Senaste nytt

[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag

RickardG

Medlem
Man får inte vara kräsen när det gäller så många businessbiljetter med SAS så egentligen vilken destination som helst, och när som helst på året, även open jaw skulle funka bra. Självklart föredrar vi som de flesta andra New York eller Los Angeles så vi kan få direktflyg, alternativt Miami eller San Francisco men som sagt, 4 eller fem biljetter gör det inte lätt.
Jag hittar inget bra verktyg att söka med som för det effektivt. Varken trollerilådan eller award nexus funkar.
 

Canadien

Medlem
Nej för SAS Business är det tragglande med deras egen sida som funkar bäst. Du kan prova att söka one-way med United och markera 'direct flights only' Det tar några timmar att scanna av en destination dock. Att hitta mer än 2 platser med SAS kräver dock att du söker ofta, helst flera gånger om dagen i ett par månaders tid. Förra sommaren hittade jag 4 t o r till New York I Juli ca 2 mån före avresa. Fanns då bara på ett specifikt datum i Juli ut från Stockholm (via OSL) och bara på ett specifikt datum tillbaka. Så man måste vara väldigt flexibel på när man vill åka.

Har du expert flyer så kan du testa att sätta alerts på Business Awards, osäker på hur bra det funkar med SAS men värt att prova.

Till USA så är det Chicago, Washington och Newark som är störst chans. San Francisco och Los Angeles kan du nog glömma tyvärr. Mot Asien verkar Peking och Shanghai vara de lättaste. Tokyo i princip omöjligt.
 

mha321

Medlem
Expertflyer alerts fungerar utmärkt för sas business. Har dock aldrig provat att sätta alert på mer än 1 tillgängligt säte, men där funkar det utmärkt.

Sedan ska man aldrig sägs aldrig. Lax fick ju ett par veckor med 8 platser varje dag nu i februari/mars som dök upp sent i höstas. (varav jag snabbt tog en tack vare Expertflyer och fick direkt istället för via Denver - men de låg kvar ganska länge, så jag är inte lika säker på att det var ett misstag som jag var i början)
 

RickardG

Medlem
Jo det händer någon enstaka gång att det dyker upp 4-8 platser för SAS business, jag har sett det till såväl Boston som New York, Miami och Los Angeles. Som sagt tar det timmar att scanna manuellt och eftersom man måste göra det frekvent blir det ett heltidsjobb.
Jag har aldrig sett behovet av Expertflyer tidigare, men det här kanske är ett läge där det fyller en bra funktion för mig, inte minst med tanke på att det blir så mycket dyrare i poäng och kronor om jag inte flyger SAS.

Kan någon bekräfta att det fungerar med alerts för SAS business med flera platser?
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom första inläggets första exempel handlar om Ethiopian Airlines så förmodar jag att det som visas på Uniteds sida stämmer bra med vad som går att boka.
Jag har sneglar på höstlov på Seychellerna, 2 vuxna 2 barn(9/13). Finns 4 business från Arlanda till Seychellerna med ET (787). Finns även 4 från Sey... /SEZ tillbaka till Frankfurt (A350). Sen får man ta sig till/från Arlanda/Frankfurt på lämpligt sätt.
Har två Amex 50% kuponger som kan användas.
Bör jag. Jag förmodar att jag kommer behöva göra två bokningar, 1 vuxen+barn i varje bokning med hjälp av Tallinn.

Detta förmodar jag kommer fungera? Under förutsättning att United visar rätt tillgänglighet?
Vänligen ställ inga programspecifika frågor i den här tråden.
Det finns flera trådar om hur man bokar bonusresor med SAS EuroBonus poäng.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill bara påminner er igen om "Tillgängligheten som visas på United.com gäller för United Mileage Plus medlemmar".
Om ni använder något annat bonusprograms poäng, det är inte säkert att ni får samma tillgänglighet som visas på Uniteds webbsida.
 

Buffy

Medlem
Sitter och letar för 2 vuxna + 1 barn 2år (+infant i knä) till Phuket i mitten av nov - slutet av dec alt början januari,
På vägen dit är det inga problem att flyga Turkish som börjar flyga direkt från Istanbul den 17e juli. Men det verkar som de slutar med den rutten den 15e december. (och börjar igen den 15e januari)


Pratade med Tallin om Thais flygning i slutet på December till Stockholm och det finns två platser i C det datumet jag frågade om, hade hoppats att de skulle komma upp två nya platser när hon reserverat dem, men det gjorde det tyvärr inte =(

Det enda jag hittar från Phuket mellan den 30e dec och 6e Jan i C på EF eller United är via Peking, vilket inte känns så kul med en infant och en 2-åring. Jag vill ju inte bränna poängen på att flyga ekonomi hem =(
 

Brandten

Medlem
Sitter och letar för 2 vuxna + 1 barn 2år (+infant i knä) till Phuket i mitten av nov - slutet av dec alt början januari,
På vägen dit är det inga problem att flyga Turkish som börjar flyga direkt från Istanbul den 17e juli. Men det verkar som de slutar med den rutten den 15e december. (och börjar igen den 15e januari)


Pratade med Tallin om Thais flygning i slutet på December till Stockholm och det finns två platser i C det datumet jag frågade om, hade hoppats att de skulle komma upp två nya platser när hon reserverat dem, men det gjorde det tyvärr inte =(

Det enda jag hittar från Phuket mellan den 30e dec och 6e Jan i C på EF eller United är via Peking, vilket inte känns så kul med en infant och en 2-åring. Jag vill ju inte bränna poängen på att flyga ekonomi hem =(
Antar att du tänkte på Thai's säsongsavgång TG962/963 som inte hade plats. Om du ändå ska flyga TK's "direktflyg" (ett stop via IST från ARN) kan du ju kolla på TG960/961 också som blir lika många leg som dessutom (tycker jag) har bättre tider med långflyg på natten och ankomst på morgonen.

Observera att jag bara antog bas = ARN.
 

Henrik_B

Medlem
Sitter och letar för 2 vuxna + 1 barn 2år (+infant i knä) till Phuket i mitten av nov - slutet av dec alt början januari,
På vägen dit är det inga problem att flyga Turkish som börjar flyga direkt från Istanbul den 17e juli. Men det verkar som de slutar med den rutten den 15e december. (och börjar igen den 15e januari)


Pratade med Tallin om Thais flygning i slutet på December till Stockholm och det finns två platser i C det datumet jag frågade om, hade hoppats att de skulle komma upp två nya platser när hon reserverat dem, men det gjorde det tyvärr inte =(

Det enda jag hittar från Phuket mellan den 30e dec och 6e Jan i C på EF eller United är via Peking, vilket inte känns så kul med en infant och en 2-åring. Jag vill ju inte bränna poängen på att flyga ekonomi hem =(

Ha lite is i magen och vänta ett par dagar. Gjorde det för ett par år sedan, och fick så småningom ihop 4 platser på "Sällskapsresan" hem till Stockholm.
 
Toppen