Senaste nytt

Hårda landningar - skillnad mellan olika flygbolag?

Jag såg i en annan tråd att man gled lite off topic och pratade om hårda landningar. Det är faktiskt en sak som jag har funderat på ett tag.

Jag tycker generellt att de flesta landningar brukar vara mjuka och fina (under normala förhållanden), men jag tycker mig ändå se en systematisk skillnad mellan Lufthansgruppen och andra flygbolag.

Jag upplever ofta när jag flyger med både Lufthansa, Austrian och Swiss att dessa landningar är både hårdare och följs av mycket kraftigare inbromsningar än hos de flesta andra flygbolag.

Vad kan det bero på? Olika utbildningar? Eller är det något annat som påverkar så att det känns så?
 
Jag såg i en annan tråd att man gled lite off topic och pratade om hårda landningar. Det är faktiskt en sak som jag har funderat på ett tag.

Jag tycker generellt att de flesta landningar brukar vara mjuka och fina (under normala förhållanden), men jag tycker mig ändå se en systematisk skillnad mellan Lufthansgruppen och andra flygbolag.

Jag upplever ofta när jag flyger med både Lufthansa, Austrian och Swiss att dessa landningar är både hårdare och följs av mycket kraftigare inbromsningar än hos de flesta andra flygbolag.

Vad kan det bero på? Olika utbildningar? Eller är det något annat som påverkar så att det känns så?
Detta är ett ytterst subjektivt ämne. Tror inte någon på detta forum har tillräckligt underlag för att statistiskt fastställa att något bolag systematiskt har hårdare eller mjukare landningar än "de flesta andra".
 
Detta är ett ytterst subjektivt ämne. Tror inte någon på detta forum har tillräckligt underlag för att statistiskt fastställa att något bolag systematiskt har hårdare eller mjukare landningar än "de flesta andra".

Mer subjektivt än allt annat som diskuteras i diverse trådar (bästa Business, sämsta flygbolag etc.)?? :cool::confused::);)

Vi har ganska många aktiva och före detta piloter och annan ombordpersonal på forumet som säkert kan ge rimliga och kunniga svar/synpunkter. :)
 

hg1980

Medlem
Jag såg i en annan tråd att man gled lite off topic och pratade om hårda landningar. Det är faktiskt en sak som jag har funderat på ett tag.

Jag tycker generellt att de flesta landningar brukar vara mjuka och fina (under normala förhållanden), men jag tycker mig ändå se en systematisk skillnad mellan Lufthansgruppen och andra flygbolag.

Jag upplever ofta när jag flyger med både Lufthansa, Austrian och Swiss att dessa landningar är både hårdare och följs av mycket kraftigare inbromsningar än hos de flesta andra flygbolag.

Vad kan det bero på? Olika utbildningar? Eller är det något annat som påverkar så att det känns så?
Jag har tänkt liknande, inte pinpointat till just Lufthansa, men min känsla är att europeiska bolag landar hårdare än amerikanska. Sen landar generellt narrowbody hårdare än widebody.

Detta är min känsla iallafall.
 

RobHK

Medlem
Min kompis som är pilot berättade att kinesiska flygbolag kräver att piloterna ska försöka landa så mjukt som möjligt. Han sa att det är dock korkat, för det säkraste sättet att sätta ner hjulen beror på förhållandena, ibland kan det vara säkrare att sätta ner planet hårt i backen, men är man pilot för kinesiska bolag ska man alltså på deras direktiv inte följa den säkraste linjen, utan så att det känns bra för de som flyger.
 

AndersSt

Medlem
Jag blir alltid lika förvånad (och en smula generad...) när en del passagerare envisas med att applådera, oavsett hur hårt och studsigt man har landat.
 
Toppen