported deviating from ILS course and altitude on approach to SPIM because of an autopilot error, possibly caused by passenger cell phone use.

B737 Captain reported possible interference from cell phones in the cabin that could account for the electronic anomalies they were experiencing during the flight.

CAPT OF AN A320 RPTS VHF INTERFERENCE ON ZOB ARTCC FREQ FROM A CELL PHONE ABOARD HIS PLANE.

A B757-200'S L FUEL GAUGE BLANKED AFTER TKOF AND BECAME OPERABLE PRIOR TO LNDG. CREW SUSPECTS POSSIBLE PED INTERFERENCE.

B737-800 FLT CREW EXPERIENCED SEVERAL TCAS RA'S ALLEGEDLY GENERATED BY A WI-FI ENABLED LAPTOP COMPUTER.


FLT CREW OF CRJ-700 RPTS THAT AURAL INTERFERENCE IN VHF COMS CEASED WHEN PAX WERE ASKED TO ENSURE ALL FORMS OF 2-WAY COMS WERE TURNED OFF.

https://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdf
 

Mikael S

Medlem
Sen har du landningar som genomförs med autoland, där de ibland ber om att stänga av alla PED helt och hållet. Detta för att vara helt säker på att ingenting kan störa. Varit med om det ombord på SAS.
 

Crater

Medlem
Sen har du landningar som genomförs med autoland, där de ibland ber om att stänga av alla PED helt och hållet. Detta för att vara helt säker på att ingenting kan störa. Varit med om det ombord på SAS.
Kollar de så att alla har flightmode aktiverat och sin elektronik avstängd alltså?
Det är en sak att de säger att man ska ha det.

Jag har aldrig varit med om att de kontrollerat förbudet så jag har aldrig tagit det särskilt seriöst, eftersom flygbolagen inte själva gör det .
 

Mikael S

Medlem
Kollar de så att alla har flightmode aktiverat och sin elektronik avstängd alltså?
Det är en sak att de säger att man ska ha det.

Jag har aldrig varit med om att de kontrollerat förbudet så jag har aldrig tagit det särskilt seriöst, eftersom flygbolagen inte gör det själva.

Då gick de runt och bad att få titta på enheterna och de som visade upp att de valt flight mode fick information om att det inte räckte, utan de skulle vara helt avstängda.
 
Toppen