Senaste nytt

Groupon Deal. 269 kr. + skatter inom Europa.

Khitan

Ny medlem
Hey!
Blev medlem enbart för denna tråd :p

Jag är 99% säker att de flesta här har mer erfarenhet än mig ang flygturer, så jag tänkte ställa några frågor och hoppas på ett eller annat svar:

1) Vad är billigt flyg till Madrid? Självklart beror det på vilken säsong vi pratar om, men vad anses ändå som billigt tur-och-retur till just Madrid? (1-2 veckor). Det var ett tag sedan jag sist flög, och då var det inrikes.

2) Vad jag har förstått av dealen så köper man en värdecheck (269kr) och sedan gör man ytterligare ett köp i form av ett tur-och-retur-flyg från något av de flygbolag airfast-ticket har partnerskap med? Detta skall alltså vara billigare än hos andra ställen.

Jag gjorde en liten analys igårkväll och kom fram till:

SAS 4-15 juni
938+868 = 1836 kr

Lufthansa 5-12 juni
782+708 = 1490 kr

Liberia 5-12 juni
(står ej dag/pris) = 1271 kr

RyanAir 5-12 juni
UTAN BAGAGE, 15kg, 1 st:
396+396 = 792 kr
MED BAGAGE, 15kg, 1 st:
792+440= 1232 kr(!)

Om nu fråga 2) stämmer, så fick jag följande:
Liberia 5-12 juni
269+624 = 893 kr
Lufthansa 5-12 juni
269+694 = 963 kr

Med andra ord så blir det ~300kr billigare med dealen ifall jag vill flyga till Madrid än om jag köper utan (om vi bortser från bagage så är RyanAir det billigaste alt.)

Är det här ett "kap"? Hur blir det om man tar en sista-minuten resa, de borde väl vara billiga men o andra sidan är det väl uteslutande enkelresor de erbjuder?
Har prövat andra datum fram mot sommaren -12, Liberia priset ligger även då på ~900kr så tror inte det blir någon chockhöjning/sänkning på priset..men som sagt, jag flyger sällan så jag vet inte riktigt om det är värt allt besvär etc.

Tack.
ps. Då jag är student vet jag inte ifall det finns "kap"-rabatter att gå på, som kanske gör hela det här inlägget meningslöst..men skulle ändå uppskatta svar :p ds.
 

tourist

Medlem
Välkommen!

Jag kan inte svara på om det är smart att utnyttja groupon-erbjudandet, jag tror att jag sälv skulle vara ganska avvaktande ifall det handlar om att tjäna max 300:- jämfört med risken att inte kunna använda vouchern eller (hemska tanke! ;)) inte få poäng.

(Om någon frestar mig med en voucher som kan spara tusenlappar på en dyr business-biljett så skulle jag vara mer intresserad.)


Är det här ett "kap"? Hur blir det om man tar en sista-minuten resa, de borde väl vara billiga men o andra sidan är det väl uteslutande enkelresor de erbjuder?

ps. Då jag är student vet jag inte ifall det finns "kap"-rabatter att gå på, som kanske gör hela det här inlägget meningslöst..men skulle ändå uppskatta svar :p ds.

SAS är inte riktigt som de andra bolagen. Dels är de flesta biljetter inom Europa just enkelbiljetter (några undantag, jag tror att det var till Frankfurt och London (?), med "gammaldags" t/r-prissättning har dock nyligen återkommit), och dels erbjuder man just Sista Minuten för ungdomar under 26.

P.S. Du menar nog Iberia. :)
 

Khitan

Ny medlem
haha, jo Iberia låter lite mer lokalt än Liberia :p men tack för svaret, jag tror jag går på samma spår och säger nej till värdechecken. Jag har ändå inga planer att bege mig någonstans närmsta halvåret, så jag har ingen brådska och det lär nog dyka upp ett eller annat lockande erbjudande tills dess.
 

Bryant

Medlem
Jag köpte en voucher. Den kommer att användas för en milerun(segmentrun) med SAS arn-cph-txl-cph-arn för runt 1100sek. Har dock inte bokat än, måste hitta ett datum :)
 

Mikael

Medlem
Jag noterar att denna "deal" har sålts närmare 10000 ggr i skrivande stund. Jag undrar om de som köper verkligen förstår hur stora skatterna och bränsletillägg är. 269:- för en Europaresa låter väldigt bra, och flygskatter kan ju inte vara särskilt höga kan de?
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om de som köper verkligen förstår hur stora skatterna och bränsletillägg är. 269:- för en Europaresa låter väldigt bra, och flygskatter kan ju inte vara särskilt höga kan de?

Det påminner mig om ANA Mileage Clubs bonusresor rabatt kampanj.
Denna kampanj är helt sågad av många ANA medlemmar i Japan. (Medlemmar i andra delar av världen är medlem bara för att använda ANA webbsida för att söka bonusresaplatser...:rolleyes:)
Kampanjen ger 2.000-4.500 miles rabatt beroende på om man har ANA kreditkort eller ej.

Men ANA debiterar bränsletillägg på bonusresor.
ANAs bränsletillägg är inget att leka med. Bara bränsletillägg på Tokyo-Frankfurt t/r biljett kostar ca 4.600 SEK.

Men även om, stor om, man fick flyga utan att använda en enda miles, behöver man får pröjsa ca 5.600 SEK för skatter och bränsletilägg. Det är dyrare än Finnairs (betald) kampanjbiljett som kostar ca 595 EUR inkl.skatter för Frankfurt-Tokyo t/r!
 

mevvan

Ny medlem
Jag är en utav många som köpte dealen, jag kan säga såhär dem lurar folk bara!!! Det enda du får är i princip inget. Man kan säga att du betalar i förväg bara. Så de binder upp dig att betala via sidan. Ett exempel är att jag gick in och kolla en biljett till Berlin. Den kostade 737 via groupon länken, dvs jag ska betala 737 kr extra. Fine tänker Jag men vill kolla vad biljetten egentligen kostar. Så går jag in på air Berlin där planet skulle bokas då kostar den 999 med alla skatter och tillägg. Så 999-269= 730. Vad tjänar Jag? Inget alls!! Fick till och med betala 7 kr extra. Betalar ju fortfarande fullt pris. Har även kollat andra flyg med och det blir samma sak. Jag tror närmare 12000 människor köpte dealen. De tjänade ungefär 2,5 miljoner på 24 timmar genom att fake utge en deal. Jag har reklamerat dealen för den är värdelös. Ringde även groupon och frågade vad man egentligen tjänade på dealen. Tjej som jag pratade med visste själv inte det. Hatar att bli lurad såhär fan.
 

Bryant

Medlem
För att du ska "tjäna" något på denna deal så måste du jämföra biljetterna före du köper. På de flesta flighter så är det ingen egentlig skillnad mellan denna deal eller att boka "vanliga biljetter. Jag kollade runt på ett antal olika alternativ innan jag själv beställde. Jag måste även tillägga att jag hade "pengar" innestående hos groupon som höll på att brinna inne.

Jag misstänker att en hel del av de som köpt denna deal kommer att känna sig lurade(om de börjar att jämföra priser) när de inser att de egentligen köpt en biljett till ordinarie pris. I dealen stod det dock 0% rabatt, men de har ju målat upp dealen som att du verkligen gör ett klipp.
 
Last edited:

mevvan

Ny medlem
För att du ska "tjäna" något på denna deal så måste du jämföra biljetterna före du köper. På de flesta flighter så är det ingen egentlig skillnad mellan denna deal eller att boka "vanliga biljetter. Jag kollade runt på ett antal olika alternativ innan jag själv beställde. Jag måste även tillägga att jag hade "pengar" innestående hos groupon som höll på att brinna inne.

Jag misstänker att en hel del av de som köpt denna deal kommer att känna sig lurade(om de börjar att jämföra priser) när de inser att de egentligen köpt en biljett till ordinarie pris. I dealen stod det dock 0% rabatt, men de har ju målat upp dealen som att du verkligen gör ett klipp.

Ja precis det är som du säger, såg också att det stod på dealen att man tjänar 0%. Allt såg jag efter att jag köpte dealen, visst jag ska reklamera den men jag blir bara så förbannad över hur man kan som du sa måla upp hela dealen som att det endast kostade 269. Visst det står längre ner att skatter och sånt tillkommer. Men jag fattar inte hur man kan köra ut en deal som ingen tjänar på. Förutom groupon själv. Som sagt ungefär 2,5 milj på 1 deal är inte dåligt. Har lite svårt att förklara mig men blir bara förbannad, lite komiskt faktiskt haha.. Värst var när jag ringde och prata med dem, inte ens tjejen i telefonen fatta vad jag syftade på..
 
Toppen