Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

sembl

Medlem
Min omvända solskenhistoria kom inte med i "blaskan" när jag reste till Dubai för första gången 1999. Hittade ett löjligt bra pris på en resa till dubai på resfeber eller liknande för 4900:-.

Flyg med BA och boenede på Le meridien vid flygplatsen i 5 nätter. Detta var ca 2 veckor innan avgång. Varken jag eller min polare Jonas hade minsta tanke på att man behövde visum då utan glada samma eftermiddag så åkte vi ut till Arlanda och Ba för att åka till London. Där frågar de plötsligt om vi har visum, och jag bara visum .... näää det ordnar man när man är på plats (snabbt autosvar utan att tänka på det). Och de igen, visum krävs. Och jag igen, man kan nuförtiden få visum på plats. Och vad händer, hon gav med sig och vi sätter oss på planet till LHR. I detta skede så svettas min polare ihjäl och undrar hur det skall gå. Jag sa mer vi får se när vi kommer dit. I värsta fal får vi åka hem igen. Byte i LHR till underbara T4 på den tiden och iväg till DXB och nattflight. Vi landar löjligt tidigt på morgonen och det är väldigt lit folk i immigration. Vi slänger upp båda våra pass och passkontrollanten kollar, swipar etc och sen kommer frågan... visumet ? Och jag blixtsnabbt på nytt, men det kan man väl ordna på plats. Han bara nej det går inte alls till på det sättet. Men vi kom hela vägen hit och du menar att vi skall åka hem. Vänta lite får man till svar. Det kommer sedan två poliser och hämtar upp oss och tar passen. Vi får sitta i ett rum och de börjar ställa frågor som att. Vad ska ni göra här, var vi ska bo och hur länge och avslutar med ....enjoy Dubai shopping festival and make sure you visit my brother and his waverunner business on the creek not far away from the hotel.

Summa, solskenshistorier genererar inte klick och pengar till tidningarna fick jag reda på när jag kom hem. Ja vi både jobbade på DN på den tiden efter att ha berättat detta för RES som kunde upplysa om i nästa bilaga att det är bra om man kollar en extra gång vad för regler som gäller blev vi dissade.
 

Rbee28

Ny medlem
Jag hade ingen aning om visumregler för Bali/Indonesien innan jag läste denna artikel, men det tog mig mindre än 1 minut i googling att få tag på den information jag behövde. Lite eget ansvar är viktigt också.
 

Jonas C

Medlem
Hur brukar det bli med hemresan i sådana här fall? Bokade Emirates om henne på första bästa plan även fast hennes biljett inte var ombokningsbar (gissning)? Eller kan det vara så illa att man måste betala för hemresan?
Skulle gissa på att flygbolagen riskerar dryga böter för att släppa på någon utan rätt pass/visum, så för Emirates blev det nog billigare att stå för ombokningen än att böta 30 000 dollar.
 

thsred

Medlem
Skulle gissa på att flygbolagen riskerar dryga böter för att släppa på någon utan rätt pass/visum, så för Emirates blev det nog billigare att stå för ombokningen än att böta 30 000 dollar.

Trodde de fick böta oavsett när de släppt på någon som inte har giltiga inresepapper. Men frågan är vem som står för returresan?
 

Agö

Medlem
Vi kan ta SAS som exempel.

13.3 Refusal of Entry

If you are denied entry into any country, you will be responsible to pay any fine or charge assessed against us by the Government concerned and for the cost of transporting you from that country. We will not refund the fare collected for Carriage to the point of refusal or denied entry.

Conditions of carriage - SAS
 
Toppen