Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Sofia

Medlem
Jag hade ingen aning om visumregler för Bali/Indonesien innan jag läste denna artikel, men det tog mig mindre än 1 minut i googling att få tag på den information jag behövde. Lite eget ansvar är viktigt också.
Ja precis! När man åker till ett ställe man aldrig varit på tidigare tar man väl reda på så mycket som möjligt om det INNAN man åker. HUR man åker dit, regler som gäller osv. Det gjorde jag redan när jag var ung och skulle ge mig ut på egen hand för första gången, långt innan internet (tanten talar här ;) ) för att man skulle minimera risken för obehagliga överraskningar. Men det beror väl lite på hur man är uppväxt också kanske.

Känns lite som att jag öppnat en can of worms här, och kanske (troligen) framstår som elak och hjärtlös. Det är jag såklart inte :rolleyes:
 

Jonas C

Medlem
Jag hade ingen aning om visumregler för Bali/Indonesien innan jag läste denna artikel, men det tog mig mindre än 1 minut i googling att få tag på den information jag behövde. Lite eget ansvar är viktigt också.
Tror nog tyvärr att vi svenskar är väldigt bortskämda med att slippa behöva ansöka om visum till de flesta länder, så per automatik bör nog många ovana resenärer tolka det som att visum inte krävs till något land.
 

thsred

Medlem
Ja precis! När man åker till ett ställe man aldrig varit på tidigare tar man väl reda på så mycket som möjligt om det INNAN man åker. HUR man åker dit, regler som gäller osv. Det gjorde jag redan när jag var ung och skulle ge mig ut på egen hand för första gången, långt innan internet (tanten talar här ;) ) för att man skulle minimera risken för obehagliga överraskningar. Men det beror väl lite på hur man är uppväxt också kanske.

Känns lite som att jag öppnat en can of worms här, och kanske (troligen) framstår som elak och hjärtlös. Det är jag såklart inte :rolleyes:

Det är inte hjärtlöst utan bara realistiskt.... ;) Egentligen så är det ju ditt ansvar att kontrollera att du har rätt inresedokument men det som är intressant i artikeln är ju att hon faktiskt frågade innan incheckning och agenten dubbelkollade och släppte igenom henne. Vet nu inte om hon tjatade till sig det, men om vi bortser från det.
Tycker inte heller att man ska gråta ut i tidningarna, det är lite löjligt. Men om det nu är så att hon helt utan förbehåll frågat agenten vid incheckningen och de släppte igenom henne så tycker jag faktiskt att det inte riktigt är hennes problem till 100%. De borde faktiskt ha stoppat henne. Flygbolag borde ju ändå ha tillgång till information om vad som gäller till de länder de flyger till kan man tycka.
 

agehall

Medlem
Vi kan ta SAS som exempel.

13.3 Refusal of Entry

If you are denied entry into any country, you will be responsible to pay any fine or charge assessed against us by the Government concerned and for the cost of transporting you from that country. We will not refund the fare collected for Carriage to the point of refusal or denied entry.

Conditions of carriage - SAS

Frågan är om det innebär att man måste betala för en ny enkelbiljett hem med SAS eller om man får hemresan ombokad och därmed anses ha betalat för hemresan...
 

johhenrik

Medlem
Ja precis! När man åker till ett ställe man aldrig varit på tidigare tar man väl reda på så mycket som möjligt om det INNAN man åker. HUR man åker dit, regler som gäller osv. Det gjorde jag redan när jag var ung och skulle ge mig ut på egen hand för första gången, långt innan internet (tanten talar här ;) ) för att man skulle minimera risken för obehagliga överraskningar. Men det beror väl lite på hur man är uppväxt också kanske.

Känns lite som att jag öppnat en can of worms här, och kanske (troligen) framstår som elak och hjärtlös. Det är jag såklart inte :rolleyes:
Jag håller med dig helt och hållet. Jag anser inte att ens egna personliga ansvar försvinner. Däremot kan jag fortfarande känna medömkan till folk som råkat illa ut, även om det är deras fel. :) Sådana här trådar får lätt pöbelmentalitet dock. Man beskyller, dömer, löjliggör etc, vilket blir lite tråkigt. Det är väl dock mänskligt och jag påstår inte på något sätt att jag själv inte trillar dit i sådant beteende ibland också.
 

BAS

Medlem
För att de var "vana resenärer" det är tydligen så man gör då. Så alla här gör väl samma antar jag?
:D Jag har också träffat på några av dessa vana resenärer. På Teneriffa pratade jag med ett par där båda jobbade på livsmedelsverket, och de hade med sig all mat från Sverige för hela resan. När jag tyckte att spanska livsmedel ofta håller högre klass än svenska ansåg de nog att jag var suicidal.
 
Last edited:

BAS

Medlem
I båda fallen som tråden nu handlar om så får man hoppas att de inblandade hade reseförsäkring. Borde inte vara problem med att få ersättningsresa för någon av dem.
 
Toppen