Även om själva kostnaden av maten är försumbar (allt är relativt) men utrymmet som används i galley är inte försumbar.
Om du har någonsin sysslat med flygfrakt så bör du veta att utrymme kostar mycket pengar.
Vadan den hårda tonen - man måste väl inte ha arbetat med flygfrakt för att få ha synpunkter på maten och huruvida förstahandsvalet finns tillgängligt?
Naturligtvis handlar allt om en kalkyl för bolagen, bland annat kring flygplanslayouten i stort, antal rätter som går att välja, antal av varje sort som lastas och femtioelva andra saker.
Om de skulle vilja skulle de så klart kunna lasta så att ALLA skulle kunna få sitt förstahandsval. Kanske inte ekonomiskt förnuftigt, men om vi nu är inne och pratar om marknadsekonomiska principer finns ju något som heter upplevd service > förväntad service Om det fanns en efterfrågan bland exempelvis F passagerare att få sitt förstahandsval för att möta förväntad service skulle bolagen ha att vinna på att lasta så.
Min poäng är - jag tycker inte att Stefan62s åsikter är konstigt. Om jag åkte betald F skulle jag förvänta mig att få och bli något besviken om jag inte fick mitt förstahandsval. Att bolaget prioriterat lasten annorlunda skulle vara en förklaring, men det skulle inte ändra min åsikt i frågan. Sen skulle det sannolikt inte få mig att byta bolag, vilket i mitt fall skulle innebära att bolaget fick en något mindre nöjd kund, men gjort rätt avvägning.
(Ett argument som för övrigt oerhört sällan hörs här på forumet är ju miljön - rätt dumt att lasta för mycket mat från början istället för att fråga passagerarna vad de vill ha i förväg ur det perspektivet. Men det är ju inte det bästa för miljön att flyga premiumkabiner eller alls från början heller...)