Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Dr. Miles

Expert
Däremot brukar jag sitta och fotografera vid start/landningar ibland.
Har aldrig fått något klagomål/tillrättelse att det skulle vara förbjudet?
Enligt regelboken är digitalkameran elektroniska apparat därmed du inte får använda vid start och landning. Men ingen bryr sig.
Gamla kamera med filmrullar utan elektronik kan du använda även vid start och landning.
 
Enligt regelboken är digitalkameran elektroniska apparat därmed du inte får använda vid start och landning. Men ingen bryr sig.
Gamla kamera med filmrullar utan elektronik kan du använda även vid start och landning.

Precis.
Men när till och med piloterna tycker det är okej att man filmar/fotar när man åker jumpseat så kan man nog tycka att det inte är någon större fara för säkerheten. :)
 

Toby

Medlem
De flesta som inte stänger av har ju oftast hört av en kompis som är kompis med en snubbe som är kompis med en expert att det inte är farligt att ha på elektronik.. Lust att smacka min avstängda ipad i pannan på dom.
 

lnixon

Medlem
Man kan diskutera om det är farligt eller inte, men så länge tillsynsmyndigheterna har bestämt att elektronik skall vara avstängd för att inte riskera störa navigationsutrustningen får vi respektera detta.

Öh, varför det? Jag förbehåller mig rätten att tänka själv.

(Jag brukar dock stänga av telefonen för att spara på batteriet, när jag kommer ihåg det.)
 

lnixon

Medlem
De flesta som inte stänger av har ju oftast hört av en kompis som är kompis med en snubbe som är kompis med en expert att det inte är farligt att ha på elektronik.Lust att smacka min avstängda ipad i pannan på dom.

Man kan även tänkas ha ett modikum av kunskap om teknik och säkerhet. Du får gärna banka mig i pannan, om du vill.
 

Stefan62

Medlem
Öh, varför det? Jag förbehåller mig rätten att tänka själv.

(Jag brukar dock stänga av telefonen för att spara på batteriet, när jag kommer ihåg det.)

Jag utgår från att Du skämtar - menar Du att det är fritt fram att inte följa myndighetsregler, lagar och förordningar?

Begår Du brott bara för att Du kan tänka själv?
 

Stefan62

Medlem
Huruvida elektronik stör eller inte stör flygplanets navigations- eller annan teknisk utrustning vet jag inte.

Jag har självdistans och vet ganska väl hur oviktig jag är i det stora hela. Mobiltelefonen stänger jag av helt - innan jag går på planet.

Även om man på sikt kommer att få använda elektronisk utrustning som man vill ombord så tror jag inte att det kommer att gälla under start och landning - man vill av säkerhetsskäl att alla passagerare skall vara uppmärksamma på utrop etc.
 

Timotey

Medlem
Stänger av just av respekt mot personalen, precis som att jag inte bläddrar i en tidning eller pratar under säkerhetsinstruktionerna trots att jag hört dem ett antal gånger
 

lnixon

Medlem
Jag utgår från att Du skämtar - menar Du att det är fritt fram att inte följa myndighetsregler, lagar och förordningar?

Skämtar? Menar du att du följer regler bara för att de är regler?

Jag kör ibland för fort när jag bedömer att det inte medför för stora risker. Jag struntar i skyltarna som säger "Obehöriga äger ej tillträde" och sneddar över en byggarbetsplats för att komma till jobbet eftersom det blir dubbelt så långt annars. Jag stänger inte av blåtand och wlan på datorn på planet, eftersom det är väletablerat att det inte innebär någon risk för planet.
 
Toppen