Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Taggen

Medlem
Det finns även piloter som fortfarande tror att de är närmast Gud. Ett mycket dåligt beteende, jag utgår från att båda var kaptener eftersom dom hade rätt till First.

Skulle var kul att veta vad de nerbumpade passagerarna från First blev erbjudna i kompensation.

Piloter ville flyga första klass på flyg | Allt om Resor

Fast enligt Thai Airways Flight Delayed Because Off-Duty Pilots Wanted First Class Seats - One Mile at a Time så var det en 747 som ersatte den ordinarie 777-300ER, dvs. det fanns inga passagerare ombord som betalat för första klass och alltså blev de inte nedgraderade. De hade helt enkelt bara varit snabba att välja stolarna längst fram. Det ursäktar inte kaptenens beteende men när sådana här "sensationshistorier" sprids blir det lätt fel. I detta fall så är det felaktigt att passagerarna nedgraderades till business class. De fick sämre stolar men då det aldrig var meningen att de skulle sitta i första klass från första början utan bara hade tur pga. flygplansbyte, så kan jag tänka mig att de fick en skälig kompensation men ingalunda någon mellanskillnad mellan First och Business Class.
 

Alf

Medlem
Fast enligt Thai Airways Flight Delayed Because Off-Duty Pilots Wanted First Class Seats - One Mile at a Time så var det en 747 som ersatte den ordinarie 777-300ER, dvs. det fanns inga passagerare ombord som betalat för första klass och alltså blev de inte nedgraderade. De hade helt enkelt bara varit snabba att välja stolarna längst fram. Det ursäktar inte kaptenens beteende men när sådana här "sensationshistorier" sprids blir det lätt fel. I detta fall så är det felaktigt att passagerarna nedgraderades till business class. De fick sämre stolar men då det aldrig var meningen att de skulle sitta i första klass från första början utan bara hade tur pga. flygplansbyte, så kan jag tänka mig att de fick en skälig kompensation men ingalunda någon mellanskillnad mellan First och Business Class.

Det är väl märkligt att journalistiken aldrig kan kolla upp verkligheten innan man gör en sensationsartikel. Eftersom du klarat att söka fakta på så kort tid borde ju en journalist med lite själkritik kunnat göra en motsvarande kontroll. Jag trodde i min enfald att Thai flög A380 från ZRH. Nu blev det ju inte lika skandalartat även om kaptenerna i detta fall kunde nöjt sej med business i detta fall. Då kan man ju inte kalla det nergradering att krypa tillbaka till business även om det svider.
 

Taggen

Medlem
Blir lätt så för Expressen när de köper artiklar från andra källor. Ibland undrar jag om journalisten som ansvarar för artikeln gör något annat än kör copy & paste och sedan filar lite så det flyter, dvs. innehållet är inte så noga. Dessutom så publicerade OneMileAtaTime sin post den 19:e oktober, vilket är fyra dagar sedan så nyheten är inte jätte färsk. Check-in.dk gjorde samma grej men de publicerade igår iaf. Passagerer måtte afgive First Class-sæder til besætning - CHECK-IN.dk
 

Alf

Medlem
En ytterligare reflektion är ju hur det var när Thai flög med B747 på Arlanda. Då såldes samtliga businesstolar som premium och First såldes som business. Någon ”riktig” First med First klass service fanns ju inte på dessa flygningar.
 

palmen

Moderator
Det är väl märkligt att journalistiken aldrig kan kolla upp verkligheten innan man gör en sensationsartikel. Eftersom du klarat att söka fakta på så kort tid borde ju en journalist med lite själkritik kunnat göra en motsvarande kontroll. Jag trodde i min enfald att Thai flög A380 från ZRH. Nu blev det ju inte lika skandalartat även om kaptenerna i detta fall kunde nöjt sej med business i detta fall. Då kan man ju inte kalla det nergradering att krypa tillbaka till business även om det svider.
Denna har cirkulerat i någon/några dagar redan på nätet och Expressen har skrivit om den nu.
Problemet är väl att piloterna har rätt att flyga i FIrst när de är off duty och ska transporteras, varför ska de säga upp den rättigheten de har enligt sina kontrakt.
Detta borde aldrig ha blivit en issue, problemet är ju att man placerat folk i First kabinen så att tillräckligt med platser inte fanns för piloterna som skulle med. Hade enkelt kunnat lösas om de sparat så många platser i First och situationen hade aldrig uppstått.
Varför ska piloterna avsäga sig sina rättigheter som de har i sina anställningsavtal? Att det sedan är svårt att förstå för mig personligen att de har First inskrivet i avtalet är en annan sak, borde ju räcka utmärkt med "minst business".
 

Taggen

Medlem
Att det sedan är svårt att förstå för mig personligen att de har First inskrivet i avtalet är en annan sak, borde ju räcka utmärkt med "minst business".

Piloternas avtal kan vara ett äldre avtal från den tid då inte Thai hade lie-flat stolar i Business Class. Thai's äldre Business Class flyger fortfarande runt i Asien och den är inte speciellt fantastisk. Nu har som väl är Thai börjat så smått fasa ut de äldre business class sätena och på de längre flygningarna är det väl bara 747 som har de äldre sätena så om Thai hade fått tummen ur och uppdaterat deras gamla 747 med en bättre business class så hade kanske inte situationen uppstått. Nu kommer de inte att göra det antar jag då de om jag förstått det rätt snart kommer att fasa ut 747. Avtalen med piloterna kanske omförhandlas inom en snar framtid och då kanske det blir minst business class. Detta kan dock säkert influeras av t.ex. senioritet hos piloterna, dvs. att du måste ha nått en viss senioritet för att flyga första klass.
 

Alf

Medlem
Denna har cirkulerat i någon/några dagar redan på nätet och Expressen har skrivit om den nu.
Problemet är väl att piloterna har rätt att flyga i FIrst när de är off duty och ska transporteras, varför ska de säga upp den rättigheten de har enligt sina kontrakt.
Detta borde aldrig ha blivit en issue, problemet är ju att man placerat folk i First kabinen så att tillräckligt med platser inte fanns för piloterna som skulle med. Hade enkelt kunnat lösas om de sparat så många platser i First och situationen hade aldrig uppstått.
Varför ska piloterna avsäga sig sina rättigheter som de har i sina anställningsavtal? Att det sedan är svårt att förstå för mig personligen att de har First inskrivet i avtalet är en annan sak, borde ju räcka utmärkt med "minst business".

Jag har inte påstått att de skall avsäga sig denna rättighet. Men att strula till det med flera timmars försening för flera hundra passagerare är inte ett ansvarstagande som en befälhavare borde visa utåt. Hälften av deras Europalinjer saknar ju First och där får dom ju snällt kliva ner i ett businesssäte om dom vill komma hem.
 
Toppen