Senaste nytt

Guide: Uppgradera SAS Longhaul via Star Upgrade med Eurobonuspoäng

lorimar

Medlem
Precis, det avser om-biljetteringen. Nåja, låter som om det bara är att invänta incheckningsdisken. Glad att jag har gott om tid.
 

agehall

Medlem
Behöver man röra EB-poängen när man biljetterar om? Det är ju alltså en resebyrå B-klass vanlig Plus, som blivit uppgraderad till I-klass, men biljetten ställdes inte ut korrekt. Antar att du har rätt och att det är SAS som måste lösa detta, troligen på flygplatsen vid incheck då de tagit över.
Fast det är ju själva uppgraderingen. En resebyrå kan givetvis biljettera om, men om de inte följer uppsatta regler så kan det bli en väldigt dyr affär för dem och vad jag vet har inte SAS några procedurer för att låta resebyråer uppgradera folk på detta sätt. Det är något SAS sköter.
 

Linda79

Medlem
Detta är en funktion som jag tror är lite okänd, de flesta använder nog PlusGrade för uppgraderingar med Eurobonuspoäng. Jag gillar dock inte alltför mycket överraskningar så jag föredrar att vara säker på att en uppgradering går igenom ifall jag inte känner för att resa ekonomi.

Grundkrav för att kunna uppgradera med Star Upgrade-funktionen på SAS hemsida är att man har en biljett i rätt klass, samt att det finns award Business-platser på avgången i fråga. Jag behövde boka en resa till södra USA i början av 2019 och kollade således upp ifall det fanns business awards tillgängliga på någon SAS US-flight på mina tänkbara hemresedatum. Det fanns från Washington och Chicago på ett av de tänkta resdatumen. Routingen via Washington var lite tight, och tar hellre ett längre stopp i Chicago för att prova nya Polarisloungen, även om Chicago är notorisk för problem vintertid...

Dubbelkollade både SAS award-sökning och Expertflyer för att verifiera att det fanns business award på sträckan och mitt datum

Visa bifogad bild 81029

Efter att lämplig routing hittats via ITA Matrix så ringde jag SAS och bokade in resan. Ekonomi på ditresan och B-klass Plus Saver på hemvägen, på samma avgång där jag hittat I-klass Business award availability. Så fort bokningen gått igenom så gick jag in på mina Eurobonussidor och valde Upgrade-Upgrade On Star Alliance - Upgrade Now

Visa bifogad bild 81027


På nästa sida står biljettkraven, Y, S eller B-klass SAS Plus är det som går att uppgradera på detta vis. Kostnaden är 35.000p för Nordamerika och 50.000p för Asien. Priserna är tydligast beskrivna på den engelska versionen av sidan

Visa bifogad bild 81028

På denna sida får man längre ned fylla i information om filghten man vill uppgradera, ett gammalt hederligt Classic-GUI som är lite meckigt att använda.

Visa bifogad bild 81030

PNR, Ticket number, EB-nummer och flightdata ifyllt. Sedan är det bara att klicka på Continue, vänta något 20-tal sekunder och hoppas på att månen är i rätt fas. Det är tyvärr inte 100%-igt att det fungerar, ibland får man "Error -135 No Seats Available" trots att det ska finnas awardplatser men tillräckligt ofta fungerar det för mig. Det går ju alltid att avboka sin biljett inom 24h ifall det inte skulle fungera, och boka en annan rutt och prova där.

Om allt går väl så får man upp en bekräftelseruta, och sedan ett OK om att uppgraderingen är utförd.

Visa bifogad bild 81031

Sedan är det bara att gå in och välja en bra sittplats och se fram emot löjromen på hemvägen :)

Visa bifogad bild 81032

Priset för denna resa blev ca 13.000 SEK + 35.000p (Go på ditvägen, Plus på hemresan - uppgraderad till Business). Hyffsat dyrt men så är det med SAS om man bara stannar 4 arbetsdagar på destinationen.

Poängintjäningen på hemvägen blir enligt bokad klass, d v s B-klass Plus Saver.

Hej
Tack för bra guide! Jag har några frågor och ber om ursäkt i förväg ifall mina frågor är väl simpla eller använder fel terminologi, är ganska ny på detta!

Kollar efter award/upgrade-flights på Expertflyer. Om inte avgången (SQ361 den 5 mars) som jag söker för att uppgradera kommer upp betyder det då att det inte finns någon möjlighet? Enligt Expertflyer finns det tillgängliga platser i business class iaf. Någon som vet om Singapore Airlines släpper biljetter för upgrade med eurbonuspoäng?

Jag har försökt att uppgradera via sas.se (upgrade star alliance) men får ett felmeddelande som säger att det inte går att uppgradera just nu var vänlig försök senare. Det anges även en felkod som jag inte kommer ihåg nu men som enligt en person på chatten på sas.se betyder att det är fel bokningsklass alt inte finns några platser. Kan ju tycka att det vore bättre att de skriver ut vad anledningen är istället för en felkod och ett meddelande som man inte blir klokare av, lika så om det är fel bokningsklass jag har då är det ju ingen anledning att försöka senare.

Ang bokningsklass, så har de personer som jag vill upgradera bokningsklass P (flyger premium economy). På ett ställe på sas hemsida så står det att den bokningsklassen inte går att uppgradera för Singapore airlines men på ett annat ställe så står det att bokningsklassen är giltig för uppgradering från okt 2018. Har ringt till Sas och fått två olika svar varav det senare kändes mest pålitligt och enligt den informationen så gäller bokningsklassen så länge som det inte är code share. Kan tillägga att de jag pratade med inte alls verkade bry sig om att de lämnar olika information på deras hemsida :)

Efter det jag beskrivit ovan, tror dudet är möjligt att det finns möjlighet för upgrade eller ska jag bara sluta lägga tid på detta? :)
 

Canadien

Medlem
Hej
Tack för bra guide! Jag har några frågor och ber om ursäkt i förväg ifall mina frågor är väl simpla eller använder fel terminologi, är ganska ny på detta!

Kollar efter award/upgrade-flights på Expertflyer. Om inte avgången (SQ361 den 5 mars) som jag söker för att uppgradera kommer upp betyder det då att det inte finns någon möjlighet? Enligt Expertflyer finns det tillgängliga platser i business class iaf. Någon som vet om Singapore Airlines släpper biljetter för upgrade med eurbonuspoäng?

Jag har försökt att uppgradera via sas.se (upgrade star alliance) men får ett felmeddelande som säger att det inte går att uppgradera just nu var vänlig försök senare. Det anges även en felkod som jag inte kommer ihåg nu men som enligt en person på chatten på sas.se betyder att det är fel bokningsklass alt inte finns några platser. Kan ju tycka att det vore bättre att de skriver ut vad anledningen är istället för en felkod och ett meddelande som man inte blir klokare av, lika så om det är fel bokningsklass jag har då är det ju ingen anledning att försöka senare.

Ang bokningsklass, så har de personer som jag vill upgradera bokningsklass P (flyger premium economy). På ett ställe på sas hemsida så står det att den bokningsklassen inte går att uppgradera för Singapore airlines men på ett annat ställe så står det att bokningsklassen är giltig för uppgradering från okt 2018. Har ringt till Sas och fått två olika svar varav det senare kändes mest pålitligt och enligt den informationen så gäller bokningsklassen så länge som det inte är code share. Kan tillägga att de jag pratade med inte alls verkade bry sig om att de lämnar olika information på deras hemsida :)

Efter det jag beskrivit ovan, tror dudet är möjligt att det finns möjlighet för upgrade eller ska jag bara sluta lägga tid på detta? :)

Det är säkert så att det inte finns några business Awards tillgängliga just nu. Sätt en alert i Expertflyer på award/upgrades på den flighten så får du mail ifall det skulle öppnas upp. Att SQ har lediga platser till salu för cash har ingen större betydelse på om det finns awardplatser.
 

lorimar

Medlem
Precis, det avser om-biljetteringen. Nåja, låter som om det bara är att invänta incheckningsdisken. Glad att jag har gott om tid.
Okej, med facit i hand - jag hade ett envist felmeddelande kring min bokning hela tiden. Kunde (som förväntat) inte checka in hemifrån, men på flygplatsen var det inga som helst problem och det säte jag lyckades välja via Classic-sidan (2A) blev mitt.
Nu ser jag fram emot 11 timmar i C mot San Francisco! :)
 

krasnyj

Medlem
Hej!

Sitter och kollar efter resor med SAS till EWR men på deras hemsida så får jag endast A,P klass i SAS Plus. Hur skall jag gå tillväga för att finna B,S eller Y klass som jag sen kan uppgradera med EB via *A?
 

Canadien

Medlem
Hej!

Sitter och kollar efter resor med SAS till EWR men på deras hemsida så får jag endast A,P klass i SAS Plus. Hur skall jag gå tillväga för att finna B,S eller Y klass som jag sen kan uppgradera med EB via *A?

Kolla på Expertflyer om det finns B. S&Y brukar vara snordyra. Ring sedan SAS och boka. Brukar vara gratis om man nämner att det inte gick att boka online.
 

krasnyj

Medlem
Tack för tipset. Ringde och kollade med SAS och just i Plus får man själv inte välja klass vilken man kan i ekonomi samt business.
Billigaste SAS Plus där *A upgrades funkar är B och den kostade i 14K T/R mot 8,5K i A/P klass.

Frågan är om man vågar köra A/P och sen buda for Business via auktionen..
 
Toppen