Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Konstigt att inte Swedavia kan välja vilka som skall tillhandahålla produkter och tjänster vid "deras" flygplatser. Jag antar att de har rätt att välja vilka som skall få öppna restauranger/butiker på flygplatsen, varför då inte också Taxi.

Det stämmer nog att det finns en maxtaxa, men bara innanför tullarna.

Ett j---a oskick är det i alla fall att många som sitt första intryck av Sverige skall få ett taxibedrägeri.
Ett annat tips vore ju att byta plats på skyltarna som hänger ovanför taxifilerna så att friåkarna står längst till vänster i stället för till höger, jag har hört att många tror att kön börjar från höger och därför går direkt till friåkarna när de kommer ut från terminalen.
 

Nemo

Medlem
Jag förstår inte att det skall vara så svårt att komma tillrätta med det här eländet.
Ingen taxi borde tillåtas köra in på Arlanda som har ett jämförpris på över 500 kr (vilket ändå är 60-70% dyrare än de stora bolagen), vips problem löst.
Ett sådant beslut borde väl Svedavia kunna ta själv utan inblandning av världsfrånvända politker.
Har för mig att det redan finns en maxgräns, men den gäller enbart City. Om du vill åka till Bromma eller Solna exempelvis kan de ta vilken taxa som helst. Eller försvann takpriset i samband med de nya fållorna?
Konstigt att inte Swedavia kan välja vilka som skall tillhandahålla produkter och tjänster vid "deras" flygplatser. Jag antar att de har rätt att välja vilka som skall få öppna restauranger/butiker på flygplatsen, varför då inte också Taxi.
Det stämmer nog att det finns en maxtaxa, men bara innanför tullarna.
Ett j---a oskick är det i alla fall att många som sitt första intryck av Sverige skall få ett taxibedrägeri.
Ett annat tips vore ju att byta plats på skyltarna som hänger ovanför taxifilerna så att friåkarna står längst till vänster i stället för till höger, jag har hört att många tror att kön börjar från höger och därför går direkt till friåkarna när de kommer ut från terminalen.
Det sjuka är att vi som vana resenärer, vana att resa i Stockholm, kan språket och kulturen, ändå inte har koll på hur taxi fungerar här. Hur ska då en jetlaggad ovan resenär som aldrig använt svenska pengar och svårt med både språket och kulturen då förstå taxisystemet?

Swedavia är statligt bolag, indirekt politikerstyrt. Det ör omöjligt att helt begränsa konkurrensen genom att kräva vissa priser. Det finns maxtak inom en zon (mellan Södermalm och Uppsala) på 675 SEK. De har också ett system med "miljötaxi" baserat på de utsläppsrätter som Arlanda har.

Taxi | Stockholm Arlanda Airport
Swedavia stödjer miljöeffektiva bränslen för taxi på Stockholm Arlanda Airport | Swedavia
Taxis | Stockholm Arlanda Airport
http://www.swedavia.com/PageFiles/152/taxiinformation-arlanda.pdf
 
Poängsystemet för miljöbilar skall vi bara inte gå in på. Det är riktigt dumt.
Om inte annat är jag bra trött på att taxichaffisarna varannan gång jag åker prompt vill in i Väsby och fylla gas.
Nu har dessutom gasgolfarna fått bäst poäng så nu blir det väl bara sådana i taxkkön hos storbolagen.
495:- från Arlanda till västra stockholm, för en resa i en småbil:(
 

JLE

Medlem
Jernhusen är ju också ett statligt företag, och de har ju fått ordning på taxiköerna vid Stockholm och Malmö central... Vet inte om det finns på något annat ställe. Men där kommer ju bara taxiföretag som har avtal med Jernhusen in. Där ställs det bland annat krav på beställningscentral dygnet runt och maximalt jämförpris etc...

Kan de borde ju Swedavia också klara av det.
 

NotRyan

Medlem
Jernhusen är ju också ett statligt företag, och de har ju fått ordning på taxiköerna vid Stockholm och Malmö central... Vet inte om det finns på något annat ställe. Men där kommer ju bara taxiföretag som har avtal med Jernhusen in. Där ställs det bland annat krav på beställningscentral dygnet runt och maximalt jämförpris etc...

Kan de borde ju Swedavia också klara av det.

Luftfartsverket får inte gynna de stora taxibolagen på Arlanda - Konkurrensverket
 

Homer

Medlem
Att göra som Sverige är sällan en bra idé.



Finland gick i Sveriges fotspår och införde fri konkurrens i taxibranschen. Nu vittnar taxichaufförer om kaos på Helsingfors gator och torg. Enligt förarna har ”karteller” tagit kontroll över flera platser i huvudstaden och förarna slåss – bokstavligen – om kunderna.
– Jag har aldrig sett något liknande, säger taxiföraren Timo Salonen till tidningen Ilta-Sanomat.
– Jag har sett folk som brottas och blir slagna i ansiktet. Jag har jobbat i 40 år och har aldrig sett något liknande, säger taxiföraren Timo Salonen till tidningen.

En annan förare berättar att han sett en bakruta krossas med ett basebollträ och om bilar som blivit sparkade på. Taxichauffören Kaarlo Hjerpe vill inte längre vistas vid järnvägsstationen.

– Jag har inte varit där på minst två år. Jag vill inte bli av med min bil, säger han.

”Lönerna har minskat med 80 procent”
Den förändrade taxilagen har lett till försämrade villkor för flera chaufförer, menar Timo Salonen.
Skälet är att utbudet av taxibilar är betydligt större än efterfrågan.


ElFeTZbXgAISi3I





Redan innan lagen infördes fanns en oro i Finland – och från Sverige kom en varning.
– Min hälsning till Finland är att man måste tänka ett varv extra.
Man måste se till att det finns väldigt tydliga sanktioner för dem som inte sköter sig, sa svenska
Transportarbetareförbundets Emil Burman

Taxibranschen i Sverige: Det blev väldigt mycket vilda västern
 

Moco

Medlem
Just avregleringen av taxibranschen får väl anses som ett rent misslyckande på alla sätt. Går ju att rätta till om man vill, men ordning och reda-viljan verkar saknas allt oftare numera. Någon, för kunden, bättre prisbild har denna ”ökade konkurrens” inte heller resulterat i. Tycker finländarna bör vara stolta över Finland istället och det fina, ordnade land de har.
 

mha321

Medlem
Just avregleringen av taxibranschen får väl anses som ett rent misslyckande på alla sätt. Går ju att rätta till om man vill, men ordning och reda-viljan verkar saknas allt oftare numera. Någon, för kunden, bättre prisbild har denna ”ökade konkurrens” inte heller resulterat i. Tycker finländarna bör vara stolta över Finland istället och det fina, ordnade land de har.

Det är väl en definitionsfråga. Den har ju tex lett till att Uber kan verka lagligt i Sverige, den delen är definitivt inte ett misslyckande... Och det har definitivt lett till lägre priser på vissa typer av resor.

Men det finns en hel del annat som definitivt är mindre lyckat. Bara att prova att anlända till Arlanda under normala tider för att det ska bli uppenbart.
 
Av nyfikenhet, för de av oss som inte har någon erfarenhet av den reglerade taximarknaden (i Sverige), skulle ni kunna förklara vad ni upplevde som betydligt bättre förr?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen