Höjda flygskatter?

Diskussion i 'Övrigt' startad av TheNavigator, 30 Maj 2012.

  1. TheNavigator

    TheNavigator Medlem

    Last edited: 30 Maj 2012
  2. I Storbritannien finns det UK APD och det kostar en hel del om man börjar sin resa från Storbritannien och åker i premiumkabiner.
    Jag tror att det kostade upp till 184 GBP i premiumkabiner.

    Jag har läst i FlyerTalk att folk börjar sin bonusresa t ex från Dublin för att undvika UK APD, så om MPs förslag är lika häftig som UK APD, kan det bli så att vissa åker till andra länder först.
     
  3. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta är exempel på ett klassiskt populistiskt utspel som vädjar till gemene mans okunskap. MP utgår ifrån att inför "hotet"om global uppvärmning väljer vi att lita till deras analys . FAKTA: flyget står för 3.5% av växthusgaser globalt. Boskapsuppfödning står för 18%. Tror inte MP skulle föreslå en köttfärs eller fläskkotlettskatt på 50:- per kg. Angående prissättningen på tågresor bör vi också ta hänsyn till bristfällig konkurrens och ineffektiv byråkrati,ärvd från 80-talet. Den råder vi inte bot på genom att ytterligare beskatta flygresor. Dessutom kan tågtrafik i t.ex Polen,Tyskland och Danmark vara nog så klimatinneffektiva då deras elförsörjning till stor del bygger på eldning av brunkol.
    Det är viktigt för oss konsumenter av flygresor att bevaka så att ev. skattepåslag inte är en dold åtgärd för att förstärka en haltande statsbudget.
    Skall flygskatt införas MÅSTE den vara global för att bibehålla konkurrensneutralitet mellen bolagen.
     
    3 personer gillar detta.
  4. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, just logiken i att göra flygresor dyrare föra att "de skall vara dyrare än tåget" känns väl som en något konstig argumentation. Nu kan jag hålla med fullständigt att tågnätet behöver byggas ut, men varför skall flygpriserna betala det?
     
  5. xmit

    xmit Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt länkad artikel så blev svaret att "90 procent tycker att tåget borde vara billigare än flyget " INTE att flyget borde vara DYRARE än tåget ...
    Slutsats, de vill att tåget ska bli billigare ... :)
     
  6. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tolkar hela artikeln som så att de vill att ett antal saker händer:

    - Flyget skall sluta "subvensioneras" och därmed bli dyrare.
    - Tåget skall "subvensioneras" och därmed bli billigare.
    - Järnvägsnätet skall byggas ut.
     
  7. Ja, om de kan få tåget till att bli en verklig ersättare till flyget så är jag med på noterna... Det skulle betyda snabbtåg etc även från Norrland... Tycker inte att man kan dra miljökraven så långt att folk i Kiruna bara ska få välja mellan 10h tåg eller dyrare flyg.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×