Senaste nytt

Hård flygomställning sprider sig till Asien

Dr. Miles

Expert
SvD skrev:
Neddragningen kom inte helt överraskande. Cathay har nyligen redovisat den första helårsförlusten på åtta år. Dessutom räknar bolaget med att gå med förlust i år igen.

Även för konkurrenten Singapore Airlines vankas det kärva tider. I slutet av förra veckan noterade bolagets aktie den kraftigaste kursnedgången på närmare sex år efter att bolaget överraskande uppvisat en kvartalsförlust.

Det fick koncernchefen Goh Choon Phong att prata om att det krävs radikala åtgärder för att få ned kostnaderna. Beskedet skulle skapa oro var som helst men tar extra hårt i ett bolag som profilerat sig på att ha riktigt bra service och vara tidigt ute. Singapore Airlines var till exempel först i världen med att använda superjumboplanet A380.
Att de två bästa flygbolagen inte kan konkurrera med gulfbolagen samt kinesiska flygbolag är oroande utveckling.

Cathay Pacific tjänade stora pengar genom att transportera folk till/från Kina tidigare men många flygbolag i Kina har fått lov att öppna direktflyg till olika delar av världen så att det blir mindre intressant för kineserna att flyga via Hong Kong (eller via Singapore).
 

apknug

Medlem
Att de två bästa flygbolagen inte kan konkurrera med gulfbolagen samt kinesiska flygbolag är oroande utveckling.

Cathay Pacific tjänade stora pengar genom att transportera folk till/från Kina tidigare men många flygbolag i Kina har fått lov att öppna direktflyg till olika delar av världen så att det blir mindre intressant för kineserna att flyga via Hong Kong (eller via Singapore).

Jag skulle inte kalla denna utveckling oroande utan sund marknadsutveckling. Att de två bästa bolagen inte kan tjäna pengar längre nu när det har fått konkurrens betyder delvis att de inte är bäst längre......
 

thh

Medlem
Jag skulle inte kalla denna utveckling oroande utan sund marknadsutveckling. Att de två bästa bolagen inte kan tjäna pengar längre nu när det har fått konkurrens betyder delvis att de inte är bäst längre......

Nu är jag inte helt övertygad att Dr. Miles och en genomsnittslig användare av ett kinesiskt flygbolag har exakt samma värdering av vad som är bäst och mest prisvärt.

Väldigt överraskad att någon kallar statlig ägda och subventionerade kinesiska flygbolag för "sund marknadsutveckling" det låter som någon som inte förstår vad något av de orden innebär, och som kanske ska läsa på innan han uttalar sig om vad sund marknadsutveckling egentligen är för något?
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle inte kalla denna utveckling oroande utan sund marknadsutveckling. Att de två bästa bolagen inte kan tjäna pengar längre nu när det har fått konkurrens betyder delvis att de inte är bäst längre......
Vad jag menade med "bästa flygbolagen" var i avseende av både mjuka och hårda produkter, speciellt i premiumkabiner. Inte i avseende av bästa företag (som ger vinst) eller bästa biljettpris.

Det som händer nu är i min mening Greshams lag (god mynt drivs ut av dålig mynt).
Så länge stora massan vill ha billigare biljetter blir det "race to the bottom", därav produkter och tjänster följer därefter.
 

Agö

Medlem
Så länge stora massan vill ha billigare biljetter blir det "race to the bottom", därav produkter och tjänster följer därefter.
Till viss del säkert även om det naturligtvis har funnits mycket att effektivisera i de gamla monopolen. Å andra sidan brukar väl "bättre förr" sällan vinna när vi gör sådana uppställningar här på BC.

Var det bättre förr? (Eller är det bara jag som är "gnällig"?) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det var bättre förr - Pan Am | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Var det verkligen bättre förr? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Till viss del säkert även om det naturligtvis har funnits mycket att effektivisera i de gamla monopolen. Å andra sidan brukar väl "bättre förr" sällan vinna när vi gör sådana uppställningar här på BC.

Var det bättre förr? (Eller är det bara jag som är "gnällig"?) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det var bättre förr - Pan Am | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Var det verkligen bättre förr? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag tror att resan i Economy class blir mer ohälsosam, tråkigare än idag om biljettpriser går bara nedåt.

Tänk, om flygbolagen installerar stolar med 29 tums seat ptich och med 3-3-3 konfig på Airbus A330/A340 på long haul.
Utan IFE, utan laddningsmöjlighet, minimal mängd av måltid.
 

Agö

Medlem
Jag tror att resan i Economy class blir mer ohälsosam, tråkigare än idag om biljettpriser går bara nedåt.

Tänk, om flygbolagen installerar stolar med 29 tums seat ptich och med 3-3-3 konfig på Airbus A330/A340 på long haul.
Utan IFE, utan laddningsmöjlighet, minimal mängd av måltid.
Yes, men går inte utvecklingen framåt även på den punkten, driven av t.ex. LCC som Norwegian? Vettig IFE, WiFi, USB-anslutning, mat och dryck att beställa om man så vill. Man får ju inte glömma bort att utveckling i teknik och ergonomi gör mycket.
 

apknug

Medlem
Väldigt överraskad att någon kallar statlig ägda och subventionerade kinesiska flygbolag för "sund marknadsutveckling" det låter som någon som inte förstår vad något av de orden innebär, och som kanske ska läsa på innan han uttalar sig om vad sund marknadsutveckling egentligen är för något?

Jag är av den absoluta uppfattningen att ökad konkurrens och flera aktörer gynnar konsumenten i slutändan. Sen kommer det alltid finnas olika uppfatting om sund marknadsutveckling.

Amerikanska flygbolag, understödda av staten/skattebetalarna genom chapter 11 skydd, har exempelvis den uppfattningen att konkurrensen från Norwegian inte är det...
 

RobHK

Medlem
Cathay som jag lärde känna 2011 när jag flyttade till HK har gjort mycket fel senaste 6 åren i min mening. De har egentligen en väldigt lojal kundgrupp i alla de som bor i Hongkong. Är man HK-bo så känns det bra och säkert att flyga Cathay, man är beredd att betala lite extra till och med.

Ett par saker som totalt förstört denna lojalitet i främst Econ segmentet:

Kina har öppnat upp en betydligt bredare grupp av människor som reser, detta innebär att vad vi kallar "farmers" utan särskilt mycket allmän vett och etikett och speciellt inget rese-vett, stormar in och fyller stora delar av Econ kabinen när de för första gången ska göra en long-haul till Europa, eller besöka Singapore etc. Utöver detta när dessa resenärer slussas via HK, så skapar de ständiga delays i Kina att Cathay planet ofta får stå och vänta på dessa stora grupper. Så förutom en betydligt värre atmosfär i Econ kabinen, så ska man även bli försenad när man ska vänta in dessa kineser.

Marco Polo/Asia miles programmet har blivit hemskt för den som flyger ofta (men bara i Economy med Cathay). Poäng-intjäningen är katastrofal och man klarar inte ens att blir MP Silver. T.ex. får man 25% av milesen till Asia miles, medans samma flyg om man väljer att ta poängen till Finnair, så får man mer hos Finnair (50%) på en Catahy Econ flygning.

Sen har vi business segmentet, som jag inte har lika mycket erfarenhet av:
Men prissättningen är uppenbarligen galen, Biz kostar ofta 40k+ med Cathay med väldigt få reor, medans som vi vet många andra bolag ofta säljer Biz longahaul under 20k+ och standardpris är oftast under 30k. Storbolag som har blivit mer och mer kostnadsmedvetna, kan troligtvis inte motivera prisskillnaden. Och när man väl provat Qatar/Emirates/BA och inser att deras produkt är ungefär lika bra, så är det rätt kört.

Sen är ju en stor extern faktor for Cathay att dom valde att hedga oljan på ett annat sätt än alla andra flygbolag. Hur man kan ta ett sådant bett jämfört sina konkurenter är oförklarigt och oförsvarbart i min mening.

Skulle aldrig köpa Cathay aktien idag, detta kommer bli värre innan det blir bättre.
 
Toppen