Senaste nytt

Guld till Diamant - värt mödan?

MXP

Medlem
God morgon!

Ett mycket aktivt resår har fått fortsätta och såhär i slutet på juli har jag insett att jag nu är ungefär 500 poäng ifrån att nå Eurobonus Guld-nivån för första gången. Det bör alltså ske nästa gång jag får mina 1000 månadspoäng från Mastercard. Guld har trots allt varit målet det här året och ska utnyttjas en hel del under resor över hösten och vintern.

Därtill är jag i en position där även Diamant-status är nåbart under 2019 om med lite arbete. Det är nämligen så att mitt AmEx-Elite införskaffades för två år sen i december månad (korkat men då utan tanke på något egentligen) vilket innebär att jag än idag får mina statusgrundande poäng på Eurobonuskontot först i december. Då min kvalificeringsperiod är januari till december så hamnar såklart dessa lite snett men ger mig samtidigt en god möjlighet att ge mig på nästa nivå.

Så som verkligheten ser ut just nu har jag 44000 baspoäng, med 6000 kvar att få genom Mastercard samt 20.000 att få genom mitt AmEx-elite. Vilket innebär att jag skulle behöva tjäna in ungefär 20.000 poäng under hösten för att nå hela vägen till Diamant. Jag har under några dagar sökt information om det skulle vara värt jobbet och kostnaden det skulle bli - jag gissar att jag har flygresor för ungefär 5000 poäng inbokade i höst och vinter just nu.

Min fråga blir därför till er som är mer erfarna om det just är värt jobbet för de sista uppgraderingarna Diamant innebär? För att ge en liten bild av det hela:
- Flyger oftast med SAS och andra *A bolag, både privat och i jobbet. Då Economy eller SAS Plus.
- Har oftast sambon med mig på resorna och även hon bör troligen nå Guld inom ett par månader under hösten.
- Från och med i år bokar vi tre eller fyra bonusresor via 241 varje år samt att vi oftast reser med åtminstone två bagage.

All guidning uppskattas.
 

varva77

Medlem
Är som du säkert vet inte jättestor skillnad mot guld. Det jag uppskattat mest är lounge vid ankomst, att kunna ge ett guldkort till väl vald och de events som varit. Nu verkar iof eventsen hänga löst. Varken Diamondeventet, luciakonserten eller Gröna Lund (även som guld men var ju mer eller mindre garanterat vid Diamond) blev ju av. Uppgraderingar är alltid uppskattat och har hänt titt som tätt dock väldigt få PLUS->Business men relativt sett många Eco->PLUS, dessa skulle ju mycket väl kunna hänt som guld också så frågan är hur många som berott på Diamondstatus.
Värt att lägga några större pengar för att nå Diamond? Ytterst tveksamt. Någon enstaka plusgrade till lägsta pengabud inom europa, alternativt välja någon mer poänggivande rutt/bokningsklass om man ändå skall ut och åka och relativt nära gränsen är det jag själv gör. Skulle jag vara tvungen att jaga in sista 2-3000 poängen skulle jag nog göra det som krävdes. Kommer du att flyga mycket long haul det året du är Diamond skulle jag säga att det kan vara värt mer pga courtesy uppgraderingar som jag tycker har relativt högt värde.
 
  • Gilla
Reactions: MXP

Hachans

Medlem
Nä, inte värt det. Hade skippat att jaga Diamond faktiskt eftersom du är så långt ifrån det. De pengarna du lägger på att jaga Diamond kan du lägga på trevligare flygupplevelser de få gånger du faktiskt flyger istället och du behöver inte lägga pengarna på SAS. I stort sett alla förmåner du får genom kortet kan du ju köpa dig till.

Låt inte flygbolaget styra hur du flyger, utan behåll kontrollen.
 

jsn

Medlem
Utöver fördelar som redan nämnts finns även soft-landing till guld om man inte kvalar guldgränsen året efter. Vet du med dig att du kommer flyga mindre under det året men sedan mer igen kan detta vara något att ta i beaktande.
Annars är det mest hur stark vill-ha-faktorn är som får styra :)
 

MXP

Medlem
Nä, inte värt det. Hade skippat att jaga Diamond faktiskt eftersom du är så långt ifrån det. De pengarna du lägger på att jaga Diamond kan du lägga på trevligare flygupplevelser de få gånger du faktiskt flyger istället och du behöver inte lägga pengarna på SAS. I stort sett alla förmåner du får genom kortet kan du ju köpa dig till.

Låt inte flygbolaget styra hur du flyger, utan behåll kontrollen.

Det är lite så jag funderar också och hur mycket jag än letat är det nog egentligen bara soft-landningen för 2021 som möjligen är värt något nämnvärt precis som jsn skriver. Men det bör lösa sig i vilket fall. Tack för hjälpen.

Utöver fördelar som redan nämnts finns även soft-landing till guld om man inte kvalar guldgränsen året efter. Vet du med dig att du kommer flyga mindre under det året men sedan mer igen kan detta vara något att ta i beaktande.
Annars är det mest hur stark vill-ha-faktorn är som får styra :)

Jag har förstått att soft-landningen kan vara skön att ha, som det ser ut just nu kommer troligen flygandet vara detsamma nästa år så bör inte vara några problem att fortsätta nå guldnivån.
 

Canadien

Medlem
Fast soft landing kvalificerar ju inte dig till EBG for (SAS) life, och har du väl skaffat ett guld vill du nog jobba för att ha kvar det.

Jag kör numera bara medvetet upp till EBG, därefter BAEC till silver eller kanske guld, skulle man trilla över Diamond så må det vara hänt men det är inte drivande, inte ens med relativt mycket longhaul.
 

Bryant

Medlem
Hur ser din familjesituation ut? Kan vara värt att ge respektive ett guldkort. Är ni fler i familjen så ger det loungeacess till totalt 4 pers.

Sen får du fundera över om det är värt pengarna och tiden borta från familjen?
 
Har haft Diamond sen starten, om man reser mycket ekonomi är det praktiskt att kunna få Courtesy Upgrades och vatten/smoothie/etc. gratis. Att slippa bokningsavgift och att poäng inte går ut är praktiskt om man samlar på sig en jäkla massa poäng. Goodie bag och att ge bort guldkort ger ju inte så mycket reellt värde tillbaka.

Mitt resande har gått ned till bara några gånger i månaden i europa, så jag kommer inte att behålla det, men det är ingenting jag tror jag kommer att sakna. Om man inte reser mycket ser jag ingen anledning att sträva efter det.
 
Toppen