Höghastighetståg på pelare möjliggör Oslo-Köpenhamn på 2h30min

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Palazzi, 10 April 2013.

  1. Lobbyorganisationen "Scandinavian 8 million City" höll igår ett seminarium i Stockholm där man diskuterade framtiden för skandinavisk järnväg.

    Norrmännen har ofta uttryck ett önskemål om en snabb järnväg som sammanbinder Oslo med kontinenten. Allt från Maglev till en jättebro mellan Sverige och Tyskland har diskuterats, men nu kommer faktiskt ett alternativ som faller mer inom rimlighetens proportioner:

    Genom att bygga en höghastighetsjärnväg på pelare mellan Oslo och Öresund skapar man samma effektivitet som på konventionell höghastighetsjärnväg, men det blir både billigare och enklare att bygga. Projektet beräknas kunna gå så snabbt som fyra år, och sänka planerade byggkostnader från ca 150miljarder till ca 87miljarder.

    Byggtekniken är alltså konventionell räls på pelare, och inte Maglev. Fördelen med den förstnämnda är att man kan köra tågen vidare på andra spår (utan byte) och att Öresundsbron fortsatt kan agera passage. Samma teknik, men konventionell räls på pelare, används b.l.a i Kina just nu.

    Oslo-Köpenhamn skulle i topphastigheten 400km/h avverkas på ca 2h30min, med korta stopp i de större städerna på den svenska östkusten.

    Danskarna har redan börjat uppgradera sin järnväg för snabbtåg (220km/h), och Fehrman-tunneln (Danmark-Tyskland) börjar byggas i December. Enligt den byggnationen ska Köpenhamn-Hamburg ta 2h50min. Byggnationen ska stå klar 2019-2020.

    Rent teoretiskt, och även ekonomiskt, är det inte omöjligt med tågfärder Oslo-Hamburg på dryga 5h. Göteborg-Hamburg ungefär 4h30min.
     
    1 person likes this.
  2. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Är budgeten i SEK, EUR eller... ;)

    Stopp på svenska östkusten?? Låter som en rejäl omväg! :rolleyes:

    Om Sverige ska passeras är väl en hastighet på ca 150 km/h mer rimligt?
     
  3. Priset återstår väl att se, men under 100miljarder SEK har flera uppskattat det till. Om man vill bygga länken Helsingborg-Helsingör stiger priset till ca 140miljarder SEK. Det senare alternativet är nästan ett måste, då Öresundsbron sedan länge lider av kapacitetsbrist.

    Finns en video på youtube om detta projekt där Danskar och Norrmän gör narr av svenskarnas ovilja kring byggnationen. Tror Sven Melander är med i videon t.o.m...

    Antagandet är att norrmännen, tillsammans med privata investerare kommer bygga den nya banan, om den överhuvudtaget byggs. Sverige är alltid ovilliga och Danskarna finansierar redan ensamt den planerade förbindelsen till Tyskland (som Norge + Sverige kommer nyttja). Detta är faktiskt en stor valfråga i Norge (mest för Oslo kommun).... Om Norge lägger 70% av investeringarna handlar det om 70-90 miljarder. Förespråkarna vill låna pengarna från de 4.200 miljarder NOK som nu ligger i oljefonden.

    Ett rimligt antagande är faktiskt att Göteborg i den närmsta framtiden blir den centrala hubben för långväga resande i Norden. Byggandet av ostlänken, inklusive denna planerade höghastigehtsbana, gör det snabbare att resa från Stockholm till Köpenhamn och Oslo via Göteborg än dagens "direkt-banor". Att Europabanan via Växjö byggs är orealistiskt med svenska regeringars handlingskraft..

    Jag tror att alla nordiska regeringar inser att denna rälsbyggnation är vinstdrivande, så även en ny Öresunds-förbindelse. Såväl bron över Öresund och den över Stora Bält har visat sig vara ekonomiskt gynnsamma. Det som däremot saknas är ett budgetutrymme för att göra satsningen (eller viljan att skapa ett utrymme). Norge har den ekonomiska potensen, men det kan ju inte vara roligt att bekosta en räls som till 80% går igenom ett annat lands territorium. Givetvis kommer dock Norge vara det land som får mest del av intäkterna.
     
  4. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ingen större risk att det någonsin blir byggt, med tanke på hur många tjänstemän, politiker och miljödomstolar som måste ge sitt godkännande i Sverige innan det kan byggas så är det ju så gott som garanterat att någon av dom kommer sätta stopp under resans gång.
     
    1 person likes this.
  5. Det har inte heller blivit enklare när EU's domstolar också ska granska allt.

    Fehmarn-Bält-förbindelsen är ett utmärkt exempel på byråkrati. Förutom att det ska granskas av Tyskland och Danmark ska även EU och Sverige granska projektets miljöpåverkan.
    Danmark var tvungen att skicka ett dokument till svenska miljödomstolen för granskning då sedement från byggnationen kunder fördas ända till Svenska farvatten.

    Det som ändå är positivt med broar, tunnlar över/i vatten är att man inte behöver passera privat mark. Såvida inte den tänkta förbindelsen går i precis samma sträckning som nuvarande järnväg ska man alltså även enas med enskilda markägare....

    Sverige är dock unikt dåliga på att komma till skott gällande projekt liknande detta. Blir det sedan regeringsskifte ska sakerna prövas på nytt i alla instanser då de rödgröna vill satsa på höghastighetståg.

    Känns hopplöst, men man kan ju hoppas :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×