Senaste nytt

[Guide] Hur man laddar WeChat Pay saldot genom PayPal (kreditkort)

Dr. Miles

Expert
WeChat Pay (微信支付) är väldigt smidigt betalningssätt när man befinner sig i Kina.
I stort sett, man kan betala med WeChat Pay överallt i Kina nuförtiden. Även på gatukiosk.

Man kan registrera chatfunktion WeChat (微信) utan problem med svenskt (eller icke kinesiskt) mobiltelefonnummer, men WeChat Pay kräver i normalt sett ett kinesiskt mobiltelefonnummer (+86) och ett bankkonto i Kina, vilket försvårar utländska turister att använda WeChat Pay.

Jag sökte på internet och testade fram hur man laddar WeChat Pay saldot genom PayPal och jag har lyckats att ladda 692 CNY (100 USD) med den metoden, därför vill jag dela min erfarenhet med er.


1, Ladda ner WeChat från AppStore eller Play Store.
2, Registrera ditt svenskt mobilnummer (eller annat ditt huvudmobilnummer) för WeChat.
3, Starta WeChat appen.
4, Du ser inget som heter "Wallet" än. "Wallet" behövs för att kunna ladda WeChat Pay saldot.
5, Längst upp till höger i appen, det finns "+" ikon. Om du trycker på den så kommer upp en meny.
6, Välj "Money".
7, Här kan du lägga till ditt kreditkort (spelar ingen roll vilket lands).
8, Det här är inte för att kunna ladda WeChat Pay saldot, utan validering av WeChat kontot.
9, Efter lyckad validering av kontot, får du "Wallet" i huvudmenyn "Me" i WeChat appen.
10, Go till "Wallet" -> "Money" -> "Receive Money".
11, Där får du Q R kod för ditt WeChat Pay saldo. Detta behövs för att ta emot pengarna till ditt WeChat Pay konto.
12, Tryck "Save Payment Code"
13, Ditt WeChat Pay Q R kod sparas i din mobil. Om det är Android, sparas bilden under "/tencent/MicroMsg/WeChat/" i din telefons minne.


14, Det finns en internettjänst som heter Swapsy (www.theswapsy.com).*
(* Swapsy erbjuder varvning och både värvare och den som blev värvad får 500 Swapsy poäng.)
15, Du kan växla USD till CNY och du kan välja ett PayPal konto för betalning i USD och ett WeChat Pay konto för mottagning av CNY.
Swapsy är ungefär som TransferWise. Det är en matchingsite för dem som vill växla pengarna mellan USD och CNY.

Man behöver att registrera sig till Swapsy och verifiera dig genom att ange:
  1. ditt mobilnummer.
  2. ladda upp en sida av ditt pass samt en selfie-bild där du visar både ditt ansikte och ditt pass.
Sedan behöver du att registrera ditt WeChat Pay konto genom att ladda upp bilden av ditt WeChat Pay kontos Q R kod (läs fas 13).
Du behöver också att registrera ditt PayPal konto om du vill genomföra växling av USD/CNY.

Efter lyckad verifiering av ditt Swapsy konto, du får 400 Swapsy poäng.
16, Logga in i Swapsy och välj "Swap".
17, Sedan välj USD för "Currency I will send:" och CNY för "Currency I will receive:"
Screenshot20181014 02 Swapsy.png

18, Sedan välj PayPal för "E-wallets to send USD:" och WeChat Pay för "E-wallets to receive CNY:".
Screenshot20181014 03 Swapsy.png

Vid växling av 100 USD till CNY (kursen varierar), konsumerar du 300 Swapsy poäng så första gången behöver du inte att köpa Swapsy poäng.
Screenshot20181014 04 Swapsy.png

Vid växling av 500 USD till CNY, konsumerar du 500 Swapsy poäng i så fall behöver du köpa till Swapsy poäng (500 Swapsy poäng = 5 USD).
Screenshot20181014 05 Swapsy.png

19, När du har tryckt på "Yes" för matching mellan USD/CNY, börjar matchingprocessen.
Screenshot20181014 06 Swapsy.png

20, När Swapsy har hittat en person som vill matcha/växla USD/CNY med den växelkursen, får du ett e-mail/SMS.
21, Logga in i Swapsy och få uppgifter om motparten (e-mail adress för PayPal samt transaktionskoden).
22, Logga in i PayPal och ordna "Transfer" till motparten. Glöm inte att skriva transaktionskoden i meddelandefältet.
23, När du har skickat pengarna till motparten, rapporterar du överföringen till Swapsy.
24, Du får ett meddelande på ditt WeChat appen att du har erhållit pengarna till ditt WeChat Pay kontot.
25, Kontrollera ditt WeChat Pay saldot.
26, Om du har fått den summan du skulle ha fått enligt Swapsy, meddelar du detta till Swapsy och avslutar matching.


Det är visserligen omständligt och och det kostar extra (om man inte redan har USD i ditt PayPal konto), men jag är glad att jag har hittat ett sätt att ladda WeChat Pay saldot från Sverige med svenskt kreditkort.
 
Last edited:
Nu har jag ännu inte testat det verkligen går att betala i Kina, men ungefär en månad sen kunde jag lägga till mitt SAS Mastercard i Wechat Pay.

Det efter tidigare använt tredjepart tjänster för att ladda mitt Wechat Pay.
 

Dr. Miles

Expert
När man väl har fått WeChat Pay kontot, kan man också växla din USD i kontant till CNY i ditt WeChat Pay konto genom att erbjuda detta till en kines (eller någon annan) som har WeChat när du är i Kina.
Bara komma överens vilken växelkurs ska gälla och betala kontant till denne när du har fått pengarna till ditt WeChat Pay konto.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag ännu inte testat det verkligen går att betala i Kina, men ungefär en månad sen kunde jag lägga till mitt SAS Mastercard i Wechat Pay.

Det efter tidigare använt tredjepart tjänster för att ladda mitt Wechat Pay.
Jag kan bekräfta att det inte går att betala med SAS EuroBonus MasterCard (svenskt) i WeChat Pay.
Det fungerar som validering av kontot, inte som betalningsmedel.

Prova att ladda WeChat Pay saldot med SAS EuroBonus MasterCard, du får nog ett felmeddelande.
 

Dr. Miles

Expert
WeChat Pay fungerar väldigt smidigt överallt i Kina.
Enda tillfället mitt WeChat Pay inte fungerade var betalning av biljett på bussen genom WeChat Pay.
Egentligen ska det (腾讯乘车码 : Tencent Ride) fungera men mitt WeChat Pay kontot är verfierade genom utländskt (icke kinesiskt) kreditkort därför det inte gick att betala.


Ett annat tips.

När man har väl skapat WeChat Pay konto (Wallet), kan man snacka med valfri kines (enklast med taxichauffören) och be denne att skicka pengarna till ditt WeChat Pay konto och sedan betala lika mycket pengar i kontant till denne.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag ännu inte testat det verkligen går att betala i Kina, men ungefär en månad sen kunde jag lägga till mitt SAS Mastercard i Wechat Pay.

Det efter tidigare använt tredjepart tjänster för att ladda mitt Wechat Pay.
När jag var i Kina sist, använde jag WeChat Pay flitigt och jag kan bekräfta att det inte går att betala med icke-kinesiskt kreditkort, även om det går att registrera kortnummer i profilen.

Screenshot (2).png
 

danielhog

Medlem
Är det någon som har testat det här i närtid?

När jag försöker gå in under ”receive money” så får jag ett felmeddelande att jag behöver kinesiskt bankkort för att kunna verifiera min identitet.

Någon som har förslag på work around?
 

RobHK

Medlem
Det är galet att i ett land där kontanter och kreditkort är påväg att försvinna, så skapar man ingen möjlighet för turister att betala med de nya betalsätten. Kina är faktiskt ett extremt turistovänligt land, med dess extremt dyra Visa, som nu även i affärssammanhang måste förnyas var 6e månad. Det är som att det inte vill ha turister som besöker?
 

danielhog

Medlem
Glädjande nyheter är att sen ett kort tag finns både alipay och Wechatpay nu för turister, lysande för oss som kuskar runt i kina :)

WeChat Pay and Alipay launch service for foreigners visiting China - CNN

Hur wechatpay laddas vet jag inte då jag inte hunnit undersöka det, men troligtvis är doktorns guide ovan inte längre praktisk. Jag kan försöka skriva ihop en kortare guide vid tillfälle, annars finns det gott om råd via google.

Alipay, shofu bar uttalas det på kinesiska, kan vara bra att säga i taxi eller liknande så förstår chauffören. Du betalar genom att scanna en Q.R-kod eller låta butiken scanna din Q.R-kod. Du måste alltid bekräfta betalningen på din telefon med en kod, ungefär som bank id. Det går att använda face-id eller fingeravtrycksläsaren på telefonen istället.

Ladda ned appen Alipay och registrera dig genom mobilnummer, passnr, visum och liknande info. Om det går med transitvisa är okänt för mig.

1. Ladda ned appen
2. Registrera konto
3. Klicka på ”tour pass”
4. Välj summa och registrera ditt kort
5. Påfyllt
6. Betala genom att är du öppnar appen, välj ”tour pass”, sedan längst ned väljer du mellan ”payment Q.R code” eller ”scan to pay”

Fungerade med svenskt Mastercard, köpet blev först nekat men efter öppning av internetköp gick det bra.

Rent praktiskt så är det ett prepaid-kort man köper från bank of Shanghai som är giltigt i 90 dagar och kan laddas med upp till 2000 RMB i taget, därefter går det att fylla på. Jag fyllde på i mindre omgångar än så. När 90 dagar gått ska det göras ett återköp av kvarstående saldo till tidigare använt bankkort, om det fungerar vet jag inte förens februari.

I Alipay står det att tjänsten är kostnadsfri fram till 31/12 2019.
 
Last edited:
Toppen