Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

johhenrik

Medlem
Den gav nog en viss säkerhet, på den gamla onda tiden när kvalificeringskrav på civil elektronik var få och dåliga. Kom nu inte och påstå att den där regeln alltid har varit fel, för det stämmer lika lite som att den var rätt på moderna plan i nuvarande tid.

Nej då, jag har inte påstått det. Jag påstår att den argumentation som förs fram här om att alla regler ett flygbolag har måste vara bra för säkerheten, för flygbolaget säger så. Läs denna tråd från början och man ser ju hur folk argumenterar om att självklart ska prylarna stängas av, för jag vill inte störta. Man ser argumentation som säger "jag blir förbannad på folk som inte stänger av telefonen. Det gör jag iaf. Dock brukar jag fotografera", sen en argumentation varför det logiska felslutet är helt okej.

Nu, ett par år senare i denna tråds liv, så är förbudet borta. Man får ha telefonerna på i flight mode etc, men nu har ju, senaste två åren en ny regel börjat poppa upp: Hörluren! Denna grej på huvudet är nu helt plötsligt ett stort säkerhetsproblem. Nu börjas det argumenteras igen om hur vikitigt det är för säkerheten. "Man har inte uppmärksamhet. Man märker inte om planet kraschar. Man måste påbörja en evakuering på under en sekund och då är ju alla med hörlurar helt efter."

Min argumentation har hela tiden varit att detta är ju helt fel saker att ens fokusera på om man sköter säkerhet på ett flygplan. Det är ju att sila mygg och svälja kameler. Bara för att ett flygbolag har en regel betyder det inte att den är vettig eller att den ökar säkerheten. Men, om socialstyrelsen rekommenderar en sak, då är det så! ;)

Jag har inte påstått att man ska strunta i vad crew säger, jag säger att regeln är löjlig och felaktig. Jag struntar inte i att ta ur laptopen, necessär, ta av bältet etc i säkerhetskontrollen heller. Jag tar av mig skorna om jag blir tillsagd. Det är inte dem som säger till mig som skapar reglerna, så att jag käftas med dem leder ju till ingenting iaf.
 
K

KavlingeDude

Guest
Dina hörlurar ja, sen har du dina 300+ medpassagare också. Alla sitter i sin egna lilla värld och bryr sig inte om vad som händer runtomkring. Det är i alla fall inte en flight jag vill vara med på. Vid en evakuering så är det inte många sekunder man har på sig att få ut alla människor, då vill i alla fall jag att de allra flesta är uppmärksamma.


Viist! Men även om du skulle omge dig med ett berg av distade Marshalls så lär du märka om du behöver göra dig beredd på att hoppa av - ffa om det hela börjar från 10 000 m.
 
K

KavlingeDude

Guest
Jag blir förvånad över att den här tråden lever vidare...gnälliga wannabees som inte kan följa regler eller ansvarig personals/crews instruktioner, utan istället måste vara trotsiga...jag upprepar det här citatet:

Citat ur ett tidigare inlägg:
"I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation."

...sen får en säkerhetschef på en svensk statlig myndighet vara hur trotsig som helst...!

Utan att vara invektiv eller dyligt men - Jösses!
 
A

Aurora

Guest
Nej då, jag har inte påstått det. Jag påstår att den argumentation som förs fram här om att alla regler ett flygbolag har måste vara bra för säkerheten, för flygbolaget säger så. Läs denna tråd från början och man ser ju hur folk argumenterar om att självklart ska prylarna stängas av, för jag vill inte störta. Man ser argumentation som säger "jag blir förbannad på folk som inte stänger av telefonen. Det gör jag iaf. Dock brukar jag fotografera", sen en argumentation varför det logiska felslutet är helt okej.

Nu, ett par år senare i denna tråds liv, så är förbudet borta. Man får ha telefonerna på i flight mode etc, men nu har ju, senaste två åren en ny regel börjat poppa upp: Hörluren! Denna grej på huvudet är nu helt plötsligt ett stort säkerhetsproblem. Nu börjas det argumenteras igen om hur vikitigt det är för säkerheten. "Man har inte uppmärksamhet. Man märker inte om planet kraschar. Man måste påbörja en evakuering på under en sekund och då är ju alla med hörlurar helt efter."

Min argumentation har hela tiden varit att detta är ju helt fel saker att ens fokusera på om man sköter säkerhet på ett flygplan. Det är ju att sila mygg och svälja kameler. Bara för att ett flygbolag har en regel betyder det inte att den är vettig eller att den ökar säkerheten. Men, om socialstyrelsen rekommenderar en sak, då är det så! ;)

Jag har inte påstått att man ska strunta i vad crew säger, jag säger att regeln är löjlig och felaktig. Jag struntar inte i att ta ur laptopen, necessär, ta av bältet etc i säkerhetskontrollen heller. Jag tar av mig skorna om jag blir tillsagd. Det är inte dem som säger till mig som skapar reglerna, så att jag käftas med dem leder ju till ingenting iaf.

Men hva - det er da overhodet ikke det som sies?

Vi kan differensiere på :

SAS, British Airways og Ryanair - tillater flight mode og bruk av elektronisk utstyr hele flighten. Det vil si at du kan ha så mye hørlurar du bare vil ha på deg hele flighten med unntak av når kabin crewet holder sikkerhetsdemonstrasjon. Hvis man alvorlig talt ikke klarer å dra den ene hørlur-lureluren av øret sitt og bruke 2 minutter av flighten til å vise oppmerksomhet til kabincrewet, må man ha en del autoritetsproblemer. Både kaptein og kabincrew oppfordrer til det, og som tidligere nevnt er kaptein også den som bestemmer hvem som skal sitte hvor og om din oppførsel betyr at han evt går inn for å lande flyet og kaste deg av. Captains discretion.

Hvor respektløst er det ikke om du hadde blitt stoppet av politiet, men ikke brydde deg om å ta av deg headsettet mens politibetjenten snakket til deg? Eller hvis en brannman gav deg instrukser om hvordan å evakuere, men der står du med hørlurarna på og nynner stille for deg selv!? Hvorfor har man så lite respekt for kabincrew?

For alle andre flygbolag som inte har blitt certificert for bruk av elektronisk utstyr hele flighten blir det en annen sak ang oppmerksomhet under kritiske faser av flighten ifht evakuering osv. Jeg antar at en del av certifiseringen for bruk av headset, musikk og elektronisk utstyr under takeoff og landing kanskje er å ha papirer på evakueringsevner, at man trener på ting ofte, at man har rutiner for å oppdage svakheter etc. De som ikke er certifisert må følge europeiske regler satt av EASA.

Forøvrig må jeg bare si at det er få ting som irriterer meg mer, og få ting som gjør at jeg tenker "wow, what an ass" enn folk som ikke klarer å skru av mobiltelefonene selv etter at kabincrewet ber dem om det flere ganger.
Så i tillegg til å være respektløs ovenfor kabincrewet setter man seg selv i et utrolig dårlig lys.
 
Last edited by a moderator:
K

KavlingeDude

Guest
Men hva - det er da overhodet ikke det som sies?

Vi kan differensiere på :

SAS, British Airways og Ryanair - tillater flight mode og bruk av elektronisk utstyr hele flighten. Det vil si at du kan ha så mye hørlurar du bare vil ha på deg hele flighten med unntak av når kabin crewet holder sikkerhetsdemonstrasjon. Hvis man alvorlig talt ikke klarer å dra den ene hørlur-lureluren av øret sitt og bruke 2 minutter av flighten til å vise oppmerksomhet til kabincrewet, må man ha en del autoritetsproblemer. Både kaptein og kabincrew oppfordrer til det, og som tidligere nevnt er kaptein også den som bestemmer hvem som skal sitte hvor og om din oppførsel betyr at han evt går inn for å lande flyet og kaste deg av. Captains discretion.

Hvor respektløst er det ikke om du hadde blitt stoppet av politiet, men ikke brydde deg om å ta av deg headsettet mens politibetjenten snakket til deg? Eller hvis en brannman gav deg instrukser om hvordan å evakuere, men der står du med hørlurarna på og nynner stille for deg selv!? Hvorfor har man så lite respekt for kabincrew?

For alle andre flygbolag som inte har blitt certificert for bruk av elektronisk utstyr hele flighten blir det en annen sak ang oppmerksomhet under kritiske faser av flighten ifht evakuering osv. Jeg antar at en del av certifiseringen for bruk av headset, musikk og elektronisk utstyr under takeoff og landing kanskje er å ha papirer på evakueringsevner, at man trener på ting ofte, at man har rutiner for å oppdage svakheter etc.

Kanske lite för att kabincrew har spelat ut sin roll och i ren desperation kämpar sig kvar så länge som möjligt.
Det tar nog inte många år till innan drönare för passagerare kommer upp rejält som ett allvarligt förslag till hur framtida flygtrafik skall se ut. Jag tillhör nog få, just nu, som gillar den utvecklingen.
 

Dr. Miles

Expert
När man pratar om respekt mot kabinpersonal när de utför säkerhetsgenomgång, är det inte samma sak för sovande passagerare?

Jag har sett många passagerare på morgonflight eller flighten sent på natten blundar och försöker att sova redan på marken. Är de också respektlösa?
 
K

KavlingeDude

Guest
Bara för att ge en synvinkel utanför boxen - om nu hörlurars påverkan på flygsäkerheten är såpass stor att den blir en issue - då skulle jag nog överväga att sluta flyga. För om totalsäkerheten skall vara beroende av att allla haverister skall sköta sig så har vi nog större bekymmer än bara hörlurarna per se.
 
K

KavlingeDude

Guest
När man pratar om respekt mot kabinpersonal när de utför säkerhetsgenomgång, är det inte samma sak för sovande passagerare?

Jag har sett många passagerare på morgonen eller sent på natten blundar och försöker att sova redan på marken. Är de också respektlösa?

Skall man följa resonemanget som en del uppvisar så - ojaaa - biig time.
Tycker vi skall kontakat SAS och be dem dela upp poppers till alla innan de går ombord.
 

Stefan62

Medlem
Haha...vilken fart det blev i tråden igen...

Jag antar vidare att vi alla är överens om att rökförbudet ombord på de flesta flygplan också bara är en rekommendation, även på toaletterna...den som röker ska väl ändå inte behöva ta hänsyn till omgivningen...;)
 

Dr. Miles

Expert
Haha...vilken fart det blev i tråden igen...

Jag antar vidare att vi alla är överens om att rökförbudet ombord på de flesta flygplan också bara är en rekommendation, även på toaletterna...den som röker ska väl ändå inte behöva ta hänsyn till omgivningen...;)
Det är respektlös mot andra som presenterar motargument sakligt och sedan du förlöjligar allt utan att svara på kommentaren.
 
Toppen