Senaste nytt

Göteborg till Newark via München, med hopp om nya Lufthansa First

MarcusC

Medlem
Göteborg -Newark... I hopp om nya LH F....Via MUC. Hade en z klass med LHs business 1212€ erbjudande. LH412 opereras främst av a340-600 och har de senaste månaderna oftast haft nyaF kabinen. Under dec och början av Januari var det i stort sett alltid en av LHs 2 München baserade 340-600 med nya F. Så jag "slog"till och brände 65000miles&more poäng. Tänkte 3:e gången gilt kanske efter "missar" från FRA, där jag knappast förväntat mig den nya kabinen heller.

Lufthansa är ju dock duktiga byta flygplan emellanåt och under slutet av januari började man flera dagar i veckan använda
A340-300 istället..hmm...nåväl vi får se vad som händer. Resdagen kommen, kollar på mina bokningar på lufthansa.com och kan konstatera F kabinen ser tom ut sånär som på mig. Och det är en A340-600 planerad.

Skippar online check in, och checkar in i SAS Business disk på landvetter, har en väska som jag vill se till få HON taggad, vilket blev fixat, efter lite letande efter en HON tagg. Tjejen i check in konstaterade själv att LH har stenkoll på väskor med denna tag. SAS kan inte få ut boarding kort MUC -EWR idag..nåja gör ingen skillnad för mig, dock funderar jag lite om LH kanske glömmer skicka en bil och möta mig i MUC, med ett undantag har alltid Augsburg Airways ERJ195 parkerat Apron i MUC...

Lång kö i Landvetters nya uppfräschade säkerhetskontroll, som helt klart är ett lyft. Tyvärr hade man endast en enda linje öppen. Med Norwegian avgång till Las Palmas, KLM till AMS och Turkish till IST var det en rätt lång kö. Nåväl kom igenom och hann ta en sväng in till SAS business lounge. Ganska glest med folk där inne och ganska glest med mat & dryck (som vanligt..)

Flighten från MUC var ca 20 min sen in. Parkerade lämpligt vid gate17. Så jag kunde iaktta D-AEMC från Augsburg Airways. Notera att väskan med HON tag på flaket den hanteras separat :). Så onekligen dedikerad hantering.!
IMG_4841.jpg
IMG_4846.jpg
2rader business...ja enda skillnaden mot övriga rader är ju blockerat säte bredvid. Vi är 2 i C och ett 80 tal i ekonomi. LH C inom Europa harctyvärr i mitt tycke blivit mycket sämre. Servicen är proffisionell, men såväl dryck som mat är verkligen rätt torftigt. ( ja om man ex vis jämför LX,BA eller SK Jag hade inga planer på att äta så mycket, det enda som var aptitligt var brödet.
IMG_4849.jpg

Flygtiden GOT-MUC är ca 1:45, på samma flygtid serverar ex vis SAS en varm måltid. Nåväl en kvart sena landar vi.
Lite udda men idag parkerar dessutom Flighten på Apron position vid T1.. Inte hänt mig sedan LH flyttade till nya T2. Då är det ju trevligt se nedan bil...
IMG_4852.JPG

Fortsättning följer...
 

Senator

Moderator
Man väntar i spänning, men jag tror jag vet svaret redan....

Lite "leverage" från FlyerTalk

747 : 10 retrofitted so far: D-ABVC, D-ABVH, D-ABVK, D-ABVL, D-ABVM, D-ABVN, D-ABVO, D-ABVP, D-ABVR, D-ABVS, out of the 10 planned for 2011.

They started flying to 7 longhaul destinations regularly at the beginning of winter 2011/12 season. For the track record during November 2011 - first week of January 2012 check post #1482:

A346 : 4 retrofitted so far: D-AIHT (FRA-based), D-AIHO (MUC-based), D-AIHP (MUC-based) and D-AIHR (MUC-based). Two more (D-AIHW) and (D-AIHQ) currently being retrofitted.

A343 : 2 retrofitted so far: D-AIFD (FRA-based) and D-AIFE (MUC-based).

D-AIFD is mostly flying to Middle Eastern destinations. D-AIFE is flying to North American and Asian destinations.

A333 :
None retrofitted so far.


Dock hajar jag inte vad Lufthansa gör här. Vad f** skall man skicka en B747-400 med nya F till Teheran för nästan varje dag. Helt bortkastat. :mad: Varför inte göra som BA; börja med en destination t.ex. JFK och "garantera" produkten där.
 

Jacob

Medlem
Ser fram emot fortsättningen Marcus!

På linjen Stockholm-München kör de varm mat. Dock när jag flög denna sträcka senast för någon vecka sedan var det en ganska spartansk måltidsbricka man fick. Undrar om jag nästan inte skulle föredragit grillspetten, ser rätt gott ut.
 

HenrikT

Medlem
På linjen Stockholm-München kör de varm mat. Dock när jag flög denna sträcka senast för någon vecka sedan var det en ganska spartansk måltidsbricka man fick. Undrar om jag nästan inte skulle föredragit grillspetten, ser rätt gott ut.

Ja sist jag åkte ARN-MUC var det också varm mat... ganska risig sådan. Personalen ombord var riktigt risiga också. De ville bara sitta och läsa böcker och jobba minimalt. Jag tycker SAS slår LH med hästlängder när det gäller Intra-Europa business class.

Ser också fram emot fortsättningen Marcus (för att komma tillbaka till ämnet) ;-)
 

MarcusC

Medlem
Då var det dax för fortsättningen;
IMG_4853.jpg
..visst fick jag en Merca för mig själv..kom först av planet och var väl iväg innan någon annan ens hunnit gå på bussen..härligt , en varm bil med sköna säten. Temperaturen ute var en sisådär -12. När man sitter bekvämt i baksätet känns resandet väldigt behagligt. Fick en lite längre tur än vanligt, men det kändes ändå alltför kort

Parkerade vid LH First Class, och hiss upp till schengen transitdelen av T2 direkt utanför FC loungen. Den vänliga kvinnliga chauffören följde med mig upp till FCL loungen.

IMG_4854.jpg

Blev mottagen och fick boarding kort utskrivet, och passet i "beslag". De lämnar upp det till passkontroll på andra våningen, När man sedan går till flighten så går man förbi passkontrollanten och hämtar ut det. Välkomnandet och incheckningen blev idag på svenska :). Då kvinnan hade svenskt påbrå. Detta var mitt första besök i Münchens First Class lounge och det är ju alltid lite spännande med nya miljöer. Mitt första intryck var att det var en lite mer personlig stämning, och givetvis i mindre skala än FRA. Ganska mycket folk mitt på lördagen så det var net bara att vraka efter platser. Efter att ha gått runt ett varv,valde jag ett bord i restaurangdelen. Hade knappa 40 minuter på mig, avgång var satt 1525 och blev tillsagd gå till gate ca 1500. Började med ett glas champagne. Lite kallskuret och oliver. Blev tillfrågad om jag ville beställa någon varm mat, och kunde inte motstå en schnitzel med ett glas rött...trots jag väl egentligen borde sparat magen till ombord... En liten dessert fick man ju också unna sig innan det var dags bege sig mot US departures.
IMG_4855.jpg IMG_4858.jpg

Hämta ut passet och ta sig till gate, extra dokumentkontroll och säkerhetskontroll. Sanningens ögonblick närmade sig vad hade LHs flygplanspoker att bjuda på i leken....vilken flygplansindivid var det vid H44?..efter att ha tagit rull trappan ner, tycker jag mig kunna tyda registreringen.....hmm D-AIHM...känns inte som en kärra med nya F...hmm..men kanske ändå, LH ska ju ha 2 uppgraderade i MUC och en tredje som skall vara klar i dagarna...;)..Men nix när jag går ombord är det samma gamla hederliga stolar...känner mig aningen besviken, nästan lite förbannad på LH...men men inte tredje gången gilt för mig. Ska jag få testa nya F gäller uppenbarligen A380....
IMG_4860.jpg IMG_4859.jpg
Nåväl på den goda sidan, kabinen är väldigt tom..pursern, som visar sig att även han talar svenska meddelar att jag har hela kabinen för mig själv. Bara att välja och vraka stol. Fortfarande lite omtumlad efter att ha bommat nya F igen, väljer jag vatten istället för champagne som fördrink.! Men har nu några timmar ta igen det på ändå..! Makademianötter till, lite info om flighten från kapten, lite sena pga vi väntar några transit passagerare, och en sydlig rutt över ZRH-Paris-Bretagne innan vi kommer ut över Atlanten. Flygtid på 8 timmar till EWR.

Efter lite mer nötter så taxar vi till südbahn för start österut.
IMG_4861.jpg IMG_4866.jpg IMG_4867.JPG
IMG_4869.JPG IMG_4870.jpg IMG_4871.jpg

Min svensk/tyske purser talar lite med mig om diverse, loungen, Lufthansa, när jag vill äta, och att jag väl är hungrig?!....nåväl, vi kör väl igång säger jag. Lite champagne och en aptitretare med tomat&pesto. Champagne på det, idag Champagne "D"Devaux Brut. Får en liten genomgång av menyerna..dryck & mat. Blev lite intresserad att testa Camitz Sparkling Vodka. Svensk premievodka med bubbel. Tyvärr var denna inte caterad pga hög efterfrågan och brist på leveranser. Fick t.o.m. se LSGs meddelande att den inte fanns tillgänglig vid lastning. Så det fick bli Cuvee D till kaviaren.
IMG_4873.jpg IMG_4875.jpg

Apropå menyn, utformad av två tyska bröder. Thomas och Mathias Sühring. Dagens tema var asiatisk/europeisk crossover. Dedriver restaurant mezzaluna i Bangkok
Tackade vänligt nej till erbjudandet om smaka av ytterligare förrätter. Valde istället en ostsoppa med parmigiano reggiano ost och till det ett österrikiskt vin, Grüner Veltliner Smaragd, 2010 från Wachau.

Till huvudrätt så blev det en marinerade biff i ostronsås med grönsaker och jasminris. Till det ett gott portugisiskt rödvin, Dao Reserva,Casa De Santar, 2006.
IMG_4876.jpg IMG_4878.jpg

Då började det bli dags försöka förvalta desserterna....tänkte mig enbart hålla mig till ostbrickan, men blev övertala köra all in.

IMG_4880.jpg IMG_4882.jpg IMG_4883.jpg

Så det blev en utsökt "coconut and sago soup and green tea biscuit" samt en riktigt tysk god chokladkaka "schwarzwälder kirsch" mezzaluna 2012.

Avrundar med lite JW blue label till desserterna. Till det även The och praliner.
IMG_4884.jpg IMG_4885.jpg

Bör jag nämna jag kände mig rätt mätt. Blev tillfrågad om jag ville sova, vilket lät lockande. Fick 2D bäddad som en säng. Jag måste säga att även LHs stolar är gamla, så är de sköna både att sitta i. Men även väldigt sköna sova i.

IMG_4889.jpg IMG_4891.JPG

Fick väl en tre-fyra timmars sömn, vaknade upp över Halifax. Blev tillfrågad och jag ville äta lite "snacks" innan landning. Var inte direkt hungrig...men men i brist på modern IFE etc....god mat & dryck. Fick in lite snittar och ett härligt fruktfat med melon,vinbär och björnbär. Hade tänkt detta räckte, men därefter kom en form av soppa in "pichelsteiner" en form av grönsakssoppa..!? Första gången för mig,men den var riktigt god. Kunde dock inte mäkta med någon dessert på detta.
IMG_4892.JPG IMG_4894.jpg

Vi närmar oss Newark och flyger in från väster med Manhattan parallellt och landar strax före tidtabell.

För att summera ; boardingen blev lite snopen då jag trissat upp mig till att få testa nya F. Men ombordservicen var verkligen på topp, kändes lite kul att kunna konversera på Svenska i F kabinen, nästan som man flög SAS fast i F. Även pursern var besviken det inte var nya F, enligt honom skulle det ha varit det, och att LH normalt skall ha det på rutten MUC-EWR. Den senaste veckan enligt flight24 så har de senaste veckorna dock oftast inte haft den nya kabinen. Kan i stort inte anmärka på något rörande LH från jag blev hämtad vid GOT flighten till vi ankom gate EWR (förutom det inte var nya F och att Kamitz vodka inte fanns) En av mina bästa F flighter någonsin. Jo förresten två saker till. Först gate på EWR dockade dörr 2, dvs som F passagerare fick man gå av genom främre business kabinen och därmed köa tills de gått av (minor issue). Och vad som är kass, LHs amenity kit, suck...bilden talar väl för sig själv? Vissa bolag delar väl ut mer i ekonomi? Ankan fixade jag i FCL MUC till sonens badkollektion.
IMG_4910.jpg

Det gjorde inget jag fick vänta på att business kabinen, som väl var halvfull. Köerna i passkontrollen på EWR var noll, en väldig skillnad mot min erfarenhet från JFK. Var igenom på 2 minuter. Fick nog vänta 5 till innan väskan kom. Och när tror ni den kom?
Först såklart.....till och med före crewbagaget! HON rulles !!
 

Attachments

  • IMG_4856.jpg
    IMG_4856.jpg
    101,1 KB · Visningar: 367
  • IMG_4857.jpg
    IMG_4857.jpg
    112,8 KB · Visningar: 375
Last edited:

MarcusC

Medlem
Man väntar i spänning, men jag tror jag vet svaret redan....

Lite "leverage" från FlyerTalk

A346 : 4 retrofitted so far: D-AIHT (FRA-based), D-AIHO (MUC-based), D-AIHP (MUC-based) and D-AIHR (MUC-based). Two more (D-AIHW) and (D-AIHQ) currently being retrofitted.

A343 : 2 retrofitted so far: D-AIFD (FRA-based) and D-AIFE (MUC-based).

D-AIFD is mostly flying to Middle Eastern destinations. D-AIFE is flying to North American and Asian destinations.

A333 :
None retrofitted so far. [/I]

Dock hajar jag inte vad Lufthansa gör här. Vad f** skall man skicka en B747-400 med nya F till Teheran för nästan varje dag. Helt bortkastat. :mad: Varför inte göra som BA; börja med en destination t.ex. JFK och "garantera" produkten där.

Ja tror de skall ha 3 i MUC klara nu....men det verkar som för tillfället flyger de hit & dit....vart det passar, för någon månad sedan flög D-AIHO uteslutande MUC-EWR.....Men känns inte så konsekvent i nuläget, utan uppenbarligen ren bonus om du ska få nya F från MUC i dagsläget ?!
 

MarcusC

Medlem
På linjen Stockholm-München kör de varm mat. Dock när jag flög denna sträcka senast för någon vecka sedan var det en ganska spartansk måltidsbricka man fick. Undrar om jag nästan inte skulle föredragit grillspetten, ser rätt gott ut.

Spetten var inte goda tro mig jag smakade..sedan gjorde det inte så mycket utan jag lämnade gärna plats åt lite mer godsaker från lounge och långflight...
 
Bilderna ser makalöst ut. Precis vad jag förväntade att se från MUC på marken och LH i luften. Ren ordning och reda, kall och skarp, ingen plats för känslor. :)

Det tog lite tid att googla och se att D-AIHM är en A340-642. Är inte nörd tillräcklig nog än för att kunna alla maskiner och när det var dags att läsa andra delen glömde jag redan att i första delen du nämnde vilken maskin skulle det bli. :)

Vad gäller amenity-kits så är nog lite tråkigt att se att LH har bestämt att spara på det. Det är ju såna små detaljer som höjer hela upplevelsen. :)
 
Last edited:
Toppen