Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Hachans

Medlem
Jag tycker nog faktiskt det var rätt dåligt hanterat.

- Som det står i artikeln hade ingen betalt för första klass men fått platser där. Paxen fick sätta sig i rätt bokningsklass.
- piloterna har rätt att åka 1:a klass och jag antar att de deadheadar till något ställe de behövs så att lämna dem är inte ett alternativ.

Rätt procedur borde rimligtvis vara att slänga av paxen och flyga, istället för att hävda sin rätt som de egentligen inte har något för alls!
 

Taggen

Medlem
"Jag tycker nog faktiskt det var rätt dåligt hanterat.

- Som det står i artikeln hade ingen betalt för första klass men fått platser där. Paxen fick sätta sig i rätt bokningsklass.
- piloterna har rätt att åka 1:a klass och jag antar att de deadheadar till något ställe de behövs så att lämna dem är inte ett alternativ.

Rätt procedur borde rimligtvis vara att slänga av paxen och flyga, istället för att hävda sin rätt som de egentligen inte har något för alls!

Visst, men kostnaden för den PR-katastrofen skulle i så fall inte vara så långt borta från United vs. Dr. Dao. Att slänga av betalande passagerare pga av att besättningen skall ha platserna ser aldrig bra ut. Man kan vända på det och säga att likväl som passagerarna inte har rätt till sätena pga flygplansbyte så har inte besättningen heller ej rätt till sätena då det enbart skulle finnas business class på orginal flighten så någon första klass har aldrig existerat på denna flight och då första klass inte fanns på flighten så kan inte heller besättningen kräva att de skall sitta i en klass som inte existerar och därmed kunna åberopa sin anställningsklausul även om stolarna normalt sett säljs som första klass. Business class passagerarna som satt i sätet kunde alltså med all rätt säga att då de köpt en business class biljett, därmed har rätt och sätta sig i dessa stolar.

Naturligtvis är det under all kritik att detta först uppdagas efter boarding. Hade Thai förvarnat gate-personalen hade de bara kunnat pipa till i maskinen och de fyra passagerarna hade vips sutit på ovanvåningen eller i den bakre business-kabinen. Jag har råkat ut för det när jag trodde jag skulle få åka i Malaysians nya first class i julas när deras nya A350 användes på kortdistans. Bägge gångerna så såg gate- eller in-checkningspresonalen till att vi hamnade i business-kabinen istället, vilket var naturligtvis mycket bättre hanterat än att ta diskussionen ombord.
 

Hachans

Medlem
Visst, men kostnaden för den PR-katastrofen skulle i så fall inte vara så långt borta från United vs. Dr. Dao. Att slänga av betalande passagerare pga av att besättningen skall ha platserna ser aldrig bra ut. Man kan vända på det och säga att likväl som passagerarna inte har rätt till sätena pga flygplansbyte så har inte besättningen heller ej rätt till sätena då det enbart skulle finnas business class på orginal flighten så någon första klass har aldrig existerat på denna flight och då första klass inte fanns på flighten så kan inte heller besättningen kräva att de skall sitta i en klass som inte existerar och därmed kunna åberopa sin anställningsklausul även om stolarna normalt sett säljs som första klass. Business class passagerarna som satt i sätet kunde alltså med all rätt säga att då de köpt en business class biljett, därmed har rätt och sätta sig i dessa stolar.

Naturligtvis är det under all kritik att detta först uppdagas efter boarding. Hade Thai förvarnat gate-personalen hade de bara kunnat pipa till i maskinen och de fyra passagerarna hade vips sutit på ovanvåningen eller i den bakre business-kabinen. Jag har råkat ut för det när jag trodde jag skulle få åka i Malaysians nya first class i julas när deras nya A350 användes på kortdistans. Bägge gångerna så såg gate- eller in-checkningspresonalen till att vi hamnade i business-kabinen istället, vilket var naturligtvis mycket bättre hanterat än att ta diskussionen ombord.

Äsch, det är folk som blir kvarlämnade vareviga dag utan att det blir en pr-katastrof. Det konstiga var ju att detta inte reddes ut innan boarding ens börjat precis som du säger. En generös kompensation vid incheckning för involuntary bump kan göra att även businessresenärer kan tänka sig en senare avgång. På så sätt hade man löst det snyggt, och ingen hade någonsin vetat vem de hade gett upp sin plats för och alla hade varit nöjda och glada.
 

Dr. Miles

Expert
Det är snarare ytterligare en anledning till varför man ska undvika att boka resan genom en resebyrå...

Allt om resor skrev:
Det var via detta bolag som Trilby Harrison bokade sin veganmåltid, men enligt Thomas Cook visar deras handlingar att beställningen aldrig nådde fram. Enligt Thomas Cook skickade Gotogate dem en felaktig kod vid beställningen vilket gjorde att allt gick fel.
 
Toppen