Senaste nytt

Håller flygvärdinnorna koll? - Award eller Revenue?

Alx

Medlem
Jag har säkert fel, men som jag skrev och en konskevens av det är att chansen är mindre på ett asiatiskt bolag att det skulle inträffa.

Varför skulle risken vara mindre på just asiatiska flygbolag? Senast jag var med om att förstahandsvalet utav mat var slut i F var ombord på Thai Airways CDG-BKK. Dock gjordes uppenbarligen ingen skillnad beroende på status/award/revenue för killen som blev utan sitt förstahandsval reste på revenue och gjorde högt och tydligt klart för hela kabinen att han minsann var HON på LH. Riktigt pinsam var han! Själv hade jag förbeställt mat via Thai's exemplariska förbeställningsmeny. Då slipper man överraskas av att just ens eget val är slut.
 

ucce

Medlem
Även om själva kostnaden av maten är försumbar (allt är relativt) men utrymmet som används i galley är inte försumbar.
Om du har någonsin sysslat med flygfrakt så bör du veta att utrymme kostar mycket pengar.

Vadan den hårda tonen - man måste väl inte ha arbetat med flygfrakt för att få ha synpunkter på maten och huruvida förstahandsvalet finns tillgängligt?

Naturligtvis handlar allt om en kalkyl för bolagen, bland annat kring flygplanslayouten i stort, antal rätter som går att välja, antal av varje sort som lastas och femtioelva andra saker.

Om de skulle vilja skulle de så klart kunna lasta så att ALLA skulle kunna få sitt förstahandsval. Kanske inte ekonomiskt förnuftigt, men om vi nu är inne och pratar om marknadsekonomiska principer finns ju något som heter upplevd service > förväntad service Om det fanns en efterfrågan bland exempelvis F passagerare att få sitt förstahandsval för att möta förväntad service skulle bolagen ha att vinna på att lasta så.

Min poäng är - jag tycker inte att Stefan62s åsikter är konstigt. Om jag åkte betald F skulle jag förvänta mig att få och bli något besviken om jag inte fick mitt förstahandsval. Att bolaget prioriterat lasten annorlunda skulle vara en förklaring, men det skulle inte ändra min åsikt i frågan. Sen skulle det sannolikt inte få mig att byta bolag, vilket i mitt fall skulle innebära att bolaget fick en något mindre nöjd kund, men gjort rätt avvägning.

(Ett argument som för övrigt oerhört sällan hörs här på forumet är ju miljön - rätt dumt att lasta för mycket mat från början istället för att fråga passagerarna vad de vill ha i förväg ur det perspektivet. Men det är ju inte det bästa för miljön att flyga premiumkabiner eller alls från början heller...)
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Jag har inte drabbats av att inte få mitt förstahandsval när jag flugit långdistans F även om det var "nära" en gång. En annan passagerare erbjöd sig välja det jag inte ville ha. Inrikes FF med AA händer det dock ganska ofta. Jag har dock viss förståelse för att de inte kan lasta fullt av allt. Vikt, kostnad och rent etiska skäl att inte kasta alltför mycket mat.

Dock tycker jag AA (och flera andra) har gjort en mycket bra sak i och med införandet av möjligheten att förbeställa mat. Har hitills fungerat klockrent och gynnar givetvis dem som har bekräftad plats i kabinen på beskostnad av op-ups.

Dessvärre även på passagerare som flyttats runt i sista minuten, frivilligt eller ofrivilligt... :(
 

Dr. Miles

Expert
I mitt tycke finns det personer som fokuserar alldeles för mycket om mat ombord.
Oavsett Business eller First, eller till och med i Privatjet så kommer man aldrig till samma nivå som maten som serveras på marken. Är det inte vettigare att ha förnuftig inställning istället för att bli besviken?

Om flygbolagen tyckte att det var viktigt för att behålla kunderna så skulle de ha lastat alla alternativ för alla passagerare i First class för länge sedan även om det kostade. Jag tror inte dem som flyger i First class ofta bryr sig om det, för sådana personer är tid/schema är viktigare än om man får förstahandsval av maten eller inte.

Om förstahandsval av maten är så himla viktigt så kan man välja ett flygbolag som erbjuder förbeställning av maten (Singapore Airlines/THAI/Air China etc). Om det inte finns sådant flygbolag på ens rutt, så får man sänka förväntningarna, svårare är det inte.

Andra alternativ är att flyga så mycket så att man uppnår till högsta statusen på det flygbolaget, så att det minskar risken att missa förstahandsval av maten.
 
Last edited:

ucce

Medlem
Om förstahandsval av maten är så himla viktigt så kan man välja ett flygbolag som erbjuder förbeställning av maten (Singapore Airlines/THAI/Air China etc). Om det inte finns sådant flygbolag på ens rutt, så får man sänka förväntningarna, svårare är det inte.

Eller så försöker man göra de bolag som flyger ens rutt medvetna om att man tycker att detta är viktigt? Inte så stor chans att något händer kanske, men man behöver ju inte resignera bara för att man tror att det kanske inte är viktigt för andra?

Alla får tycka att maten är precis hur viktig de vill för mig - förnuftigt eller inte. Av reserapporterna på detta forumet är min tolkning att många tycker att mat och dryck är en viktigt del av flygupplevelsen, men det är bara min subjektiva bild. Odiskutabelt är att maten är bättre på marken.

Personligen är förstahandsvalet inte så viktigt och jag har bara någon gång drabbats att det tagit slut. Jag skulle föredra förbokning alternativt färre val med maximal kvalitet och tillgång bland de val som finns, före garanti om att få förstahandsvalet.
 

Jonas C

Medlem
Ett annat alternativ är att sitta så långt fram (eller bak) som möjligt, då är risken att inte få sitt val av mat minimal.
 

Jacob

Medlem
Även om själva kostnaden av maten är försumbar (allt är relativt) men utrymmet som används i galley är inte försumbar.
Om du har någonsin sysslat med flygfrakt så bör du veta att utrymme kostar mycket pengar.
Jag skulle snarare tro att första klass galleyt är bland det bäst nyttjade i hela planet eftersom maten i första klass faktiskt tillagas och läggs upp ordentligt ombord. Inga brickor (som i economy class) eller färdiga måltider (som i business class). Den mesta maten brukar snarare komma i lätta folieformar, riktigt kompakt packad, och personalen trollar rätt bra innan maten hamnar på en tallrik. Väger nog inte mycket alls och det får nog plats rätt mycket på liten yta.

Det här handlar enbart om att flygbolagen vill spara in på kostnaden för catering.

Min poäng är - jag tycker inte att Stefan62s åsikter är konstigt. Om jag åkte betald F skulle jag förvänta mig att få och bli något besviken om jag inte fick mitt förstahandsval. Att bolaget prioriterat lasten annorlunda skulle vara en förklaring, men det skulle inte ändra min åsikt i frågan. Sen skulle det sannolikt inte få mig att byta bolag, vilket i mitt fall skulle innebära att bolaget fick en något mindre nöjd kund, men gjort rätt avvägning.
Jag håller med. Jag har åkt ganska mycket första klass och det mesta har faktiskt varit betald och med tanke på prisbilden förväntar jag mig att det ska till ganska mycket till innan rätter börjar ta slut.
 

perhall

Medlem
Generellt har jag aldrig upplevt att Business Saver-biljetter ger sämre service, har åkt mycket såna både LX intercontinental och i Europa. Och vanliga C. Har aldrig märkt någon skillnad. LX har rätt mycket äldre flygvärdinnor, men bra mycket mer servicemedvetna än SAS, vilket säkert speglar nån slags skillnad i nationella kulturer...


Per
 

perhall

Medlem
Varför man snålar på champagne till en OpUp kan jag inte förstå, det är ju inte så att flygvärdinnan eller pursern har bonus baserat på champagneåtgång.

Om ni vill ha mycket champagne billigt så testa gärna Aeroflots Business Saver...
per
 
Toppen