Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Concorde

Founding Member
Tja vad säger man?

Länge har jag beklagat mig och varnat bekanta samt affärskontakter som besöker det civiliserade landet i norr om att endast bruka dom tre största taxi bolagen eller förboka. Annars finns det en god risk att man blir blåst av alla oseriösa taxichaufförer som får stå i dom tre första spåren vid Arlanda T5. Hör regelbundet historier om utländska besökare som betalar allt från 1000 till 5000SEK. Ibland säger chauffören att summan på taxametern är i Euro. Värsta jag hört är om en åkare som har ett jämförpris på 9999SEK! Han är tydligen stoppad från att köra in i Taxi fållan, men kan glatt lura folk som åker från stan.

Denna befängda modell som finns på Arlanda är en skymf för Sverige och Stockholm. 7 spår i bredd med taxibilar där alla viftar och hojtar som om det vore en marknad i Marocko. Anledningen till denna bisarra och fullkomligt ologiska lösning stavas avreglering. När taxi marknaden avreglerades släppte man i princip allt, vilket gör att det är fri prissättning. För 20 år sedan hade det kanske funkat i snälla oskyldiga Sverige. Idag är det en högst naiv tanke. Så, man kom på det genialiska draget att alla bilar måste visa sitt jämförpris tydligt i fönstret. På svenska... :rolleyes:

Åker man till New York, kapitalismens huvudstad får du verkligen jobba för att bli blåst. Detta för att 1. marknaden är reglerad på ett effektivt sätt. 2. det finns endast ett spår för taxi-cabs. 3. ikke reglerade taxi/friåkare får inte köra in i spåret. 4. Priset till Manhattan är reglerat. F.ö. enligt lag får endast Yellow-cabs plocka upp passagerare på gatan. Sen finns det andra förare i Lincoln Town Cars som gör det också, men dom har inte taxi skylt, varav det torde vara uppenbart för alla att här sätter man priset innan avresa.

Åker man till London, kapitalismens andra huvudstad är det också ordentligt uppstyrt. Endast black-cabs får köra in i spåret och plocka upp passagerare, samma sak ute på stan. Alla andra, s.k. private-hire eller mini-cabs får endast hämta förbokat och står då i garaget med sina bilar. Alla black-cabs kör på en reglerad taxameter. På gatan i London får endast Black-Cabs plocka upp passagerare.

T.o.m. i Warszawa finns det endast ett spår med en taxi-dispatcher som ser till att endast tillåtna bilar står i spåret. Övriga skojare försöker plocka upp kunder i ankomsthallen. Man kan försvara Stockholm här och säga att så går det minsann inte till hos oss, men egentligen är det ett befängt argument. Detta då eftersom inga "banditer" står och lockar i hallen förutsätter våra internationella gäster att bilarna som står i spåren är reglerade på något sätt.

Stockholmsstad politiker måste reda upp röran gällande taxi i Stockholm och framförallt Arlanda situationen.
Den absolut och enklaste lösningen är att alla taxibilar mellan Stockholm och Arlanda, oavsett växel eller fri-åkare skall ha fastpris vid ej förbokad resa, reglerat enligt lag. Må det vara 450 eller 600kronor. Folk blir inte lurade och resan samt upplevelsen blir värdig en stad som Stockholm. Självklart skall företag kunna förhandla fram rabatter, men då gäller det bokade resor.

Så igår när jag kommer hem till Arlanda efter tjänsteresa händer något bisarrt. Framför mig i snurran går tre kinesiska affärsmän. Ut kommer dom till kaoset med sju spår. En fri-åkare viftar till sig deras uppmärksamhet varav jag säger till dom på engelska; Do not take that car, he is expensive, och pekar mot dom tre stora firmorna som har fast pris och är pålitliga. Herrarna tackar och går vidare. Jag går mot mitten och 020 spåret.

Fri-åkaren lämnar då sin bil och går emot mig med hotfull ton. Han är aggressiv och börjar knuffa mig i bröstet med sitt pekfinger. Min höger sätter lugnt ner väskan och adrenalinet höjs. Näven knyter jag ifall att han går till anfall. Han börjar gapa och skrika på ett hotfullt sätt. Jag säger att du är fan inte klok och att jag ringer polisen. Mannen som ansvarar för taxi kaoset lyfter radion och nickar instämmande mot mig. Jag lyckas desarmera situationen med ord och går till min bil. Våra utländska gäster tittar dels förbryllat och med ett leende när dom hoppar in i sin bil. Tummen upp från dom som tack.

Visst är detta beklämmande? Hur tänker denna idiot som kör taxi? Hade det blivit slagsmål hade han förmodligen tappat sin licens. Personligen försöker jag undvika handgemäng då det bara blir trassligt efter, även om man agerar i försvar. Lägg till att jag inte är en liten man så han borde fattat denna dansen vinner han inte.

Skall vi starta en namnunderskrifts-insamling för att få till förändring? Så här kan det inte fortsätta och är inte värdigt en stad som Stockholm.

/Concorde
 

PYRZ

Medlem
Håller med dig till 100% om hur man i det normalt så "kontrollerade" landet som Sverige tillåter "friåkarna" att ha vilka priser som helst. För oss medvetna resenärer är detta inget problem men stackars turister som inte har koll blir lurade varje dag.

Reglera priset till/från Arlanda för samtliga bolag säger jag!
 

Porsan

Medlem
Kan inte heller annat än att hålla med, mycket bra skrivet. Har funderat på detta många gånger, om det går att ha fungerande system i metropoler som New York och London hur kan det då var omöjligt att skapa ordning i "lilla" Stockholm? En annan sak som jag tycker är mycket märkligt är att friåkarna har fållorna närmast utgången vilket gör att man måste passera den cirkusen för att komma till storbolagen, hur tänkte dom där?!

Det var ju inte heller länge sedan politiker ville ta bort kravet på lokalkännedom i Stockholm med argumentet det finns GPS...

/Anders
 

Fredrik

Medlem
Taxi är en skam för Stockholm och jag fattar verkligen inte varför våra politiker inte styr upp det. Ja, jag förstår att de är naiva och inte vill tro illa om någon men någon måtta får det väl ändå vara? "In Sweden we have a system"...
 

Gnopps

Medlem
Visst, det är förskräckligt som det är nu. Trots att jag anser mig medveten har jag också blivit blåst då jag hoppade in i en taxi med märkning förvillande lik ett större bolags på Bromma. I det fallet blev det en massa tjafs eftersom taximetern visade mer än vad det borde vara enligt fönstrets prislista. Chauffören sa att man ska lita på endast taxametern och det blev tjafs, jag hade bråttom till kontoret dock och betalade till sist. Lång historia kort slutade det med polisanmälan för bedrägeri, anmälan till kreditkortsföretaget jag betalt med samt Transportstyrelsen som utfärdar taxitillstånd. Polisen hörde jag aldrig något av, kreditkortet gav mig mellanskillnaden tillbaka och från Transportstyrelsen kom det efter flera månader ett brev om att det är fri prissättning (men det var inte det jag klagade på, utan att de inte följde sin egen prissättning).

P1 tog upp det här för några veckor sedan: Taxiresa utan tak - Plånboken
 

Agö

Medlem
Ja, vidrigt fenomen. Problemet är väl att avregleringen har gjort att konkurrenslagstiftningen blir tillämplig. Swedavia har ju en dominerande ställning och får i princip inte neka tillträde på plats. Jag skriver "i princip" för att det borde kunna gå att med fog stänga av dessa marodörer. Jag brukar rått skratta åt gaphalsarna på höger sida och sedan fortsätta rakt fram till Taxi Stockholm.

I Bryssel där jag bodde tidigare får vilket taxibolag som helst (det finns bara två plus några mer respektabla firmor) hämta i stan och lämna på flygplatsen. Från flygplatsen får emellertid endast respektabla Taxi Autolux tillträde. Detta resulterade i följande helt sjuka scenario i maj 2011. Polisen gjorde som vanligt en razzia för att försöka hitta icke-licensierade förare. En av dessa gasade då varvid en polisman hamnade på motorhuven och släpades med i ett par kilometer varefter han sköt mot föraren.

På sedvanligt belgiskt maner blev det sedan strejk när förarna blockerade infarten till Zaventem.

BBC News - Taxis block Brussels airport after police shooting
 

ulagun

Medlem
Kan då bara tillägga, välkommen till Taxi-skurkarna i Malmö!!!
Situationen på ARN är rena idyllen jämfört med Sturup.
En gång när jag glömt att förbeställa en Taxi Skåne utan gick ut för att ta en annan bil, blev det så obehgligt i Taxikön att jag tog bussen istället.
 

henrik l

Medlem
Åker man till kapitalismens 3:e? och 4:e? huvudstad Hong Kong och Shanghai är det också svårt att bli blåst. Det enda i HK är väl att dom har ett tillägg på hela 4:50 kr om man har med sig stora väskor+ att man betalar ca 50 kr om man åker genom någon av tunnalrna mellan HK-Island och Kowloon. Även i Bangkok är du ju relativt lätt att identifiera de seriösa åkarna. Kario var ju däremot en annan historia. Efter de här observationerna brukar jag hävda att taxisituationen kan ju vara ett uttryck för hur pass civiliserat landet/staden är, alternativt hur kompetenta/inkompetenta lagstiftarna är när det gäller att förstå marknadens mekanismer och behovet av Adam Smith's berömda osynliga hand.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag är normalt sett för fri företagssamhet, men det måste vara en fungerande marknad. Upplägget med taxi-åkarna är som gjort för att lura ovetande turister och det bör det bli stopp på.
 
Toppen