Tjaeng
Medlem
Det går inte att dalta med oseriösa individer. En mjuk lösning i form av tydligare info, högre avgifter etc gör endast att banditerna hittar nya vägar runt. Taximarknaden behöver göras om, så enkelt är det.
Denna fria modell fungerar inte. Upprepar det jag skrev i första inlägget; Kapitalismens huvudstäder där den fria marknaden regerar har båda insett att reglering behövs för att det skall fungera. Som vanligt är vi för mesiga i Sverige och kommer försöka hitta någon fiffig lösning som är sådär lagom, med ursäkt att lagen säger si eller så. Ändra lagen då!
Har du något förslag på hur marknaden ska regleras för att det inte ska skapas fallgropar på andra håll? Det är lätt att hamna i allt-var-bättre-förr-fällan, men faktum är att avregleringen gjordes pga fler anledningar än rent ideologiska sådana. Fram med en modell som inte minskar utbudet, inte ökar tröskelkostnader för insteg på marknaden och är fritt från korruption, så är jag den första att skriva på. I slutändan kommer det ändå inte att bli felsäkert. Hur ska du hindra de ovetande turisterna från att hoppa in i en taxi som irrar runt in absurdum med taxametern påslagen, såsom är vanligt i många länder med hårdreglerade priser? Att bara hävda London och New York som exempel duger inte, då dessa taxisystem inte är jämförbara med Sveriges. Men visst, att pröva en tvådelad modell med taxicab/Hackney carriages som huvudflotta samt privata town cars/minicabs vore en intressant idé. En idé som dock inte har någon som helst parallell med hur taxinäringen i Sverige såg ut innan avregleringen. Det var inte så värst länge sedan som varje kommun hade ett privat monopol på telefonväxel för taxi och taxibilar i en viss kommun bara fick köra från andra kommuner tillbaka till sin egen.
Last edited: