Senaste nytt

Gratis turistvisum till Indonesien för svenskar?

andersl

Medlem
Om man vet om det så är det inte ett problem, men lite jobbigt att behöva köpa nya biljetter om man inte blir "utsläppt" :rolleyes:
Yogyakarta och Lombok har en del flighter till framförallt Singapore och KL, och jag hade förväntat mig om man kunde ha exit därifrån.
 

Dr. Miles

Expert
Om man vet om det så är det inte ett problem, men lite jobbigt att behöva köpa nya biljetter om man inte blir "utsläppt" :rolleyes:
Yogyakarta och Lombok har en del flighter till framförallt Singapore och KL, och jag hade förväntat mig om man kunde ha exit därifrån.
Man bör ha lite förståelse för att indonesiska staten inte kan ändra allt på en gång.
Förhoppningsvis de kan utöka antal flygplatser som man kan flyga in/ut utan visum stegvis.
 

andersl

Medlem
Man bör ha lite förståelse för att indonesiska staten inte kan ändra allt på en gång.
Förhoppningsvis de kan utöka antal flygplatser som man kan flyga in/ut utan visum stegvis.

Jag tillbringar en del tid i Indonesien (eftersom fru andersl är därifrån), så jag har all förståelse för det ;)
Men skulle ju uppskatta om man kunde informera lite tydligare om sånt här. Men information är ju inte alltid så lätt (se bara på SAS :rolleyes:)

Mitt inlägg var bara menat som information till andra som eventuellt åker till Indonesien, och inte som någon kritik (om någon uppfattade det så)
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som att de har utökat antalet länder som får visumfri vistelse upp till 30 dagar sedan 2016-MAR-10 enligt indonesiska utrikesdepartementets artikel.

Medborgare från bl a Sverige, Norge, Danmark, Finland kan stanna i Indonesien visumfritt upp till 30 dagar. (redan i juni 2015)
Effective 10 March 2016, based on Presidential Regulation No. 21 of 2016, the Indonesian Government has exempted nationals from 169 countries from the obligation to obtain a visa to visit Indonesia. This regulation replaces Presidential Regulation No. 69 of 2015 (effective 10 June 2015) and its amendment Presidential Regulation No. 104 of 2015 (September 2015), which granted visa exemption to nationals from 45 countries and 90 countries, respectively. The expansion of the visa exemption facility is expected to increase the number of tourists visiting Indonesia and also provide, in general, benefits for economic development.

Google Translate
Google Translate

Originallänk på indonesiska:
Tidak Untuk Jurnalistik, Wisatawan Dari 169 Negara Ini Bebas Visa Kunjungan ke Indonesia | Sekretariat Kabinet Republik Indonesia


Enligt japansk media, gäller visumfri vistelse upp till 30 dagar endast för turism.
Om man åker till Indonesien t ex för jobb behöver man fortfarande att ansöka visum antingen i förväg eller vid ankomst.
 
Last edited:
Toppen