Senaste nytt

"Gratis" uppgradering

Concorde

Founding Member
GGL = Gold Guest List. Ungefär som HON på LH.
3000 tp två år i följd eller 5000 tp under ett år.
Dygnet runt nummer, samma team som You First, fler jokrar att använda, högst på alla listor, två gäster i loungerna.

CIV = Customer Importance Value.
Blue börjar på noll 0
Bronze vet ej
Silver 15
Gold 36
GGL 97/98
VIP 99
Premier 100

Ju mer spend på BA samt mycket premium kabiner = högre CIV.

Eric jag tippar på att du ligger mellan 60 och 70.

CIV väger in vid irrops, meal selection etc men påverkar inte så mycket mer. Gold 38 och Gold 85 kan förvänta sig samma bemötande.
Vissa crew vet knappt vad det är och tittar bara på Status.
 

Magino

Medlem
Så det finns en hel del statistik på resenärerna. Låter som ett bra system för att kunna ge rättvisa uppgraderingen och prioriteringar vid problem.
 

Jonas C

Medlem
BA ligger onekligen steget före när det gäller relationstänkande, när man jämför med LH Gruppen. Detta då man hos LH enbart gör op-ups baserat på bokningsklass och INGET annat. Med andra ord skulle HON Circle i "CIV-termer" motsvara 0, såvida man inte reser på de högsta bokningsklasserna i sin kabin. Inte undra på varför LH förlorar kunder till BA åt höger och vänster ;)
 

Senator

Moderator
BA ligger onekligen steget före när det gäller relationstänkande, när man jämför med LH Gruppen. Detta då man hos LH enbart gör op-ups baserat på bokningsklass och INGET annat. Med andra ord skulle HON Circle i "CIV-termer" motsvara 0, såvida man inte reser på de högsta bokningsklasserna i sin kabin. Inte undra på varför LH förlorar kunder till BA åt höger och vänster ;)

Hum, är du säker på detta? Vet du att Lufthansa inte har koll på sina medlemmar? Konstigt då jag mellan 2008 och 2010 blev inviterat på 3 event (inklusive EM 2008) med motivationen att jag efter Sveriges 7 HON, var jag topp 10 av dessa 290 SEN som det fanns då. Frågan är jo mer vad man gör med informationen.

I EricTs fall kan det vara en enkel sak som att han var jättetrevlig vid in-checkning.
 

Jonas C

Medlem
Hum, är du säker på detta? Vet du att Lufthansa inte har koll på sina medlemmar? Konstigt då jag mellan 2008 och 2010 blev inviterat på 3 event (inklusive EM 2008) med motivationen att jag efter Sveriges 7 HON, var jag topp 10 av dessa 290 SEN som det fanns då. Frågan är jo mer vad man gör med informationen.

I EricTs fall kan det vara en enkel sak som att han var jättetrevlig vid in-checkning.

Tjaa kan nog vara viss skillnad mellan faktiskt kundvärde och rangordning i op-ups. I Lufthansas fall spelar status inte längre någon roll vid op-ups, då man enbart går efter bokningsklass. I alla fall enligt Flyertalk.
 

Senator

Moderator
Tjaa kan nog vara viss skillnad mellan faktiskt kundvärde och rangordning i op-ups. I Lufthansas fall spelar status inte längre någon roll vid op-ups, då man enbart går efter bokningsklass. I alla fall enligt Flyertalk.

Frågan är om diskussionen handlar om att ha kolla på sina kunder, eller om hur man hanterar OpUPs :p Min erfarenhet efter ett tvåårigt samarbete med Miles & More i min tidigare karriär är att man har väldigt bra koll på kunden/medlemmen. Sedan vad man väljer att använda denna information till, är en helt annat fråga. Om det är i fallet OpUP är bokningsklass som gäller för LH Gruppen har jag inget koll på. I så fall skulle jag vara ett undantag då mina affärsklassresor som har hamnat från C till F har varit på billiga biljetter, och har svårt att tro att inte den fanns någon annan SEN med högre bokningsklass :p

Concorde har stenkoll på BAs processer så det skulle inte förvåna mig att det stämmer. Men trots all smart mjukvara tror jag fortfarande det är "human touch" som bestämmer. Minns inte om det var du Jonas C som postade om polaren på BA LHR, men där var det jo mänskliga faktorer som styrde OpUP.

Min attityd med detta är ganska enkel: fråga alltid, förvänta aldrig, och tacka som tusan om man får vinstlotten, men jag tror att det är alltid människorna som bestämmer. (Det är enkelt att ha en "cop out" med att skylla på BBCs "Computer says No!" om man står där som gate agent) :cool:
 

Concorde

Founding Member
Personligen skulle jag aldrig fråga om en upgrade på BA, hur trevligt man än frågar. Kan bekräfta att alla jag talat med inom BA är detta absolut "no-no" och ogillas skarpt. Check-in personal, besättning, Piloter, chefer.
 

Senator

Moderator
Personligen skulle jag aldrig fråga om en upgrade på BA, hur trevligt man än frågar. Kan bekräfta att alla jag talat med inom BA är detta absolut "no-no" och ogillas skarpt. Check-in personal, besättning, Piloter, chefer.

Det beror på hur man frågar; alla mina 3 C till F på LH/LX har kommit efter en fråga:
"I was just wondering what the load looks like on this flight today, are you needing to move any passangers?" Jag får då nästan alltid frågan om jag reser själv, som jag normalt gör. Dock skulle jag aldrig ta den diskussion ombord... Jag har blivit hämtat från Y till C med United på samma sätt av gate agent
 

EricT

Medlem
Visserligen var jag trevlig...men det är jag alltid:)

NEW YORK-JOHN F KENNEDY - LONDON HEATHROW (F/I)

LONDON HEATHROW - NEW YORK-JOHN F KENNEDY (F/Z)

Det är ju olika reseklasser bakom bokstaven F. Vad betyder I resp Z? (antar att Z är att man betalat med avios för uppgradering från Business)
 
Toppen