Häng med till Singapore och tillbaks.

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Mr.C, 2 November 2015.

1. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer nog skriva en riktig rapport sen när jag är hemma och har tid, men följ med nu om ni vill.

Bokade för 2v sen en award till Singapore. Destinationen var absolut inte viktig, utan det gällde mest att maximera upplevelsen och få in så mycket F jag kunde med rimliga tider, hade ett helt gäng poäng som skulle gå ut efter nyår så det var dags att göra det jag längtat efter i ett par år, sen man började frekvent läsa på BC att flyga F. Efter att ha flugit in ett *G kort med Aegean matchat det mot TK och hittat diverse svårslagna deals i ”delas” delen av forumet så är det nu dags för min första F resa mycket av detta tack till er andra här på BC.

Blir First med tre av de fina bolagen i Star Alliance. Lufthansa F 340-600, ANA F 777-300ER och Thai F 380, de a ndra benen är 3x Lufthansa C och en leg med Singapore Airlines i C. Rutten går som följer: ARN-FRA-MUC-HND-NRT-SIN-BKK-FRA-ARN. Detta ska brännas av på ca 74h, varav ca 40h är i luften. Jag lämnar Stockholm måndag morgon och kommer hem igen torsdag morgon. Vissa säger att man är dum vissa säger att det är grymt. Jag tror nog att merparten här är av åsikten kul, grymt och trevligt. Blir nog ganska mycket fika och med min karaktär så är jag glad över att jag inte har för många timmar i FCT. Det hade nog lätt kunna sluta med en no-show. Kommer sova en natt i Singapore. Innan hemfärden Singapore-Bangkok-Frankfurt-Arlanda.

Ett par dagar innan resan sjuknade grabben in i både ögoninflammation och höstblåsor. Började då såklart bli lite orolig över resan, men Frun försäkrade mig om att jag ska åka på min resa och uppleva det jag har tjatat om i ett par år. Underbart med en förstående men oförstående fru. Hon bara skakade på huvudet när jag visade resplanen och berättade om hur jag flyger. Hon är alltså av åsikt nummer ett ovan.

En lättnandes suck gick genom huvudet och nu är jag på väg. Skriver detta ombord på LH809 mot Frankfurt. Tänkte försöka hålla tråden levandes så mycket jag kan när jag är ute och försöka få in bilder och berätta lite om upplevelsen. ”live”. Då jag själv uppskattar när andra gör det, så nu när jag reser ensam så blir ni mitt resesällskap. Och misströsta inte, kommer det inga uppdateringar på ett tag lär det bero på sömn, fika eller kanske rent av en bra film. Så finns intresse så löser jag WiFi på Lufthansa flyget.

2015-11-02

LH809 FRANKFURT – STOCKHOM 06.35

Efter en tidig start på dagen med en son som vaknade runt 0300. En ganska smidig check-in hos en medelålders man på T5 där jag saknade lite intresse och ett lite trevligare bemötande från agentens sida, det var rent av tråkigt. Inga glada miner eller något men han lyckades ju i alla fall skriva ut mitt boardingkort. Han prioriterade mer att prata med kollegor än att serva mig.

Efter en lättare frukost i Guld Loungen så jazzade jag ner till gaten i god tid.
    Man har ju efter åren lärt sig att man på Arlanda ofta kan boarda på båda sidorna, om man har två värdinnor i gaten. Så undvek den längre kön och satte mig bekvämt vid andra sidan i en soffa vid Gate 8.

Vi fick information av gatepersonalen att vi hade en slott på 30min på grund av dimma i Frankfurt. Så vi skulle bli lite sena ut från Arlanda. Det gjorde inte jättemycket då jag har över 4h i Frankfurt. Även om det är viktig kvalitetstid i FCT som försvinner så sitter det nog fler ombord som är nervösa över sina anslutningar. Många kom fram och pratade med Purser och frågade hur det blir med just deras, vilket kan vara lite svårt för henne att svara på. Skönt att ha lite tid så man slipper den stressen. Messade lite med en vän som sitter i CPH på väg mot Amsterdam, där är det värre. Inga flyg mot AMS innan 11 fick jag höra från honom.

Så just nu sitter jag ombord dagens första av tre flighter. LH809 tar mig från Stockholm till Frankfurt. Sitter på 1A och Har precis ätit en trevlig frukost. Pursern beklagade sig och bad om ursäkt 5 gånger över att de inte hade fått några ”bread rolls” med sig, utan bara croissants. Gjorde mig absolut inget alls, hade hon inte nämnt det hade jag inte ens tänkt på det. Blev en svart kaffe och Apelsin juice till det. Ombord har Lufthansa någon form man enterteinment som man kopplar upp sig på via WiFi, det är nytt för mig, fanns inte i somras när jag frun flög ner till Frankfurt för vidare färd mot New York. Ett ganska ok utbud, allt man skulle göra var att ladda ner en app till platta eller telefon som hette Lufthansa Enterteinment. Det nämndes i gaten innan vi boardade som tur var. Jag måste erkänna att jag gillar den tyska raka stilen och serveringen. Och alla dessa Sir man blir tilltalad med, uppskattas.

Äntligen framme i Frankfurt, efter 10-15min taxning så kom vi fram till vår parkering, remote. Räknade med att en bil skulle stå och vänta men det kanske inte är så när man ankommer C sen vidare C för att flyga F oavsett så kom ingen så vi som satt i C fick klämma in oss i samma buss som resterande passagerare, ett stort minus. Det var rejäl dimma här i Frankfurt, kändes nästan som man skulle vara glad att vi kom ner. Man såg knappt taxibanan bredvid när vi kom rullandes på vissa ställen. Bilderna är tagna med Samsung telefon, riktiga kameran kommer fram snart.

2015-11-02 08.49.06.jpg
    Rejält med Dimma i Frankfurt, man ser skorstenarna genom dimman.

2015-11-02 08.53.21 - kopia.jpg
    Ett flyg som flyger parallelt med oss in mot Frankfurt.

2015-11-02 09.00.19 - kopia.jpg
    Nere på marken, såhär mycket såg man inte hela tiden när vi taxade.

2015-11-02 09.28.52.jpg
    Äntligen, första vattenhålet.

Nu i FCT och efter en välförtjänt dusch har jag nu en kaffe och apelsin juice framför mig. Väntar ett par minuter tills första glaset champagne ska intas. Första intrycket av FCT är bra, men betydligt mer människor än jag hade räknat med. Hade nästan svårt att hitta sittplats, eller absolut inte men någon som kändes mer privat än att sitta med tre äldre tyska herrar i kostym i en fyra grupp. Slog mig ner i en av de väldigt sköna folöljerna med utsikt mot vad jag tror är någon crewbas för Lufrhansa Crew. På den korta promenaden hit (jag är väldigt hurtig * – stor ironi * men mina små ben pinnade på bra i kylan, betydligt kallare här än i Stockholm) på ca 5min.

Väntar på att min värdinna ska komma med mina nya fina boardingkort, hon frågade lite försiktigt om det var ok att hon bytte ut det jag fick på Arlanda mot ett nytt. Jag skrattade bara gott och sa självklart. Security var smidig, även om jag i min iver att komma in och se härligheterna glömde att ta av bältet. Så nu ska jag spendera de kommande timmarna här tills avgång mot München vid kvart över ett.

fortsättning följer...

Bifogade filer:

GOTATH, Smuffe, Sofia och 30 andra gillar detta.
  2. Spännande! Ser fram emot fortsättningen... Intressant att ingen bil hämtade dig vid flygplanet, varför är det så? Är det som du säger att ARN-FRA-MUC i C inte ger bilupphämtning även om MUC-HND är i F? Eller hade Lufthansa bara en dålig dag?

Smuffe, Gus och Mr.C gillar detta.
  3. nrdbck

nrdbck Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Frän bild på skorstenarna genom dimman!

Smuffe, Alf, Gus och 3 andra gillar detta.
  4. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det vet jag inte, och jag är inte speciellt besviken just nu heller. Även om pulsen steg lite när jag insåg att det var en remote stand. Sak samma, bubblet sprätter bra i magen nu.

DSC_3239.JPG

Smuffe, chazzie, jumbooze och 7 andra gillar detta.
  5. Live-rapporter är minst lika bra som efteråts-rapporter! :)

TheEagle, Mr.C och nrdbck gillar detta.
  6. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det är lite dålig service här nu, druckit upp glaset, och gumman bakom disken e ju inte direkt på tå eller glad så man skulle vilja gå och be om ett glas till. Hon ser lite tjurig ut. Beger mig snart mot lunchavdelningen.

Last edited: 2 November 2015
    Smuffe och Gus gillar detta.
  7. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tvungen att ta en Rosé Champagne också, nu har jag ätit den berömda, och druckit en Hibiki 21yrs, snart dags för avång mot MUC. Måste bara säga att livet just nu är ganska bra.

Bifogade filer:

GOTATH, Smuffe, Sofia och 20 andra gillar detta.
  8. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    No sitter jag uppe i luften. Bytte säte från mitt 2K till rad 1 i mitten. Ett japanskt par blev splittade och jag erbjöd mig att byta säte innan ens någon sa något. Kan säga att Rimowa är tillbaks och caviar smakar utsökt med en iskall vodka.

Smuffe, Sofia, chazzie och 4 andra gillar detta.
  9. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bilder

Bifogade filer:

Smuffe, chazzie, Dreamliner787 och 1 annan gillar detta.
  10. Mr.C

Mr.C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bad precis om en runda caviar till. Kom omgående även om F e fullt. Dock tog jag champagne denna runda. Det är trevligt här nu.

Bifogade filer:

Last edited: 2 November 2015
    Sofia, Holloman, chazzie och 6 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!