Hälsa och långflygningar

Diskussion i 'Övrigt' startad av TreD, 18 Oktober 2011.

1. TreD

TreD Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låt mig sjösätta en ny tråd på ett lite allvarligare tema. Hur förbereder sig folk - om alls - för långflygningar när det gäller trombosprevention? Själv ser jag till att jag är 'uppvätskad' och tar 5000 IE Fragmin strax före avgång.

2. En halv treo var 8 timme ger samma skydd. Starta 8 tim före resa.

3. Mikael

Mikael Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan inte påstå att jag förbereder mig särskilt. Mycket vätska på flyget, samt att sträcka på benen (kort promenad) med jämna mellanrum under flygningen. Har med jämna mellanrum försökt hålla ner på alkoholen under och innan (i loungen) flygningen, men aldrig lyckats särskilt bra med det.
    Vad är IE Fragmin?

4. Fragmin är ett läkemedel som försämrar koagulationen. IE är en måttenhet.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag försöker att inte tänka på problemet och tar istället en kall bira och försöker sova. Det är kanske inte den mest optimala approachen, men ska man oroa sig för allt så är det väl snart dags att ta fram aluminiumfolien och vika en ny hatt...

slugger4567, Hyperion007, David och 1 annan gillar detta.
  6. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Både när jag jobbade i kabin och när jag flyger privat använder jag alltid stödstrumpor vid flygningar som överstiger 5 timmar. Vidare rör jag på mig varje timme, dricker mycket vatten och måttligt med alkohol.

7. yopeyo

yopeyo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mycket vatten innan och under flygning, promenerar fram och tillbaka i planet några ggr och sträcker ut benen, stödstrumpor på ngn timme innan avgång.

8. TreD

TreD Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Acetylsalicylsyra kan inte jämföras med lågmolekylärt heparin i detta sammanhang.
    Om dom vore likvärdiga skulle sjukvården kunna spara mycket pengar!

Nyttan av acetylsalicylsyra är fortfarande omtvistad. När det gäller ventromboser (som är de farligaste) så observeras ingen positiv effekt, medan en liten effekt kan ses på arteriella tromboser.

När det gäller alkoholdrycker så är det inget nytt att öl och sprit skall undvikas, men att vin i måttliga mängder inte verkar uttorkande på samma sätt. Den kärlvidgande effekten består dock.

1 person likes this.
  9. JensE

JensE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder alltid Apotekets stödstrumpa vid längre flygningar och försöker röra på mig lite då och då.

10. Mikael

Mikael Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur mycket ökar riskerna med åldern?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!