Senaste nytt

Håller flygvärdinnorna koll? - Award eller Revenue?

Dr. Miles

Expert
Det är inte något större skillnad från andra affärsverksamheter väl?
Det är inte ovanligt att företaget särbehandlar sina loyala-/stamkunder även om man handlar exakt samma vara/tjänst.

När det gäller antal matportioner tycker jag att det är helt orimligt att kräva flygbolaget att lasta alla alternativ för alla passagerare i Business class. Tänk hur många stolar som finns t ex på British Airways/Lufthansa Airbus A380.
 

joemume

Medlem
Jag kan förstå att man i economy får acceptera att något alternativ är slut när man når de bakre raderna, men i C/F kan jag inte förstå det och av de rapporter som finns i forumet är det endast i något fall det har hänt.

Opups kan jag acceptera viss särbehandling, men gentligen inte...

För betald och award C/F-biljett är min förhoppning att jag behandlas lika oavsett om jag är status-passagerare eller inte. Att det inte skulle finnas tillräckligt med alternativ för alla i LH:s F-kabin verkar otroligt - kostnaden kan inte vara annat än försumbar.

Har någon fått beskedet slut i TG C/F, Asiana C/F?

För några år sedan blev jag uppgraderad till SAS Business och det uppmärksammades positivt av personalen.

Även i F så är det en affärsverksamhet - ett företag. Varför bjuda bort pengar på måltider som inte kommer att konsumeras? Jag vet inte hur ditt företag resonerar, men även om man har en high revenuekund så skulle jag försöka hålla ner tillverkningskostnaden för att maximera vinsten. Alltid. Inga konstigheter. Grundläggande marknadsekonomi.
 

Stefan62

Medlem
Även i F så är det en affärsverksamhet - ett företag. Varför bjuda bort pengar på måltider som inte kommer att konsumeras? Jag vet inte hur ditt företag resonerar, men även om man har en high revenuekund så skulle jag försöka hålla ner tillverkningskostnaden för att maximera vinsten. Alltid. Inga konstigheter. Grundläggande marknadsekonomi.

Jo, jag kan nog hålla med Dig i Ditt resonemang till viss del - men C/F-biljetter är ju inte direkt prispressade, enligt min mening, och därför skulle högre krav kunan ställas. Jag har säkert fel, men som jag skrev och en konskevens av det är att chansen är mindre på ett asiatiskt bolag att det skulle inträffa.

Vad beträffar mitt företag så är det prispressad verksamhet och kunden får det han betalar för.
 

Jacob

Medlem
För betald och award C/F-biljett är min förhoppning att jag behandlas lika oavsett om jag är status-passagerare eller inte. Att det inte skulle finnas tillräckligt med alternativ för alla i LH:s F-kabin verkar otroligt - kostnaden kan inte vara annat än försumbar.

Har någon fått beskedet slut i TG C/F, Asiana C/F?
Jag flög på en betald första klass biljett med British Airways tidigare i år och fick inte mitt förstahandsval av huvudrätt.

Fick inte uppfattningen att det gjordes någon som helst selektering på passagerare efter biljettyp eller status, de började helt enkelt framifrån med matbeställningarna. Rätt eller fel? Borde jag som betald passagerare med BA Silver status prioriterats?
 

Dr. Miles

Expert
Opups kan jag acceptera viss särbehandling, men gentligen inte...
Hur kan ett flygbolag förbereda alla måltiders alternativ för dem som blir OpUp:ad? Ser du inte orimligheten själv?
Du skulle ha fått Economy eller andra klass måltid som du hade betalat för egentligen.

Att det inte skulle finnas tillräckligt med alternativ för alla i LH:s F-kabin verkar otroligt - kostnaden kan inte vara annat än försumbar.
Även om själva kostnaden av maten är försumbar (allt är relativt) men utrymmet som används i galley är inte försumbar.
Om du har någonsin sysslat med flygfrakt så bör du veta att utrymme kostar mycket pengar.

Vissa flygbolags First class stol använder kanske ca 6 st Economy class stolars utrymme så First class biljett som kostar 30.000 SEK motsvarar Economy class biljett @5.000 SEK, för att utrymmet kostar.
 

agehall

Medlem
Jacob: Det beror väl på om resten av kabinen var revenue F med BAEC Gold... Vilken sträcka var det? Vissa sträckor har ju BA faktiskt bra beläggning i F med revenue pax, så det är inte omöjligt att det var problemet, Om det dessutom var en flight TILL LHR, så kan det ju vara catering på outstation som strulat.

Men rent krasst förväntar jag mig nog att få mitt förstahandsval i F.
 
Toppen