Gratis turistvisum till Indonesien för svenskar?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av SvartMjolk, 17 Mars 2015.

1. SvartMjolk

SvartMjolk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I morse fick jag sms från två kompisar i Indonesien där presidenten uttalats sig om att erbjuda gratis turistvisum till några nationaliteter. Svenkar är en av de nationaliteter han nämnde. Jag har inte hittat några svenska/engelska källor på detta, men visst skulle det vara trevligt att slippa ha med sig en summa USD för att komma in i landet? Möjligtvis kommer detta vara igång redan under 2015 berättar mina vänner.

2. Det ser ut så. Även för danskar, norrmän och finnar.
    Inget fast datum är angivet dock.

Indonesia to Offer Visa-Free for 30 Countries in April | GIVnews.com - Indonesian Perspective to Global Audience
    Originalartikel på indonesiska: Indonesia Bebaskan Visa untuk 45 Negara - Kompas.com

Last edited: 17 Mars 2015
    SvartMjolk gillar detta.
  3. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter utmärkt dvs destå färre köer desto bättre......
    Det var väl bara ett halvår sedan som Australien fick slippa det..

4. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man kan lämna passet i kontrollen, gå in i landet och ta ut pengar ur en bankomat, gå ut igen och köpa ett visum. Så gjorde en kollega som inte följer min $100 i plånboken policy.

5. Glenn123

Glenn123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På flygplatsen i Jakarta har dom ju bankomat alldeles vid passkontrollen. Skulle inte det passa så tar dom dessutom kort i kassan där man betalar visat :)

Stefan62 och SvartMjolk gillar detta.
  6. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så var det inte då...

7. Jag såg japanska nyheter att Indonesien kommer att erbjuda visumfri vistelse för japanska medborgare fr o m juni 2015 (det är för att Japan redan erbjuder visumfri vistelse för indonesiska medborgare) men det verkar inte gälla för 29 andra länder som de skulle erbjuda enligt originalplanen.

8. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som har testat detta IRL? Skulle gärna vilja veta hur det funkar på Bali med köerna. Var ska man börja osv.

9. Jag var i Jakarta for ett par veckor sedan-- fick betala for visum da.

10. andersl

andersl Medlem

Glenn E gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!