Senaste nytt

Guldmedlemmar måste betala för avbokningar!

Senator

Moderator
Jag har funderat lite på detta. Min totala amatörbedömning är att detta inte är A) kostnadsreduktion, B) intäktshöjande, men C) att för många bokar och sedan bokar av i sista möjlighet så att i) BA inte kanske säljer en en revenueplats till eller ii) ingen kommer åt denna med sina Avios.

Så, om en konsekvens av detta är att det finns bättre tillgänglighet på BA är det ok för min del.
 

Concorde

Founding Member
Hörde rykten om detta för ett par veckor sedan men valde att inget skriva på FT eller här då det inte framstod som troligt utan någon som helst förvarning.

Men ack så... Ni kan lika väl lägga ner Gold BA... skillnaden mot Silver är nu nästan obefintlig.

Existerande bokningar drabbas inte. Då skulle dom begå kontraktsbrott.
 

Senator

Moderator
Hörde rykten om detta för ett par veckor sedan men valde att inget skriva på FT eller här då det inte framstod som troligt utan någon som helst förvarning.

Men ack så... Ni kan lika väl lägga ner Gold BA... skillnaden mot Silver är nu nästan obefintlig.

Existerande bokningar drabbas inte. Då skulle dom begå kontraktsbrott.

Kommunikationen runt detta är väldigt usel, men om det innebär bättre, allmän tillgänglighet finns det inte en liten "silver lining" här? Självklart är det per biljett blir det dyrt :( men om det blir bättre tillgänglighet kan det i längden vara positivt.

Men jag håller med att om man inte åker tokmycket så suddas fördelen med Guld bort snart utöver Galleries First..
 

Paby

Medlem
Det här är verkligen en sån enhancement att man blir alldeles trött på BA. Värdet av BAEC derailar, UAMP har gått samma öde till mötes senaste året. Snart är man väl tillbaka i slutsatsen att EB trots allt inte är så dåligt...

Avbokningsavgift hade varit en sak för att stävja "ifall-att-bokningar" om dom ser många såna, men att samma avgift gäller ändringar är botten.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Jag bumpar denna lite.

Vad at det som galler nu? Jag tycker inte att texten pa BA's sida ger ett klart svar, dock misstanker jag att det kostar. Funderar just nu pa att boka en resa men behover eventuellt avboka den.
 

Dr. Miles

Expert

nissefalk

Medlem
Jag bumpar denna lite.

Vad at det som galler nu? Jag tycker inte att texten pa BA's sida ger ett klart svar, dock misstanker jag att det kostar. Funderar just nu pa att boka en resa men behover eventuellt avboka den.

Jag har 2 resor bokade nu i Maj funderade på att boka av dom , jag ringde och kollade vad det skulle kosta att boka av, mitt minne är inte världens bästa men tror det var 700SEK per biljett, kan också vara så att det var 700 SEK totalt, men, det är helt klart en avgift, jag är Gold.

Resorna ifråga var med partners , en med LAN och en med Qantas, nu bokade jag inte av till sist men vill som sagt minnas att det var avgifter som ovan.

EDIT, Ser Dr. Miles post nu och det var då 350 SEK per biljett dom sa till mig på telefon
 

JacobGBG

Medlem
Det verkar som flygbolagen alltmer går mot att ha ett premium tier och nedanför det endast kosmetiska. Man tjänar ej längre i lojalitet på de som hamnar på mellannivå.
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som flygbolagen alltmer går mot att ha ett premium tier och nedanför det endast kosmetiska. Man tjänar ej längre i lojalitet på de som hamnar på mellannivå.
Många amerikanska flygbolag erbjuder avgiftsfritt vid avbokning/ombokning till deras högsta stausmedlemmar (t ex 1K på United, Executive Platinum på American, Diamond Medallion på Delta).

Problemet på de stora bonusprogrammen är att det finns en hel del antal guldstatus medlemmar, så om de erbjuder avgiftsfri avbokning/ombokning så försvinner ganska många awardplatser bara för att de vill säkra platsen.

Tänk på att SAS EuroBonus erbjuder gratis avbokning och ombokning för liten kostnad (150 SEK per person), men de klarar än så länge då de inte har så många medlemmar som andra stora bonusprogram.

Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

trekker

Medlem
Som jag misstankte alltsa, riktigt uselt. Har bokat en halv resa men kan inte fa till sista benet, om jag inte far till det innan 24 timmars passerat far det alltsa bli en 24 timmarsavbokning - om dom ens tillater detta.
 
Toppen