Senaste nytt

Grundligt förhör vid incheckning, Delta - Är det vanligt ?

Valley

Medlem
Brukar väl finnas en bra baktanke med frågorna. Men det vore intressant att veta vad frågeställaren, som verkade så lagom road, får ut av svaren. Israelerna är ju rent sagt förjävliga på att snabbt utvärdera hur människor svara och uppträder när de får frågorna och lite till. Men denna i princip grabb ?
Tvivlar på annat än att han lärt sig frågorna utifrån och inte lägger så värst mycket vikt vid svaren. Men man kan ju bedra sig. Han kan ju vara väldigt utbildad inom området, fast det inte syns
 

Jockezona

Medlem
Sista jag och familjen flög till staterna så tyckte tjejen vid bagagedroppet på GOT att det var lite bagage vi hade med oss medans customs på JFK inte frågade något alls. Omvänt scenario mot hur det brukar vara de andra gångerna man flugit dit.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte man ska underskatta frågeställarna, men det finns nog ett flertal där som är långt ifrån överkvalificerade (till skillnad från Israeliska säkerhetstjänsten som har hand om El Al flygningar).

Antar att flygbolagen outsourcar tjänsten och får kvaliten därefter.

Min känsla är att de som de främst kan fånga upp är personer som inte medvetet utsätter sig för fara genom att pojkvänner/flickvänner planterar farliga saker i baggaget. De kanske får en tankeställare och kommer på att de helt plötsligt ombads att ta med två tonerkassetter till USA.

I Bryssel (eller Frankfurt) innan en AA-flight var det en man som svarade något i stil med "Why do you ask? Why do you want to know this" på varje fråga. Han fick följa med till ett annat rum... Vet inte om han kom med flyget.
 
Jag förstår att det kan vara "jobbigt" eller "irriterande" att svara på dessa frågor. Men personligen så ser jag gärna att det ska vara en fortsatt hög säkerhet på flygplatser och sådana frågeställningar välkomnas i min värld.

Åker ni någongång från Telaviv så kommer ni får ett gäng frågor.Första frågan är alltid: "Har du fått brevet vi har skickat till dig". Svara gärna JA på den och se vad som händer ;)
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Jag förstår att det kan vara "jobbigt" eller "irriterande" att svara på dessa frågor. Men personligen så ser jag gärna att det ska vara en fortsatt hög säkerhet på flygplattser och sådana frågeställningar välkomnas i min värld.

Om det bidrar till ökad säkerhet är ju väldigt beroende på huruvida den som ställer frågorna är utbildad eller inte, vet de inte vad man ska kolla efter så påverkar det säkerheten minimalt, det är ju faktiskt så att även de som har ont uppsåt tränar på att svara på de frågor som kommer så det krävs lite av den som skall göra bedömningen utifrån 5 frågor som i princip är ja/nej-frågor...
 

nilsson

Medlem
Att åka till Seattle på en långweekend ensam med agendan att åka till Boeing och Museum of flight räckte för att skicka mig till kontroll av väskorna vid ankomst. Att jag kom i Lufthansa First var ingen som helst förmildrande omständighet.

Kontrollen av väskor är främst baserad på i förväg framslumpade listor.
 

AABack2ARN

Medlem
Sakerhetspersonalen hos AA i torsdags vid incheckningen i London var minst sagt ointresserad av sitt jobb och satte dit den lilla klisterlappen och det enda han sa var att vi inte far vara mer an 90 dagar i USA pa ett ESTA. Inga fragor avseende elektronik eller var vaskorna varit.
 
Toppen