Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

RickardG

Medlem
Jag gör som jag blir tillsagd, men kan inte undvika att tänka tanken att om det verkligen fanns en risk för att viktig elektronik kunde störas av mobiler så skulle flygbolagen inte chansa på att alla bara gör som de ska ch hoppas på det bästa. De skulle förbjudas helt. Därför har jag svårt att ta instruktionerna på allvar. Samtidigt ger det inget att vara trotsig så det är bara att bita ihop...
 

JonW

Medlem
Jag gör som jag blir tillsagd, men kan inte undvika att tänka tanken att om det verkligen fanns en risk för att viktig elektronik kunde störas av mobiler så skulle flygbolagen inte chansa på att alla bara gör som de ska ch hoppas på det bästa. De skulle förbjudas helt. Därför har jag svårt att ta instruktionerna på allvar. Samtidigt ger det inget att vara trotsig så det är bara att bita ihop...
Exakt. Skulle någon "försiktighetsprincip" verkligen tillämpas så skulle man ju tvingas sätta upp mobildetektorer i gaten och samla in alla nallar för att kolla att de verkligen är avstängda...
Jag t ex följer i princip instruktioner, men flera gånger har jag kommit på mig att helt enkelt glömt stänga av, och jag är nog inte ensam om det.
 
Jag tror att en del av problemet med att människor förlorar respekten för vad crew säger är att det ibland kan tyckas omotiverade order som ges ut.
Exempelvis finns det flighter där man inte får ha på sig hörlurar under start och landning, och vad jag har förstått beror detta på någon form av certifiering som inte finns på plats. Eftersom flygbolaget då av en eller annan anledning inte skaffat sig denna certifiering har jag viss förståelse för att någon passagerare av en eller annan anledning inte tar av sig hörlurarna.
Blir det för mycket "vargen kommer" så kommer det i realiteten sluta med att passagerarna inte tror på att vargen kommer. Jag lägger ingen värdering i det men konstaterar att det är så det brukar bli. Det hade därför varit önskvärt av flygbolagen att inte ha delar av säkerhetsregler som är nästintill onödiga så att passagerarna följder de delar av säkerhetsreglerna som är absolut nödvändiga.
 

Jönsson

Medlem
Vi kan tycka vad vi vill kring de olika regelverken för passagerarflyg men de har tillkommit av en anledning. Tack vare det omfattande arbete med flygsäkerhet som bedrivits de senaste decennierna, har antalet haverier med dödlig utgång minskat med tre fjärdedelar sedan de mörka åren i början av 70-talet, trots att antalet passagerare tiodubblats. Oavsett vad vi har för åsikter kring dessa regelverk är det inte läge att agera rebell när andra människor än ens egoistiska själv är involverade. Vill man se förändringar av reglerna får man lobba för detta när man befinner sig på marken.
 
Jag kan bara flika in att min egen procedur är att ha datorn avstängd i handbagaget men att jag alltid har den mobila enheten på men i flight mode under hela flygningen. När det gäller hörlurar brukar jag ta av dessa när det sker utrop och under själva take-off roll samt vid landningen (i det sistnämnda fallet lägger jag dem i handbagaget när jag känner att descenden börjar, alltså innan skyltarna tänds).

För min del har jag alltid uppfattat begreppet "avstängd" som en uppmaning till att ha mobilens radiodel avstängd - flight mode således och om det är en gammal sak utan detta stänger man av den helt. Reglerna kom ju till på den tiden Ericsson GH337 var det senaste, alltså långt innan flight mode infördes. Den funktionen kom ju till av en anledning och det var just för att kunna erbjuda enheter som gick att använda under flygningen genom att koppla bort mobilradiodelen.

Bolag som förbjuder enheter i flight mode har helt klart hittat på en egen regel som inte har stöd i det övergripande regelverket som handlar om att mobilradion skall vara avstängd. Det finns ingen logik i att t.ex tillåta en laptop med Bluetooth och WiFi men en handhållen enhet i flight mode är "förbjuden". Säga vad man vill om det övergripande regelverket inom flyget men det brukar bygga på logik och erfarenhet - vilket är något annat än "ideologiska" regler.
 

Emilio

Medlem
Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.
För min egen del så hör jag alla utrop bättre när jag har mina hörlurar på mig, dock utan musik samt med brusreducering på. Rösterna filtreras inte bort på samma sätt som motorljud och annat bakgrundsljud.
 
Toppen